تور مسافرتی: رئیس جامعه هتلداران كشور اظهار داشت: اگر خانه مسافرها به جای اینكه در زمان هایی كه هتل ها خالی از مسافر است جولان دهند در مواقع پیك سفر در استان های پر مسافر استفاده گردد بطور حتم فرصت شمرده می شود.
جمشید حمزه زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه تعرفه هتل ها در روزهای نوروز حتی افزایشی نداشته است، اظهار نمود: گاهی مشتریان با افزایش ۲۰ درصدی هتلی در روزهای نوروز مواجه گشتند و این بدان معنا است كه اغلب هتل ها در روزهای نوروز برمبنای نرخ واقعی آنچه مصوب شده است عمل كردند.
وی ادامه داد: در صورتی كه در سایر ماه ها هتل ها به مسافران خود تخفیف می دهند بدین سبب اینطور بنظر می رسد كه شاید هتلی با عنایت به ستاره ای كه دارد گران تر از سایرین عمل می كند.
رئیس جامعه هتلداران كشور با اشاره به اینكه نرخ هتل ها و واحدهای اقامتی هرسال در مهرماه تعیین می شود و در این میان هتلی امكان دارد با دو ماه تاخیر و یا در روزهای عید این تعرفه و نرخ مصوب را اجرا كند، اضافه كرد: آنچه مشهود است اینكه تابحال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم و همه هتلها طبق تعرفه عمل كردند.
حمزه زاده از اِعمال نرخ مصوب هتل ها برمبنای میزان درجه آگاهی داد و اظهار داشت: نرخ مصوب برمبنای نظر جامعه هتلداران و سازمان میراث فرهنگی تعیین می شود و این نرخ در همه هتل ها در معرض دید مسافران قرار دارد.
حمزه زاده اشاره كرد: در سایت جامعه هتل ها، بخشی اختصاص به شكایات مردم بابت قیمت هتلها وجود دارد، در صورتیكه هتلی بیشتر از آنچه مصوب شده است دریافت كند مردم می توانند شكایت خودرا بازگو كنند.
*”خانه مسافرها” تهدید یا فرصت؟
وی در پاسخ به این پرسش كه “خانه مسافرها” برای هتلها فرصت محسوب می شوند و یا تهدید اظهار داشت: در هركاری اگر نظم و ساماندهی و برنامه باشد مشكلی به وجود نمی آید، اگر این خانه مسافرها در مواقع پیك سفر در استان های پر مسافر استفاده گردد بطور حتم بهتر است.
وی اظهار داشت: اما در طول سال و زمانی كه هتل ها خالی از مشتری است وجود این گونه اماكن می تواند برای هتل ها یك تهدید محسوب شود.
رئیس جامعه هتلداران كشور با اشاره به اینكه در روزهای نوروز همه هتل های كشور در آمادگی كامل به سر می بردند و خیلی از این اماكن باز بازسازی و بهسازی شدند، اشاره كرد: بعضی استانها به شكلی هستند كه در بعضی فصول از ضریب اشغال بسیار بالایی برخوردار می باشند اینها به شرایط جوی كشور بازمی گردد و این گونه نیست كه گفته شود ایام نوروز برای همه كشور پیك سفر شمرده می شود برای اینكه ایران كشور چهارفصل است و با عنایت به شرایط آب و هوایی كه دارد در بعضی فصول همچون ایام نوروز نمی توان به برخی استانها سفر كرد.
حمزه زاده افزود: بنا بر این نمی توان اظهار داشت كه در روزهای نوروز همه هتل های كشور پر بوده است بلكه استاهای گردشگر پذیر بعنوان مقصد اصلی محسوب می شوند و از ضریب اشغال بیشتری نسبت به سایر استان ها برخوردار می باشند.
*كاهش ۱۰ درصدی ضریب اشغال هتلها در سال ۹۷
وی در پاسخ به این پرسش كه ضریب اشغال هتل ها در طول سال ۹۷ چگونه بوده است، اشاره كرد: متاسفانه سال قبل میانگین كشوری آن چنان مناسب نبود و ضریب اشغال هتل ها ۱۰ درصد كاهش داشت، در كنار آن هزینه ها همچون آب و برق به شدت افزایش داشت و به چند برابر رسید و همه این ها برای صنعت هتلداری یك لطمه بزرگ است.
رئیس جامعه هتلداران كشور با اشاره به اینكه با افزایش هزینه ها، ضریب اشغال هتل ها كم شد، اضافه كرد: در نتیجه خیلی از هتل ها با ضرر مواجه گشتند و این مساله به روند توسعه صنعت هتلداری ضربه می زند.
*افزایش هزینه ها و كاهش مسافر مهم ترین چالش صنعت هتلداری
حمزه زاده افزود: مهم ترین چالش بر سر راه صنعت هتلداری، افزایش هزینه ها و كاهش مسافر در سطح كشور و فصلی بودن سفر است و به این علت همه باید كمك كنند به خصوص دولت هزینه ها را كم كند و در این راستا معافیت مالیاتی یكی از موثرترین راه حلها است.
وی با قدردانی از كمیسیون اقتصادی مجلس كه بتازگی هتلها و مراكز اقامتی را معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده كردند، اظهار نمود: این مساله مقرر است به صحن مجلس برود و از نمایندگان می خواهیم برای توسعه صنعت گردشگری كشور این را مصوب كنند.
*سیاست متضاد وزرات نیرو و مشكلات صنعت هتلداری
رئیس جامعه هتلداران كشور در ادامه مشكلات بیمه ای و مالیات بر درآمد را از دیگر مشكلات بر سر راه صنعت هتلداری عنوان نمود و اظهار داشت: سیاست وزارت نیرو به شكلی است كه به جای پشتیبانی از صنعت هتلداری و توسعه گردشگری در تضاد با این توسعه است. وزارت نیرو اعلام می كند مصرف یك واحد یا هتل هرچه بالا رود هزینه را چند برابر دریافت می كند در صورتی كه برای تشویق هتلها باید همانند سایر كشورها هزینه آب و برق را كم كرد.
وی اشاره كرد: نگاه وزارت نیرو به هتلداری نگاه خانگی است و این نگاه سبب شده كه این صنعت گرفتار لطمه شود.
*نقش پررنگ شهرداری ها در كمك به صنعت هتلداری و گردشگری
حمزه زاده نقش شهرداری ها را در این میان بسیار مهم برشمرد و اشاره كرد: شهرداری ها در امر ساخت و ساز هتل های جدید جهت دریافت عوارض و نمایش خدمات جدید می توانند بسیار كمك كنند.
وی با ابراز تاسف از اینكه اغلب شهرداری ها هم سلیقه ای عمل می كنند، اشاره كرد: برخی شهرها با این صنعت بسیار عالی برخورد می كنند اما برخی دیگر با وضع عوارض جدید نهایت سخت گیری را دارند در صورتی كه هتل ها نباید به شهرداری ها عوارض پرداخت كنند.
*ساخته نشدن برخی هتلها برمبنای نیاز سنجی و لطمات آن
حمزه زاده با اشاره به اینكه ساخت برخی هتل ها برمبنای نیاز سنجی نیست و این مساله لطمه زیادی به صنعت گردشگری وارد می كند، اضافه كرد: بارها به سازمان میراث فرهنگی اعلام گردید كه در درجه اول لازمه توسعه مطالعات نیازسنجی است و تا زمانی كه این مطالعات صورت نگرفت هرگونه توسعه، قارچ وار است.
رئیس جامعه هتلداران كشور با اشاره به اینكه مشاوره و مطالعه نیازسنجی كم می كند تا دریابیم یك منطقه به چند هتل، میهمان پذیرو یا هتل آپارتمان نیاز دارد، اشاره كرد: بر این اساس سرمایه گذار با چشم باز سرمایه گذاری می نماید.
حمزه زاده اظهار داشت: یكی از مهم ترین مشكلات ما این است كه در حوزه هتلداری، كمبود مشاور نظام مند محسوس است كه باید روی آن بسیار كار شود و مشاوران صاحب صلاحیت ساماندهی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *