سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر از خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی از مناظرات ۸۸ تا تعبیر روحانی به سایه هاشمی در موزه آیت الله

گزارش مهر از خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی از مناظرات ۸۸ تا تعبیر روحانی به سایه هاشمی در موزه آیت الله

تور مسافرتی: منزل آیت الله هاشمی رفسنجانی که بعد از ترور در خرداد ۵۸ و ترورهای سال ۶۰ به کنار حسینیه جماران منتقل و بیش از ۳۴ سال محل زندگی وی بود، با همان اثاثیه به موزه تبدیل گشته است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، یکماه قبل در سوم شهریورماه خانه-موزه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی راه اندازی شد. پیشتر تاسیس این خانه موزه به تصویب هیات وزیران رسیده بود. در ابتدا گروههای مختلفی در زمینه های مختلف طراحی و اجرای پروژه خانه موزه اعلام آمادگی کردند. با عنایت به مسئولیت محسن هاشمی به عنوان معاونت عمرانی وقت دانشگاه آزاد اسلامی، متخصصان دانشگاهی تهران، کرمان و مشهد و کارشناسان ارشد حوزه معاونت عمرانی دانشگاه آزاد و همینطور طراحان خانه موزه های تهران، طرح های اولیه خویش را به دفتر نشر معارف انقلاب عرضه دادند که توسط هیات های مختلف داوری در زمینه های هنری، فنی و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت.

استخر خانه مرحوم آیت الله هاشمی در نهایت مسئولیت طراحی و اجرا به خانم ذوقی حسینی سپرده شد. مقدمات پروژه و فاز مطالعاتی آن، که به بررسی ابعاد مختلف زندگی آیت الله هاشمی پرداخته می شد، حدود ۷ ماه طول کشید. در این مرحله می بایست ۸۲ سال زندگی پرفراز و نشیب وی بررسی می شد که با مطالعه کتاب دوران مبارزه و ۱۵ سال خاطرات روز نوشت و همینطور زندگینامه خودنوشت وی، که مجموعا به حدود ۹ هزار صفحه می رسد، این مورد محقق شد.

بالابر خانه مرحوم آیت الله هاشمی نتیجه این پژوهش، تقسیم پروسه زندگی وی به چندین گام، که هر گام شامل سناریویی خاص است، بود. دوران کودکی هجرت به قم، دوران مبارزه، دوران تثبیت انقلاب، دوران مجلس و دفاع مقدس، دوران ریاست جمهوری و سازندگی، دوران مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری که با استفاده از نمایش تصاویر و اشیا و برخی از اسناد انقلاب صورت گرفته است. در مرحله بعد، جمع آوری تصاویر و فیلم ها و اسناد مربوط به او بود که با همکاری دفتر نشر معارف انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت.
برای مشاهده و انتخاب حدود چهار هزار قطعه عکس، زمان زیادی صرف شد. سپس فاز یک، طراحی فضای خانه موزه شروع شد که با برداشت کامل و دقیق از پلان منزل و جزئیات معماری آن آغاز و با برداشت و تصویربرداری از عناصر و اشیا و مبلمان خانه همراه شد. تعدد عناصر موجود و اجبار بر حفظ و عدم جابه جایی آنها از سوی کارفرما، یکی از محدودیت های پروژه بود. بعد از آن قابلیت سنجی و امکان پذیری فضاهای مختلف خانه برای نمایش آثار و تصاویر و قطعات فیلم مورد بررسی قرار گرفت.
در این خانه موزه تصاویر متعدد، زندگی آیت الله هاشمی رفسجانی را برای بازدیدکنندگان روایت می کند. از نکات جالب این تصاویر اشاره به مناظره معروف سال ۸۸ و نامه معروف بدون سلام آیت الله به مقام معظم رهبری قبل از حوادث انتخابات سال ۸۸ است. علاوه بر آن تصویری از رئیس جمهور روحانی با عنوان «سایه هاشمی» در موزه مرحوم هاشمی به چشم می خورد که در نوع خود قابل توجه است.
طراحی این موزه دارای ابعاد مختلفی است یکی حفظ و نمایش واقعی منزل و سبک زندگی این مرحوم، دوم نمایش زندگی شخصی و خانوادگی وی، سوم به تصویر کشیدن مجدد خاطرات و جلساتی که در همین خانه روی داده است و با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده تولید می گردد و چهارم به تصویر کشیدن دوره های مختلف زندگی آیت الله رفسنجانی که به چند گام تقسیم می گردد و پنجم امکان برگزاری نمایشگاههای موقت، سخنرانی و جلسات فرعی درباره سوژه های مختلف مانند ماجرای ترور، ماجرای مک فارلین و….
ساماندهی یک پژوهشکده محدود، برای عرضه خدمات به پژوهشگران که محل استقرار اصلی این پژوهشکده در دفتر نشر معارف انقلاب اسلامی است؛ از دیگر بخش های این منزل است. این مجموعه آمادگی دارد اسناد و اشیایی از آیت الله هاشمی را که در اختیار دوستداران وی قرار دارد حفظ و یا به نمایش بگذارد. این خانه به مرور زمان تکمیل خواهد شد به گونه ای که حال و هوای حضور ۳۴ ساله وی در این خانه به تصویر کشیده شود.
این خانه موزه در سالروز تولد آیت الله با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و خانواده آن مرحوم راه اندازی شد و الان ورود و بازدید برای عموم مردم آزاد و مجانی است.