سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس میراث فرهنگی شاهرود: محوطه عمادالدین شاهرود تعیین عرصه می گردد

رئیس میراث فرهنگی شاهرود: محوطه عمادالدین شاهرود تعیین عرصه می گردد

تور مسافرتی: شاهرود – رئیس میراث فرهنگی شاهرود از تعیین عرصه محوطه عمادالدین این شهرستان اطلاع داد و اظهار داشت: گروه دیرینه شناسی در این محوطه هشت هزارساله حفاری خواهند کرد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، حمیدرضا حسنی بامداد یکشنبه در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه به میزبانی میراث فرهنگی شاهرود، ضمن بیان اینکه تعیین عرصه محوطه هشت هزارساله عمادالدین این شهرستان آغاز خواهد شد، تاکید کرد: این کار به عهده گروهی دیرینه شناس به سرپرستی حسن رضوانی نهاده شده تا محوطه اصلی و حواشی آن را در جنوب شاهرود شناسایی و نقشه برداری کنند.
وی بابیان اینکه تعیین محوطه اصلی عمادالدین رسالت اصلی این گروه دیرینه شناسی است، اضافه کرد: عملیات گمانه زنی در این محوطه دوره نوسنگی آغازشده است.
۹۰ درصد محوطه عمادالدین صدمه دیده است
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود اظهار داشت: دو نوع شواهد از این محوطه به دست آمده که نخست گویای استمرار حضور انسان ها تا اواسط هزاره پنجم پیش از میلاد در این محوطه است و دیگری بر مبنای شواهد سطحی مربوط به فرهنگ سنگ چخماق در منطقه شمال شرق فلات ایران به حساب می آید که قدمت آن به اواخر هزاره ششم پیش از میلاد می رسد بنابراین با انجام عملیات حفاری این نظریه ها اثبات یا رد خواهند شد.
حسنی بابیان اینکه تپه های سنگ چخماق بسطام واقع در ۱۴ کیلومتری شمال محوطه عمادالدین محوطه معیارِ فرهنگ نوسنگیِ شمال شرق ایران است، تاکید کرد: کاوش هایی در دهه ۵۰ خورشیدی در این منطقه صورت گرفته که متأسفانه نتایج آن هنوز مشخص نمی باشد و تنها مدارک باقی مانده از آن دوران گواه حضور اکیپی ژاپنی در منطقه است.
وی با اشاره به اینکه محوطه عمادالدین به صورت اتفاقی در زمین یکی از اهالی شاهرود کشف شده است، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد این محوطه بر اثر تولید تاکستان و باغ های میوه شدیداً صدمه دیده است.