سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تکلیف ضرر راهنمایان گردشگری از کرونا چه می شود؟

تکلیف ضرر راهنمایان گردشگری از کرونا چه می شود؟

به گزارش تور مسافرتی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری اظهار داشت: راهنمایان هیچ گاه در صنعت گردشگری و در چنین شرایطی دیده نمی شدند. الان چطور ثابت کنند که از شرایط پیش آمده متضرر شده اند؟

محسن حاجی سعید راهنمای گردشگری به خبرنگار مهر اظهار داشت: امید همه فعالان گردشگری، راهنمایان و مدیران تأسیسات گردشگری پس از اتفاقات آبان ماه به ایام نوروز بود. در شهر یزد هم بهانه ای برای حضور گردشگران در زمستان بواسطه جشن سده داشتیم اما آن هم منحل شد.
وی در ادامه بیان نمود: دولت اخیرا در حال بررسی خسارت هایی است که متوجه اقشار مختلف جامعه شده است تا به صورتی آنها را پوشش دهد. در بین این مشاغل جایگاه راهنمایان گردشگری چه می شود؟ این شغل هیچ زمانی درست شناخته نشد هنوز هم می بینید که حتی بیمه آنها گرفتار مشکل است چه برسد به اینکه خسارت هم بگیرند. راهنمایان گردشگری هیچ گاه در صنعت توریسم و در چنین شرایطی دیده نمی شدند. آنها چطور باید ثابت کنند که از شرایط پیش آمده متضرر شده اند. بدین منظور این راهنمایان در واقع نمی دانند که باید چه کار کنند.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری اظهار داشت: نامه ای در اینباره به وزیر میراث فرهنگی نوشته و اعلام کردم که قشر زیادی از راهنمایان گردشگری به اندازه ۹ ماه بیکار خواهند شد. فعلاً وام کم بهره ۲۰ میلیونی را از وزیر میراث فرهنگی درخواست کرده ایم.
حاجی سعید بیان نمود: تمام اتفاقات سیاسی که در طول سال ۹۸ در ایران افتاد از حوادث آبان و ترور شهید سلیمانی و یا پس از آن سقوط هواپیمای اکراینی و حتی مسائل زیست محیطی و الان هم ویروس کرونا روی گردشگری ایران تأثیر گذاشت. هنوز هم نمی دانیم که در سال جدید چه اتفاقاتی می افتد. ولی از آبان ۹۸ تا شهریور ماه با همین مشکلات رو به رو هستیم. با این اوصاف یعنی ۸۰ درصد از راهنمایان مخاطبی ندارند.
این راهنمای گردشگری بیان نمود: در این شرایط نیروی متخصصی که در این عرصه بماند تصمیم می گیرد یا می رود به سمت مشاغل دیگر و یا از آنجائیکه تخصصی روی یک زبان خارجی تسلط دارند می توانند جذب کشورهای دیگر شوند.
وی اظهار داشت: ممکنست اگر هیچ اتفاق دیگری نیفتد پس از ماجرای ویروس کرونا، شاید در شهریور ماه توریست وارد کشورمان شود البته از الان هیچ گردشگری اقدام نکرده است. باید منتظر تغییر شرایط باشیم. حالا که گردشگران یکی بعد از دیگری تا اختتام خرداد تورهای خودرا لغو می کنند.

منبع: