سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
اهمیت سفر ژاپنی ها به ایران، علاقه گردشگران ژاپنی به ارگ بم

اهمیت سفر ژاپنی ها به ایران، علاقه گردشگران ژاپنی به ارگ بم

تور مسافرتی: نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن اظهار داشت: از آنجائیکه ژاپنی ها اگر به هر کشوری بروند، نشان داده است آن کشور امنیت دارد، سفر ژاپنی ها به ایران برای ما بسیار مهم بوده و اعتبار به همراه دارد.

عباسعلی امامیه نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در کشور ژاپن به خبرنگار مهر اظهار داشت: تصور می کنم حدود ده تا ۱۲ آژانس در ایران در حوزه ورود گردشگران ژاپنی فعالیت می نمایند. سال قبل حدود نه هزار نفر از ژاپنی ها به ایران آمده اند. البته همه این تعداد توریست نیستند بین نه تا ده هزار ویزا صادر گردیده است اما ۶۰ درصد آنها مربوط به ملاقات های تجاری است و حدود سه تا چهار هزار نفر شاید توریست باشند. حدود هزار نفر هم به صورت انفرادی به ایران آمده اند.
وی ادامه داد: ما هنوز یک استراتژی دولتی برای ورود گردشگران خارجی نداریم فروختن تور گردشگری به خارجی ها دقیقا مانند این است که شما بخواهید جنسی را به دیگری بفروشید پس باید آن جنس را پرزنت کنید و کلی وقت بگذارید تا مشتری را راضی به خرید کنید اما کار کردن در حوزه تورهای خروجی مثل خرید یک کالا می ماند که زمانی از انسان نمی برد بنابراین همه در حوزه خروج توریست کار می کنند.
طراحی ارگ بم برای غرفه ایران در جاتا
امامیه بیان کرد: بی جهت نیست که کشوری مانند ترکیه دارای هتلهای زیاد و گردشگران بی شمار است دولت ترکیه از بخش خصوصی حمایت زیادی می کند کشورهای دیگر در نمایشگاهها از سوبسید دولتی برای خرید غرفه استفاده می نمایند ولی ما اگر سوبسید دولتی بگیریم بازهم هر غرفه دار باید سه تا چهار هزار دلار بپردازد. اما جایی مانند مصر برای هر غرفه ۵۰۰ دلار می پردازد.
نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن اظهار داشت: امسال برای سومین بار در نمایشگاه گردشگری جاتای ژاپن شرکت می نماییم شرکت در این نمایشگاه بودجه نیاز دارد که اگر تهیه شود فکر خوبی است که به صورت متمرکز حضور داشته باشیم. ما سالهای گذشته با ۴ غرفه در این نمایشگاه شرکت می کردیم اما امسال فضایی که ۳۶ متر بود به ۵۴ متر افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۷ غرفه ایران در نمایشگاه جاتا را شبیه به ارگ بم درست کردیم و سبب شد که شهر بم از نظر سفارت ژاپن رتبه بهتری را از نظر امنیت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: می بایست در تمام مقاصد گردشگری حضور داشته باشیم و یکی از آنها ژاپن است که سالیانه ۱۵ میلیون توریست خروجی دارد که به تمام دنیا می روند حتی ژاپنی ها به کشورهای دورتر از ایران هم می روند. اما درباره اینکه چرا ژاپنی ها به ایران کمتر می آیند باید اظهار داشت که هر مقصدی می تواند مثل هر نوع غذایی جذابیت خاص خویش را داشته باشد صرفا دوری ژاپنی ها از ایران دلیل عدم سفر آنها به ایران نیست. ژاپنی ها به هر کشوری که می روند نشان داده است که آن کشور شاخصه های امن بودن را دارد. سفر ژاپنی ها به ایران برای ما اعتبار می آورد. پیش از انقلاب هم ژاپنی های زیادی به ایران می آمدند. چون پرواز مستقیم بین ایران و ژاپن وجود داشت.
احساس داشتن اشتراکات فرهنگی با ژاپنی ها در بین ایرانی ها
امامیه بیان کرد: ژاپنی ها به علت مسائل مختلف علاقه مند به سفر در ایران هستند. من به علت تجربه های شخصی که دارم می دیدم که بعضی از مدیران ژاپنی وقتی به ایران می آیند و سایت های تاریخی را می بینند متعجب می شوند از اینکه ایران جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی نسبت به کشورهای دیگر دارد. عده ای از آنها سفر می کنند به ایران که فرهنگ ما را ببینند. ما با آنها از نظر مسائل اخلاقی متفاوت هستیم اما احساس اشتراکات زیادی داریم که شاید بیشتر یک احساس روانی باشد اما از لحاظ اخلاقی شاید آنها نزدیک تر به اروپایی ها و آمریکایی ها باشند تا ما ایرانیان.
وی اضافه کرد: ژاپن بعضی از کشورها را لحاظ امنیتی به رنگ های زرد و نارنجی و قرمز و سفید تقسیم بندی کرده است کل ایران از نظر آنها زرد است و مناطقی مانند بم جزو ردیف دو یعنی نارنجی است. از جایکا این درخواست را داریم که در حوزه توسعه پایدار گردشگری استان کرمان به ما کمک کنند اگر دولت هم کمک نماید و ما فمتور برای ژاپنی ها برگزار نماییم می توانیم به آنها امن بودن ایران را ثابت نماییم. کرمان سال قبل توانست جایگاه خویش را در این ردیف بهتر کند ژاپنی ها هر سال این ارزیابی ها را برای همه کشورها انجام می دهند. حاشیه های مرزی با مرزهای شرقی و غربی جزو ردیف قرمز هستند. این درحالی است که اروپایی ها برای سفر به ایران مشکلی ندارند.
وی همینطور از گران بودن سفر به ایران برای ژاپنی ها اطلاع داد و اظهار داشت: اگر ژاپنی ها به آمریکا بروند قیمت تور گردشگری برای آنها ارزان تر از ایران است. یک بخش از هزینه های سفر مربوط به ایرلاین ها می گردد. چون ایران ایرلاین ندارد خطوط هوایی به مقصد ایران گران است. بنابراین سفر به ایران برای خارجی ها گران تمام می گردد. حتی هتلهای خوب ایران هم نسبت به کشورهای دیگر گران تر است. اینها باعث می گردد که قیمت تور بالا برود.
بم مهمتر از تخت جمشید
امامیه درباره مشارکت ایرانیان و ژاپنی ها در حوزه های گردشگری و تاریخی بیان کرد: ژاپنی هایی که به دیدن بم می آمدند به من می گفتند که برای ما بم مهم تر از تخت جمشید است به این دلیل که بم نمونه یونیکی است که مشابه آن در دنیا وجود ندارد. اما مشابه پرسپولیس در دنیال دو نمونه دیگر دارد یکی پالمیرا در اردن و دیگری پترا. اما بم علاوه بر پشیشنه تاریخی آن تا ۱۵۰ سال پیش در آن زندگی می کردند پس از زلزله بم گفتیم هر کسی ۱۰۰ ین یعنی یک دلار کمک نماید. پس از سه ماه توانستیم حدود ۱۴ هزار ین یعنی ۱۵۰ میلیون تومان در آن زمان جمع کردیم و با کمک اداره نوسازی یک مدرسه به نام مدرسه میراث جهانی ارگ بم را ساختیم. در سفر امسال دیدیم که میزان بازسازی ارگ بم بیشتر بوده است و این جای شادمانی است.
وی درباره حمایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از نمایندگان اطلاع رسانی اظهار داشت: ایرادی که به کانون دارم این است که ما بعنوان نماینده کانون اتومبیلرانی و جهانگردی شناخته شده ایم اما فقط یک اسم را یدک می کشیم قرار بود که بودجه ای برای ما کنار بگذارند اما تخصیص داده نشد. همینطور اگر اقلام تبلیغاتی در اختیار ما قرار می گیرد، کیفیت لازم را ندارد. یادم هست که سازمان میراث فرهنگی در چند سال پیش یک بار نقشه ای را چاپ کرده بود که در آن سایت تخت جمشید وجود نداشت. سازمان میراث فرهنگی برای تهیه اقلام تبلیغاتی دستوری کار می کنند و در نهایت می بینیم که کارایی لازم را ندارد. نقشه هایی که برای خارجی ها تهیه می گردد در بسیاری اوقات توریست خارجی را راهنمایی نمی نماید. من نقشه ایران را به صورت دقیق چاپ کردم و در آن سایت های تاریخی را توضیح داده ام در کنارش هم بعضی از مدلهای سفرنامه را برای یک توریست خارجی شرح داده ام.
امامیه درباره فعالیت هایی که بعنوان نماینده اطلاع رسانی در ژاپن انجام داده است هم توضیح داد: حدود ۵ هزار کاتالوگ گردشگری هم با هزینه شخصی چاپ کرده ایم که در نمایشگاهها و ایونت های سفارت خانه ها و حتی بعضی از رستوران ها پخش می نماییم این کاتالوگ ها به زبان ژاپنی بوده و اطلاعاتی درباره ایران عرضه می کند. سایت گردشگری هم به زبان انگلیسی طراحی نموده ایم که اطلاعاتی درباره ایران می دهد این کارها به صورت شخصی انجام شده است.