سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس سازمان میراث فرهنگی: گرفتاری های ارزی به دنبال بی توجهی به مسائل فرهنگی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی: گرفتاری های ارزی به دنبال بی توجهی به مسائل فرهنگی است

تور مسافرتی: رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: گرفتاری های اکنون جامعه ما درباره ارز ناشی از بی توجهی به مسائل فرهنگی است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار قبل از ظهر روز ۱۵ مهرماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار گردید.
در این برنامه علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: بخش هایی که در برنامه ریزی آنها غفلت شده حوزه آب و محیط زیست و شهرسازی است. همان بخش هایی که وزیر راه در دوره آقای آخوندی توجه خوبی به آن ها دارد و می توان درباره بخش هایی که زورمان به آن نمی رسد از آقای آخوندی کمک گرفته تا مشکلات را در این زمینه حل نماییم.
وی اضافه کرد: منظور از توسعه، گسترش امکانات رشد و زندگی انسان هاست به شرطی که این موارد را برای نسل خود و نسل آینده هم در نظر بگیریم. پس نباید به آنها آسیبی تحمیل نماییم. باید به گونه صیانت شوند که نسل های بعد هم از آن بهره بگیرند.
مونسان با اشاره به اینکه توسعه پایدار باید در حوزه فرهنگ پایداری داشته باشد بیان کرد: در حوزه پایداری فرهنگ، حفظ هویت و میراث فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه پایداری طبیعت توجه به محیط زیست مبحث مهمی است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در پایداری اجتماعی هم توجه به انسجام اجتماعی و رفاه و نظمی که بین افراد جامعه باید باشد مهم می باشد. در حوزه پایداری اقتصادی هم مبحث رفاه اجتماعی از ابعد مهمی برخوردار می باشد.
وی تصریح کرد: در چند دهه گذشته برنامه های توسعه به ظرفیت میراث فرهنگی با دید منفی و سنتی و عقب مانده نگاه می شد و حتی آنرا بعنوان چیزی که باید کنار گذاشته می شد، نگاه می کردند. اما اکنون در کشورهای در حال توسعه رویکرد آن عوض شده است. شاید کشور ما هنوز در مرحله اول باقی مانده است وفرهنگ را مانع می دانیم. نظام برنامه ریزی کشور هم کمتر به این بخش توجه کرده است. در این باره حرف زیاد زده شده اما اثرگذار نبوده است. الان هم عمده نظام برنامه ریزی کشور و تصمیم گیری ها با بخش های اقتصادی انجام می گردد که اینها ربطی به فرهنگ ندارد. ما فکر می نماییم مشکلات بوجود آمده صرفاً اقتصادی هستند اما مقولات اجتماعی است که ما را به اینجا رسانده، یکی از آنها همین مبحث ارز است که به مسائل فرهنگی و اجتماعی باز می گردد. اگر به بخش فرهنگ توجه می شد ما امروز به گرفتاری های امروز در مورد ارز بر نمی خوردیم.
مونسان تاکید کرد: اهمیت میراث فرهنگی به مثابه یک حوزه فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست. مهمترین اهتمام و رسالت ما صیانت و حفاظت از این ظرفیت، ذخیره و اتصال آن به نسل های بعدی است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: بودجه سازمان میراث فرهنگی ۷۰۰ میلیارد تومان است اما ثبت آثار تاریخی و نگهداری از آنها حداقل ۱۶ هزار میلیارد نیاز دارد. این بودجه تنها برای بخش میراث فرهنگی مورد نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی با میراث فرهنگی گره خورده و فرهنگ محور است. هنرهای سنتی یک طرف و ادوات و ابزاری که استادکاران به کار می گرفته اند یک طرف. اینها جزء لاینفک میراث فرهنگی ما در حوزه ملموس و غیر ملموس هستند. پس صنایع دستی هم در محور میراث فرهنگی رشد کرده پس هر کاری در حوزه تبلیغ و فروش صنایع دستی انجام دهیم تأثیر آن در حوزه میراث فرهنگی است.
مونسان تاکید کرد: ما بعد از این برنامه رونمایی از سر سرباز هخامنشی را داریم. سربازی که اطلاعات اولیه در مورد آنرا یکی از وطن دوستان در خارج از کشور به ما داد. روند پیگیری آثار به سرقت رفته از ایران همچنان ادامه دارد و همکاران ما در معاونت سازمان میراث فرهنگی اشیای دیگری را از این طریق در دست شناسایی دارند و امیدواریم بتوانیم آنها را به کشور بازگردانیم.
در آخر این برنامه رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر راه از نمایشگاه استارت آپ های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این برنامه بازدید نمودند.