سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جهانی شده اما

جهانی شده اما

تور مسافرتی: هم اکنون کشورمان از خزر تا عمان دارای امکانات و زیرساخت‏‏ های متنوع حمل و نقلی اعم از هوایی، ریلی و جاده‏‏ای است که می‏‏ تواند پتانسیلی بالقوه برای جذب گردشگران منطقه باشد اما با این وجود کمترین استفاده را از این ظرفیت در کشورمان شاهد می باشیم.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل، کیفیت پایین خدمات، بروز حوادثی که از گردشگران در این باره سلب اعتماد کرده، عدم سرمایه‏‏ گذاری‏‏های لازم و فقدان برنامه‏‏ ریزی‏‏ های دراز مدت در این حوزه، همه و همه سبب شده تا این صنعت نه تنها در بخش گردشگری توسعه قابل توجهی نداشته باشد بلکه تاثیر منفی بر رشد گردشگری کشورمان داشته باشد، در صورتی که موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی ایران یکی از پتانسیل‏‏ های کشورمان در حوزه گردشگری می باشد که می تواند به بستری بالفعل برای تبدیل ایران به قطب حمل و نقل منطقه بخصوص در صنعت گردشگری باشد.
با نگاهی جزئی‏‏ تر و محدود شدن به حمل و نقل استان یزد بعنوان یکی از قطب‏‏ های گردشگری کشور که از زیرساخت‏‏ های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‏‏ ای مناسبی برخوردار است، باز هم با همین چالش ها مواجه می‏‏ شویم به صورتی که این صنعت نتوانسته رضایت گردشگران و متولیان این بخش را به خود جلب نماید.
بی‏‏ ثباتی و ناهماهنگی در تعیین نرخ‏‏ های جابجایی و نظارت نشدن درست و به‏‏ جا در این حوزه، نوسازی نشدن ناوگان حمل و نقل و همینطور بازبینی نشدن در نرم‏‏ افزارهای تاکسی‏‏ های اینترنتی از مهمترین مشکلات در این حوزه هستند که سبب توسعه نیافتن حمل و نقل گردشگری یزد شده است.
این ناکامی در حالی روی داده که به صورت همزمان و با هدف کاهش هزینه‏‏ ها و جلب تعداد گردشگران بیشتر، خدمات راهنمایان تور، آژانس‏‏ های مسافرتی و هتل‏‏ ها هم بعنوان زیرساخت‏‏ های اصلی صنعت گردشگری نسبت به گذشته افول کرده و همین عوامل به آفتی برای گردشگری تبدیل گشته و اساساً تداوم آن مشکلات زیادی را در آینده برای این حوزه به دنبال خواهد داشت.
مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل گردشگری در شهر جهانی یزد می‏‏ گوید: برای دست‏‏یابی به وضعیت ایده‎‎آل در صنعت گردشگری یزد نیازمند بهبود وضعیت حمل و نقل یزد در این صنعت هستیم.
سید مصطفی فاطمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل گردشگری شهر جهانی یزد، درباره راهکارهای ارتقای وضعیت حمل و نقل گردشگری یزد اظهار می کند: باید تاکسی‏ های اینترنتی را تقویت نماییم و محورهای گردشگری شهر به محلی برای استقرار خودروهای مناسب با رانندگانی مسلط بر زبان انگلیسی تبدیل گردد.
این مسئول از تکمیل مراحل تولید تاکسی‏ های گردشگری یزد امسال خبر می دهد و تصریح می کند: سال قبل اقداماتی برای تولید ایستگاه‏ های تاکسی گردشگری در این شهر صورت گرفت اما به علت عدم ارتباط گیری مناسب با شهرداری به نتیجه‏ ای نرسید.
وی با تاکید بر این که گردشگری ایران با روند کنونی در حال تبدیل به گردشگری “چیپ” است، خاطرنشان می‏ کند: به دنبال نوسانات اقتصادی و نقض برجام، پیش ‎ بینی ها حکایت از کاهش گردشگری ایران دارد و یزد هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
فاطمی می افزاید: متاسفانه جهت جبران تعداد گردشگران، سطح هزینه های گردشگری در داخل کشور پایین آمده و همین مبحث منجر به پایین آمدن کیفیت تورها و در نهایت سطح گردشگری ایران شده است که در آینده مشکلاتی را در برخواهد داشت.
ناهماهنگی در هرم گردشگری کشور
محمدناصر پیروزی، مدیر یکی از آژانس ‎ های گردشگری و مسافرتی شهر یزد هم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در مورد وضعیت حمل و نقل گردشگری در استان اظهار می کند: متاسفانه وضعیت صنعت گردشگری یزد اصلاً مناسب جایگاه آن نیست چون که ناهماهنگی در هرم گردشگری که متشکل از آژانس ‎ های مسافرتی، هتل ‎ ها و راهنمایان گردشگری می باشد منجر به تضعیف وضعیت حمل و نقل گردشگری شده است.
وی در مورد علت این ناهماهنگی هم می‏‏ گوید: متاسفانه عدم شناخت جایگاه در این هرم سبب به وجود آمدن بی‏‏ نظمی شده است به صورتی که بعنوان نمونه هتل ها که تنها موظف به تامین محل اسکان گردشگران هستند، بدون شناخت جایگاه خود، تورهای گردشگری دایر می‏‏ کنند و راساً هم مبادرت به جابجایی گردشگران می کنند.
بی ثباتی در نرخ آژانس ها و تورهای گردشگری یزد
این فعال گردشگری با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی بعنوان یکی از عوامل زمینه‏ ساز ناهماهنگی های فعلی، تصریح می کند: رقابت ‎ های نادرست و ناسالم در بین صنف های مجزا با وظایفی کاملاً متفاوت نسبت به یکدیگر منجر به بی ‏‏ثباتی در نرخ های آژانس ها و تورها شده است به صورتی که هر تاکسی شهری هم برای جابجایی یک توریست و کسب درآمد زودتر نسبت به بقیه، با قیمت های پایین تر از نرخ اصلی مبادرت به جابجایی گردشگران می کند.
وی ادامه می ‎ دهد: متاسفانه این گونه فعالیت ها منجر به ناهماهنگی در زمینه نرخ واحد انواع خدمات گردشگری در شهر یزد و سلب اعتماد گردشگران نسبت به خدمات دریافتی از جانب آنها شده است.
نبود تعیین سطح برای تورهای گردشگری یزد
پیروزی از نبود تعیین سطح برای تورهای گردشگری هم بعنوان یکی از اشکالات صنعت حمل و نقل گردشگری یاد کرده و بیان می کند: تورهای یزد دسته‏ بندی نشده‏ اند و چیزی تحت عنوان دسته‏‏ بندی تورها در انواع لوکس و لاکچری، نیم کلاس و باجت در یزد وجود ندارد و همین عامل منجر به پایین آمدن سطح تورهای گردشگری یزد شده است.
وی، علت اصلی این معضل را نبود امکانات مورد نیاز برای تورها می‏‏ داند و ادامه می‏ دهد: معمولاً باید امکانات متناسب با هر تور برپایه این دسته‎‎بندی تعریف ‏شود که در این صورت قیمت انواع تورها هم به همین واسطه متفاوت خواهد بود.
این مدیر آژانس مسافرتی شهر یزد، سیاست گذاری های مناسب در این حوزه را ضروری می داند و می گوید: باید قوانین مشخصی تعریف و حاکم شود تا این وضعیت سامان یابد.
وی در مورد تورهای داخلی ارزان قیمت هم می‏ گوید: این تورها هم به ظاهر مخاطبان زیادی دارند اما دقیقاً مانند مسکن، دردشکن وضعیت فعلی گردشگری هستند و نمی‏ توانند جایگزین مناسبی برای بهبود این صنعت باشد، ضمن این که معمولاً هم این تورها تنها جوان پسند هستند و ایده ‎ آل تمام اقشار نیستند.
نگرانی گردشگران از نرخ‏‏ های متفاوت یک خدمت
شادی عظیمی، یکی دیگر از فعالان گردشگری یزد در حوزه آژانس ‏‏های مسافرتی هم در ارتباط با وضعیت حمل و نقل گردشگری استان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا می‏‏ گوید: متاسفانه یزد از این لحاظ اصلاً در وضعیت خوبی قرار ندارد چون که علاوه بر مشکلات به وجود آمده در صنعت گردشگری، مشکلاتی به ظاهر کوچکی هم وجود دارد که تا زمان برطرف نشدن آن ها نمی توان انتظار گردشگری متناسب با این شهر جهانی داشت.
راهنمایی در وسایل حمل و نقل عمومی برای مسیرهای گردشگری وجود ندارد
وی ادامه می دهد: گردشگرانی که به شهر جهانی یزد می‏ آیند و قصد استفاده از وسیله نقلیه عمومی را دارند اساساً به یک راهنمای گردشگری نیاز دارند اما حتی در وسایل حمل و نقل عمومی برای مسیرهای گردشگری هم راهنمایی وجود ندارد.
وی اظهار می‏‏ کند: رانندگان حمل و نقل گردشگری و راهنمایان تورهای گردشگری هیچکدام برای مسیر و خدمات مشابه، قیمت‏‏ های یکسانی عرضه نمی‏‏ کنند و این بی‏‏‏ نظمی باعث نگرانی گردشگران می‏ شود.
عظیمی، وجود تعداد زیاد تاکسی‏ های غیرقانونی جهت حمل و نقل گردشگران را هم یکی از دیگر مشکلات این حوزه عنوان می کند و می ‏گوید: هر راننده تاکسی حق جابجایی گردشگران را ندارد اما راهنمایان تور با هماهنگی و توافق با هر راننده ‏‏ای، گردشگران را با نرخ‏‏ هایی دلخواه جابجا می‏ کنند.
وی درباره بازنگری نشدن بعضی از نرم‏‏ افزارها در حوزه حمل و نقل گردشگری هم بیان می‏ کند: انواع تاکسی‏ های اینترنتی هم قابلیت استفاده برای گردشگران را ندارند چون که مجهز به زبان بین المللی و خارجی نیستند.