سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی خبر داد نظریه ساخت دستکندها برای دفاع

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی خبر داد نظریه ساخت دستکندها برای دفاع

تور مسافرتی: رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی با اشاره به اینکه معماری در دنیا با دستکند شروع شده و مقدمه هر معماری دستکند بوده است، اظهار داشت: برخی تصور می کنند دستکندها برای دفاع ساخته می شده اما فقط این نظریه است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، سیدمحمد بهشتی پیش ازظهر سه شنبه ۱۷ مهر در سومین همایش بین المللی معماری دستکند در دانشگاه بوعلی سینا، با اشاره به اینکه در ایام نخست پرداختن به مبحث دستکند شاید قابل باور نبود، اضافه کرد: دستکند مجموعه ای است که می تواند به آنچه ما متعارفا به آن معماری می گوییم پهلو بزند.
وی با اشاره به اینکه در معماری ما هنوز آنچنان که باید و شاید دستکند شناخته نشده است و در این سه دوره با زوایای این نوع معماری آشنا شده ایم، عنوان کرد: سرزمین ها در عالم به دو نوع آرام و بی قرار تقسیم می گردد که ایران را می توان در کشورهای بی قرار محسوب کرد.
بهشتی با اشاره به اینکه ایران تحت فشار صفحه شبه جزیره عربستان قرار دارد، اظهار نمود: زلزله هایی که در ایران اتفاق می افتد به دلیل تحت فشار بودن این سرزمین از نظر لایه های زیرزمینی است و به جز کویرهای مرکزی ایران، همه نقاط تحت فشار قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه در تحقیقات و بررسی های انجام شده، دیده می گردد که در نقاط پرحادثه، از گذشته های دور جمعیت بیشتری هم ساکن می شدند، اظهار داشت: تغییرات آب وهوایی مانند بارندگی در میان سال های مختلف و یا فرق بین سردترین یا گرم ترین روز سال باعث تمایز کشور ایران با سایر کشورها شده است.
وی با اشاره به اینکه تغییرات آب وهوایی در ایران سبب شده که مردم ایران نحوه زندگی در روزهای و بحران های خاص را فرابگیرند، اضافه کرد: وجود زیرزمین، انباری و صندوقخانه در خانه های قدیمی نشان از ناگریز بودن مردم برای ذخیره موادغذایی و کالاهای بسیار پرارزش برای روز مبادا را نشان داده است و گواه این است که ایرانی ها از دیرباز دوراندیش بوده اند.
بهشتی با اشاره به اینکه ایرانی ها اولین افرادی بودند که کاربردهای یخچال را در فصول گرم بهره بردند، خاطرنشان کرد: شرایط خاص و منحصربفرد کشور ایران، سبب به وجود آمدن و معماری متفاوت مردم ایران شده است.
رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی با اشاره به اینکه دستکندها مفصلی در محیط بی قرار بوده است، اظهار داشت: دستکندها با شرایط سرمابخشی در فصول گرم و گرمابخشی در فصول سرد و همینطور مقاومت در برابر زلزله، جزء جاذبه های بی نظیر در جهان محسوب می شوند.
وی با تاکید بر اینکه برخی تصور می کنند دستکندها برای دفاع ساخته می شده اما فقط این نظریه است، به معماری موقت اشاره نمود و خاطرنشان کرد: این نوع معماری هم با وجود عظمت و گستردگی، در میان محققان مورد غفلت واقع شده که لزوم پرداختن به این مسأله ضروری می باشد.