سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تاریخ آشپزی ۶۰۰ هزار سال عقب رفت!

تاریخ آشپزی ۶۰۰ هزار سال عقب رفت!

به گزارش تور مسافرتی، مطالعات انجام شده روی فسیل های ماهی کشف شده از آن حکایت می کند که تاریخ آشپزی ۶۰۰ هزار سال قبل تر از آنچه تابحال تصور می شد، شکل گرفته است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از گاردین، محققان فاش کردند اجداد اولیه انسان که ۷۸۰ هزار سال پیش زندگی می کردند، از ماهی هایی کاملا پخته شده خوششان می آمده و بر این اساس، این اولین شواهد استفاده از آتش برای طبخ غذا است.
اینکه اجداد ما دقیقا از چه زمانی آغاز به پخت وپز کرده اند، مبحث بحث و جدل در بین باستان شناسان است؛ چونکه اثبات اینکه از یک شومینه باستانی برای تهیه غذا استفاده می شده و نه فقط برای گرم کردن، کار دشواری است.
به واقع، تولد هنر آشپزی نقطه عطف مهمی در تاریخ بشر است؛ چونکه با آسان تر کردن جویدن و هضم غذا، اعتقاد بر اینست که به گسترش نهایی آشپزی در سرتاسر جهان کمک زیادی کرده است.
بر مبنای مطالعه ای که روز دوشنبه (۲۳ آبان ماه) در مجله اکولوژی و تکامل نیچر انتشار یافت، پیش از این، نخستن شواهد قطعی آشپزی توسط نئاندرتال ها و انسان اولیه‌ی خردمند به ۱۷۰ هزار سال پیش می رسد.
این مطالعه که قدمت هنر آشپزی را تا بیشتر از ۶۰۰ هزار سال پیش جابه جا می کند، نتیجه ۱۶ سال تحقیق «ایریت زوهر»، دیرینه شناس موزه تاریخ طبیعی استاینهارت دانشگاه تل آویو است. در این مدت او هزاران بقایای ماهی را که در مکانی به نام «Gesher Benot Yaaqov» که در شمال سرزمین های اشغالی یافت شده را مورد بررسی قرار داده است.
این محوطه در نزدیکی سواحل رود اردن قرار دارد که زمانی دریاچه بوده است و گنجینه ای از فسیل های ماهی باستانی در اختیار تیم محققان قرار داده تا تعیین کنند دقیقا از چه زمانی نخستن آشپزها در آشپزخانه آغاز به کار کردند.
«ایریت زوهر»، دیرینه شناس به خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: «مثل مواجهه با یک معما بود تا با اطلاعات بیشتر و بیشتر بتوانیم داستانی در مورد تکامل انسان بسازیم. نخستن سرنخ در منطقه ای به دست آمد که تقریبا هیچ استخوان ماهی در آن وجود نداشت، اما تعداد زیادی دندان در آنجا پیدا شد. این می تواند به پختن اشاره داشته باشد؛ چونکه استخوان های ماهی در دمای کمتر از ۵۰۰ درجه سانتی گراد (۹۳۰ درجه فارنهایت) نرم و متلاشی می شوند، اما دندان های آنها باقی می ماند.
با مقایسه نتایج با سایر فسیل های ماهی، محققان دریافتند که دندان های یافت شده در معرض دمای بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد (۴۰۰ تا ۹۳۰ درجه فارنهایت) قرار گرفتند و فقط این دما محدوده مناسب برای طبخ کامل ماهی است.
از طرفی «آنائیس ماراست» ـ دیرینه شناس در موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه، ـ هرچند در این مطالعه حضور نداشته، اما عنوان کرده است: اجداد انسان امکان دارد استخوان ها را در آتش انداخته باشند و کل مسأله در مورد قرار گرفتن در معرض آتش اینست که آیا این مورد به خلاص شدن از بقایای ماهی ها بوده است یا تمایل به آشپزی؟»