سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چرا مسجد تاریخی سامع الدین زواره در برنامه بازدید گردشگران نیست؟

چرا مسجد تاریخی سامع الدین زواره در برنامه بازدید گردشگران نیست؟

تور مسافرتی: یک پژوهشگر میراث فرهنگی اظهار داشت: مسجد سامع الدین سومین مسجد تاریخی شهر زواره است که قدمت آن به اوایل قاجار می رسد. این مسجد در محله ای بنام سام میدان قرار دارد که بعضی عقیده دارند که در این محل میدانی به این نام بوده است. نام مسجد باز به سام میدان مشهور است و امروز هم کلمه سام میدان سر زبان ها است.
محسن هادی طحان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تاریخچه مسجد تاریخی سامع الدین زواره اصفهان اظهار داشت: عده ای بر این باورند که بانی مسجد سامع الدین، میر سامع الدین طباطبایی بوده است. با عنایت به راه اندازی خیابان به طرف بازار و تخریب بناهای قدیمی در گذشته، اما این مکان مقدس سالم مانده است.
وی اضافه کرد: به نقل از شاهدان در زمان راه اندازی خیابان اطراف این مسجد، راننده بولدوزر در حال تخریب بود که خیابان و میدان امام راه اندازی شود. به مسجد که رسید از کنار آن آغاز به تخریب کرد، از او خواسته شد که یک قسمت کوچکی از مسجد را تخریب کند که عرض خیابان و پیاده رو با بقیه مساوی شود، اما راننده بولدوزر که ارمنی باز بود، حاضر به تخریب مسجد نشد و امروزه همه قسمت های تاریخی مسجد صحیح و سالم مانده است.
این پژوهشگر افزود: مسجدسامع الدین مانند مسجد جامع هزار ساله زواره دارای شبستانی زیبای آجری است که زمستان از آن استفاده می شده است.

وی با اظهار تأسف از این که این مکان زیبا در برنامه بازدید گردشگران نبوده و نیست، اظهار داشت: این شبستان آجری دارای ۱۲ دهنه و ستون و محراب است. از خاصیت های خاص این بنا این است که سقف دهه ها و مقرنس های آن از نظر آجرچینی و سقف زنی همه با هم متفاوت می باشد و شکل و سبک چهار دهنه از سقف این شبستان در نوع خود در منطقه بی نظیراست، بطوری که برای استواری بیشتر و هم چنین زیبایی، این سقف ها به شیوه های ترکیبی مقرنس ها زده شده است.
به گفته هادی طحان، در دهه های اخیر سالنی بر روی آن ساخته شد و کم کم شبستان بصورت متروکه درآمده بود، اما با همت و تلاش قابل تحسین هیأت امنا، مردم و میراث فرهنگی در سال های اخیر این شبستان زیبا و قدیمی مرمت شده است و از جانب کوچه پشت عایق بندی شده و داخل آن چاهی حفر گردیده که نم بنا کشیده شود. هم چنین کف این شبستان آجر فرش جدید شده است.
وی درانتها ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی میراث فرهنگی و هیأت امنا این مسجد، بازدید از این مسجد و مخصوصاً شبستان زیبای آن در برنامه گردشگران قرار گیرد و با چاپ بروشور و راهنما، این مکان تاریخی را بیشتر شناخته شود.