سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
انتقاد نماینده گلپایگان از عدم توجه به آثار تاریخی روستای کوچ ری

انتقاد نماینده گلپایگان از عدم توجه به آثار تاریخی روستای کوچ ری

به گزارش تور مسافرتی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که آثار تاریخی و کتیبه ها و سنگ نگاره های با قدمت بیشتر از ۶ تا ۷ هزار ساله با آب گیری کامل سد کوچ ری به آب خواهند رفت بیان کرد: متأسفانه وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حفظ و نگهداری این آثار باوجود پیگیری های انجام شده کوتاهی و تعلل کرده است.
علی بختیار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت روستای کوچ ری بعد از آب گیری سد کوچ ری بیان کرد: حدود ۱۵ سال پیش برنامه ساخت سد کوچ ری اجرای شد و داخل مخزن این سد روستایی به نام کوچ ری وجود دارد که این روستا با آب گیری کامل این سد به زیر آب خواهد رفت. اراضی این روستا با پرداخت مبالغی به مالکین آن خریداری شد اما برخی از افرادی که سال ها بر روی زمین ها کار می کردند اما سندی نداشتند پولی بابت اراضی کشاورزی دریافت نکردند.
ایشان در ادامه اظهار نمود: قرار بود یک روستای جایگزین برای این روستا ساخته شود و منطقه ای با ۶۰۰ هزار هکتار اراضی و ۲.۵ میلیون متر مکعب آب تخصیص داده شد. برای ساخت این روستا در گام اول مردم باید موافقت کنند تا یک شرکت سهامی یا تعاونی شکل بگیرد که تابحال چند جلسه برای وفاق بین مردم روستای کوچ ری تشکیل شده است.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس خاطرنشان کرد: در اراضی که برای ساخت این روستا اختصاص داده شده حدود ۱۰ دامدار قرار گرفته اند که باید موافقت و رضایت آنها هم گرفته شود و در هفته جاری هم بنده جلسه ای با مدیر کل تعاونی استان اصفهان داشتم و بر لزوم تسریع در شکل گیری شرکت و اساسنامه برای احیای روستای کوچ ری تاکید کردم.
ایشان در ادامه تصریح کرد: با آب گیری کامل مخزن سد کوچ ری علاوه بر این روستا تعداد زیادی آثار تاریخی هم به زیر آب می رود. آثار تاریخی که بعضاً ۶ تا ۷ هزار سال قدمت دارند. یکی از کتیبه هایی که به زیر آب رفته نشان می داد که ایرانی ها پیش از تاریخ به دنبال نجوم بودند و یا کتیبه ای دیگر هم که به زیر آب رفته نشان می داد ایرانی ها حدود ۵۰۰۰ سال قبل به دنبال مکانیزه کردن کشاورزی بودند.
ایشان در ادامه تصریح کرد: این کتیبه ها و سنگ نگاره ها ارزش زیادی داشته و وزارت نیرو قرار بود که نسبت به حفظ و نگهداری آنها اقدام نماید حتی در سال های اخیر با پیگیری بنده یک پژوهشگاه میراث فرهنگی در منطقه کوچ ری بوجود آمده بود اما متأسفانه هر دو دستگاه یعنی وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی در زمینه حفظ این آثار تعلل و کوتاهی کردند.
ایشان در ادامه بیان کرد: امسال که به علت وضعیت ترسالی در حال آب گیری کامل سد کوچ ری هستیم تا یک ماه آینده تقریباً تمام این آثار تاریخی به زیر آب می رود و ما از تعلل مسؤولان گله مند هستیم که چرا در حوزه وظایف خود توجه کافی ندارند. حتی در زمینه احیای روستای کوچ ری اگر همان ۱۵ سال قبل که چنین تصمیمی گرفته شد نسبت به اسکان و ساخت روستا اقدام می کردند مردم پول هایی را که گرفته بودند در دست داشتند و الان مشکلی در زمینه بودجه وجود نداشت. بی تدبیری از سالیان گذشته آثارش حالا نشان داده شده است.
او در آخر بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم با همکاری مردم و مسؤولان هر چه سریع تر نسبت به احیای این روستا اقدام نماییم.