سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ دو باخت و یک برد در کرسی میراث جهانی

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ دو باخت و یک برد در کرسی میراث جهانی

تور مسافرتی: ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی و عدم ثبت پرونده دیزمار و ماسوله، کاهش ۹۰ درصدی گردشگران ورودی در کرونا، تعویض فرش های موزه فرش همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته که هفته ای نفس گیر برای ثبت جهانی آثار ایرانی بود با برگزاری کمیته میراث جهانی یونسکو شروع شد و در آن سه پرونده جهانی مورد بررسی قرار گرفت.
در یکی از این جلسات پرونده ماسوله مورد بررسی قرار گرفت. نماینده ایکوموس درباره ی ماسوله و منظر تاریخی و فرهنگی آن ارائه کرد و نظرش را درباره ی عدم ثبت این پرونده داد و در قسمتی از گفته های خود از ایران خواست تا توضیحات بیشتری را در پرونده لحاظ کند. ضمن این که باید یونسکو را از هر تغییری در آن آگاه کند. نمایندگان کشورهای مختلف همچون ژاپن، بلژیک، یونان، عربستان و عمان هم درباره ی این پرونده صحبت کردند تعدادی از آنها در موافقت با پرونده و برخی دیگر در مخالفت با آن اظهاراتی را بیان نمودند. در نهایت پرونده ماسوله دیفر شد یعنی رفت تا دو سال دیگر در اجلاس بعدی بررسی شود.
۵۴ کاروانسرای ایرانی جهانی شدند در این اجلاس پرونده ۵۶ کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده از ۲۴ استان ایران ارائه شده بودند اما ایرادهای مختلف به این پرونده سبب شد تا دو کاروانسرای یام و مادرشاه حذف شده و بدین سان ۵۴ کاروانسرا ثبت جهانی شوند. در این اجلاس نمایندگان مختلفی درباره ی پرونده ایران صحبت کردند همچون اتیوپی، هند، نیجریه و… تعدادی از آنها ایراد گرفته و برخی دیگر حمایت کردند. همچون ایراداتی که به این پرونده گرفته شده درباره ی نام کلی پرونده بود. در حقیقت نمایندگان و ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام نمودند که این نام نمی تواند مفهوم کلی پرونده را بیان کند. همین طور قرار بود هر کشوری باتوجه به شرایط خود، نامزدهایی را معرفی کرده و درباره ی آن توضیح بدهد ولی ما در این پرونده منطق انتخاب پرونده را نمی دانیم و مطمئن نیستیم که بر طبق یک منطق واحد انتخاب شده باشند و به درستی تکامل تاریخی کاروانسراها را نشان نمی دهند هر چند که هر کدام متعلق به دوره های مختلفی هستند. تعدادی از کاروانسراها به عنوان هتل لوکس استفاده شده اند بدین سبب نحوه نگهداری از آنها قانع کننده نیست. بدین سبب باید علت انتخاب کاروانسراها بصورت دقیق توضیح داده شوند. بهتر است که از ۳۱ کاروانسرایی که متعلق به دوره صفوی هستند دو کاروانسرای یام و مادرشاه حذف شوند.
پرونده جهانی «جنگل های هیرکانی» گسترش یافت در این اجلاس پرونده الحاق منطقه حفاظت شده دیزمار به پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که با کشور آذربایجان تهیه و ارائه شده بود. اما کارشناس ایکوموس در این برنامه اظهار داشت: در این درخواست ایران ۳ مکان در آذربایجان را معرفی کرده است. در نهایت دو مکان از آذربایجان به پرونده هیرکانی الحاق شد اما پرونده دیزمار رأی نیاورد و قرار شد در پرونده ارسباران درج شود.
ساخت پارکینگ در حوزه میراث جهانی شوشتر ممنوع شد این هفته سرپرست پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر خبر داد: بر طبق نظر شورای فنی این پایگاه، ایجاد پارکینگ در محل پایگاه اقدامی غیراصولی تشخیص داده شد و ساخت آن ممنوع اعلام می شود. امین مهدوی کیا روز با اشاره به ساخت وساز بدون مجوز در حوزه سازه های آبی تاریخی شوشتر عنوان کرد: برمبنای طرح مصوب عرصه و حرایم میراث جهانی، هرگونه ساخت وساز در حوزه که با هدف خدمات دهی و رفاه حال توریست باشد منوط به تأیید طرح از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. سرپرست پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر اظهار داشت: بعد از حضور شورای فنی پایگاه در محل و بررسی های میدانی و جمیع نظرات اعضا، کاربری پارکینگ که مورد توافق قبلی بین آموزش وپرورش و شهرداری بود مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که درنهایت اقدامی غیراصولی لحاظ شد. مهدوی کیا بیان کرد: گزارشی مجدد بمنظور جلوگیری از ساخت و ساز بدون مجوز تا اصلاح طرح توسط سرمایه گذار، تنظیم و برای جلوگیری از روند کار غیراصولی به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر ارسال شد تا اقدامات لازم توسط پایگاه حفاظت صورت گیرد.
عملیات مرمت و ساماندهی قلعه شیاخ دهلران پایان یافت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از اتمام عملیات مرمت و ساماندهی قلعه شیاخ واقع در شهرستان دهلران آگاهی داد.
فرزاد شریفی با بیان این خبر بیان کرد: با اعتبار اختصاص یافته به مبلغ ۲ میلیاردریال از محل اعتبارات ملی، عملیات مرمت و سامان دهی قلعه تاریخی شیاخ در روستای بردی بخش زرین آباد شهرستان دهلران به پایان رسید.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام اضافه کرد: تعدادی از سرفصل هایی که بر روی این بنای تاریخی اجرا شد شامل آواربرداری روی دیوارها و بخش های مختلف قلعه، ترمیم ترک ها و شکاف های به وجود آمده در بدنه دیوارها و … است.
تشکیل ستاد ساماندهی خدمات بهداشتی این هفته سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در صفحه مجازی خود نوشت: جلسه ستاد ساماندهی خدمات بهداشتی در حضور خودم اجرا شد. کارهای خوبی انجام شده و در حال انجام می باشد. مساجد و امامزاده های بین راهی، فرصت های خوبی هستند. مساجد اهل سنت در طول روز باز و سرویس هایشان، تمیز است. خیلی از مساجد شیعه، فقط موقع نماز باز است؛ این خوب نیست!
کاهش ۹۰ درصدی ورود توریستهای خارجی به کشور در دوره کرونا در این هفته کرسی ترویجی «اثرات کرونا بر گردشگری و تاب آوری در مقابل شوک های آینده با بهره گیری از تجارب موفق» به همت معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد.
ارشک مسائلی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی گردشگری در این جلسه اظهار داشت: امروزه رشد اقتصادی کشورها و نرخ اشتغال میلیونها نفر در اقتصاد جهانی به بخش گردشگری و حمل و نقل وابسته شده است؛ این بخش علاوه بر بخش های اصلی گردشگری، (بخش های حمل و نقل، اقامتگاه ها، غذا و نوشیدنی، خدمات پرواز، تفریحات و سرگرمی) بر صنایع و بخش های دیگر همچون مغازه داران، تولیدکنندگان، رستوران ها و … (زنجیره ارزش) نیز اثرگذار می باشد.
وی اضافه کرد: برمبنای داده های سازمان بهداشت جهانی، ویروس کووید -۱۹ تا تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲، بیش از ۳۱۸ میلیون نفر را درگیر خود کرده و قریب به ۵۵۱۸ هزار مرگ را در سطح جهانی در پی داشته است، تعداد گردشگران ورودی از شروع ژانویه ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ قریب به ۷۶ درصد کم شده و برمبنای داده های سازمان گردشگری جهانی، ورود گردشگران در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۳۰ سال قبل برگشته است و ۹۰۰ میلیارد دلار کاهش در حساب های ورودی گردشگران بین المللی به وجود آورده که این مقدار ۹۳ درصد کاهش خدمات صادراتی و ۴ درصد کاهش در تجارت در سال ۲۰۲۰ را به دنبال داشته است.
فرش های موزه فرش ایران تعویض می شود خبر متفاوت این هفته درباره ی تعویض فرش های موزه فرش بود. محمد جواد اینانلو مدیر موزه اظهار داشت: فرش های داخل موزه تا نوروز سال ۱۴۰۳ با فرش های داخل مخزن تعویض می شود، تا بازدیدکنندگان فرش های دیگری را ببینند و عملاً فرش های داخل مخزن موزه مورد استفاده قرار گیرد. وی ادامه داد: این روند از ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲ شروع شده است و هر روز پنج فرش، از فرش هایی که در موزه نمایش داده می شدند با فرش های موجود در مخزن تعویض خواهد شد.

منبع: