سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی خرمشهر: قانون حفظ آثار شاخص باقی مانده از جنگ در مجلس تصویب شود

رئیس اداره میراث فرهنگی خرمشهر: قانون حفظ آثار شاخص باقی مانده از جنگ در مجلس تصویب شود

به گزارش تور مسافرتی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر اظهار داشت: امید است بتوان با تصویب قانونی درباب حفظ آثار شاخص باقی مانده از جنگ، نگاه ویژه تری به این مساله داشت.

سجاد پاک گهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: جنگ تحمیلی پس از انقلاب اسلامی که در آن عراق به نیابت و پشتیبانی چندین کشور با ایران وارد جنگ شد ازجمله جنگ هایی است که در آن رشادت ها و جان فشانی های بسیاری توسط جوانان این مرز و بوم در آن صورت گرفته است.
وی با تاکید بر این که در طول سالیان گذشته روند تخریب آثار و شواهد باقی مانده از جنگ که دارای ارزش موزه ای بوده شتاب فزاینده ای داشته است، توضیح داد: هرچند روند ثبت ملی تعدادی از این آثار در کشور با شتاب بیشتری دنبال شده و چندین موزه دفاع مقدس نیز به بهره برداری رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر اضافه کرد: بررسی ها و شواهد نشان میدهد که نگاه جامعی به حفظ و نگهداری این آثار به ویژه آثاری که در محدوده شهری هستند، وجود ندارد هر چند این مساله در همه کشورهای توسعه یافته در زمینه گردشگری، موضوعی با اهمیت و شناخته شده است.
پاک گهر افزود: با اندکی بررسی می توان به حفظ خیلی از آثار جنگ های جهانی اول و دوم را در کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن، چین و غیره مشاهده کرد بعنوان نمونه در کشور ژاپن با حفظ یک دیوار از جنگ جهانی دوم که روی آن چند ترکش است و نیز ثبت روایت آن، گردشگران بین المللی زیادی را جذب کرده اند.
وی بیان کرد: ضرورت دارد ابتدا نگاه ها به سمت این باشد که آثار و بناهای شاخص باقی مانده از جنگ در کشور علاوه بر ارزش های ملی، دارای ارزش های بین المللی نیز هستند؛ بر این اساس نیاز است اقدامات موردنیاز در امتداد حفظ، نگهداری و در صورت نیاز تملیک و احیای این اماکن، بطور ویژه در دستور کار قرار گیرد و ضرورت دارد قانونی در این خصوص توسط نمایندگان مجلس تصویب شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر اشاره کرد: امید است بتوان با تصویب قانونی درباب حفظ آثار شاخص باقی مانده از جنگ، نگاه ویژه تری به این مساله داشت و برمبنای آن امیدوار به حفظ و انتقال این آثار برای آیندگان بود.

منبع: