سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ نمادهای متافیزیکی فرش فارس بررسی گردید

در پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ نمادهای متافیزیکی فرش فارس بررسی گردید

تور مسافرتی: کرسی ترویجی نمادهای متافیزیکی فرش فارس به همت معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آزاده پشوتنی زاده عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی ارائه دهنده این کرسی که ناقدان آن سمانه کاکاوند عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و آپه نا اسفندیاری عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی بودند و مدیریت آنرا طیبه عزت الهی نژاد مدیر گروه پژوهشی هنرهای سنتی برعهده داشت به طرح مسئله و پرسش های این حوزه پرداخت.

وی با اعلان اینکه موطن فرش عرب -جنی با نقوش خاص خود، اُستان فارس است، اظهار داشت: تعداد این نوع فرش بسیار نادر و تنها تصویر پنج نمونه سه تخته آن با زمینه سفید و ۲ تخته دیگر با زمینه آبی (تیره و روشن) از آن در کتب و نشریات مختلف به چاپ رسیده است و از حیث یگانگی می توان اظهار داشت که متأسفانه هیچ نمونه ای از این نوع فرش حتی در موزه ملی فرش ایران و دیگر موزه های ایران وجود ندارد.
عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی با اشاره به این که این فرش ها دارای نقش مایه های متافیزیکی هستند که حالا به جهت واهمه‌ی بافندگان از «جِن» ندرتاً بافته می شوند، اضافه کرد: تعدادی از نقش مایه ها در فرش های زمینه آبی (تنالیته های مختلف آبی) و زمینه سفید مشترک هستند اما در نقش مایه های اصلی تفاوت بسیار دارند.
پشوتنی زاده اظهارکرد: در فرش های زمینه آبی تصاویر تکرارشونده از ایزدبانوی ناهید، فضای دریا (دریای اسطوره ای فراخکِرد) را به تصویر می کشد، علاوه برآن داستان صَخَر جِنی [پادشاه دریاها] و قرار گرفتن خاتم حضرت سلیمان (ع) در شکم ماهی (تصویر مرکزی فرش) تأییدی برای معرفی فضای دریاگون فرش است اما نقش مایه های موجود در فرش زمینه سفید، حاکی از فضای آسمان است که علاوه بر ایزدبانوی ناهید در فرم سیاره زهره (نماد صور فلکی) بانویی با دامن قهوه ای به همراه دانه های رنگین و بالاتنه آبی، حوالی ایزدبانوی ناهید ایستاده که یادآور ایزدبانوی اشتاد و یاریگر وی، ایزد تشتر (ستاره تیشتر) است.
وی اضافه کرد: نمادهای دیگر متعلق به مردان سبز و آبی پوشی است که ایزدبانوی اشتاد را همراهی می کنند و ایشان برمبنای توضیحات موجود در ادبیات دینی زرتشتیان، ایزدان زامیاد و تیشترند که در ادوار اسلامی ایران به حضرت خضر (ع) و الیاس (ع) تبدیل گشته اند.
پشوتنی زاده اشاره کرد: اهمیت رنگ زمینه (آبی یا سفید) تعیین کننده‌ی انواع نقشمایه های متافیزیکی در اینگونه خاص از فرش فارس است که فضای دریا، ایزدبانوی ناهید پیشااسلامی را با داستانهای حضرت سلیمان (ع) و فضای آسمان، ایزدبانوی اشتاد، ایزد تشتر و زامیاد پیشااسلامی را با داستانهای حضرت خضر (ع) و الیاس (ع) پیوند می دهد.
وی در ادامه، این که ارتباط نمادهای متافیزیکی پیشااسلامی با پیامبران ادیان سامی در هر دو زمینه آبی و سفید فرش چیست؟ و توصیفات موجود در ادبیات دین زرتشت و ادیان سامی به همراه اعتقادات مردم ایران چگونه به تحلیل نماد پیامبران موجود در این نمونه از فرش یاری می رساند؟ را به عنوان پرسش های این کرسی عنوان و به موارد مطروحه توسط ناقدان پاسخ گفت.

منبع: