سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ بررسی اعتبار گذرنامه ایرانی، اعتراض مالک یک تاریخی به رای دادگاه

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ بررسی اعتبار گذرنامه ایرانی، اعتراض مالک یک تاریخی به رای دادگاه

تور مسافرتی: اعتراض مالک لوکیشن شهرزاد به رأی دادگاه بدوی، انتصاب معاون گردشگری جدید، بررسی اعتبار گذرنامه ایرانی همچون خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این هفته تصاویر قدیمی از کاخ مروارید یا همان کاخ شمس در مهرشهر کرج منتشر گردید که نشان می داد این کاخ در سال های دهه شصت و هفتاد وضعیت پایدارتری نسبت به این روزها داشته است. این کاخ در میان سال های ۴۵ تا ۴۷ توسط موسسه رایت طراحی و به بهره برداری رسید و تا سال ۵۷ محل سکونت شمس پهلوی و خانواده او بود.
این کاخ تا سال های دهه شصت و هفتاد همچنان سالم بوده و در آن اشیای گرانبهایی نگهداری می شد، ولی اکنون وضعیت آن بسیار ناپایدار است به صورتی که سازمان میراث فرهنگی اعلام نموده ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم است تا این کاخ مرمت شود.
در این هفته همینطور اداره گذرنامه وزارت خارجه اعلام نمود به دنبال توقف لغو روادید شهروندان ایرانی توسط دولت صربستان، این عمل به صورت متقابل برای گردشگران ورودی از صربستان به کشورمان اجرایی می شود، ازاین رو گردشگرانی که از این کشور می آیند باید ویزای ایران را دریافت نمایند.
این هفته همینطور محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به خبرنگار مهر اظهار داشت: در نظر داریم تا در قطارهای تهران-مشهد از اول آبان ماه صنایع دستی سمنان به معرض نمایش و فروش گذاشته شود. در آینده هم در صورت استقبال مردم از این طرح، کوپه دائمی به فروش محصولات صنایع دستی اختصاص داده شود.
خبرگزاری مهر این هفته در گزارش دیگری درباره عواملی که اعتبار پاسپورت ایرانی را تغییر می دهند، اعلام نمود بعضی از موسسات اعتبارسنجی درباره ویزای کشورهای مختلف نظرات متفاوتی می دهند اما بیشتر آنها بر این اساس هستند که با کدام ویزا به بیشترین کشور می توان سفر کرد، این در شرایطی است که تعدد سفر با یک ویزا تنها یکی از عوامل رتبه بندی ویزاهای هر کشور بشمار می رود.
این مبحث را مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه وزارت خارجه هم تأیید کرد و اظهار داشت: برخی ملاحظات دیگر در اعتبار گذرنامه لحاظ می شود، مانند سفر متخصصان و افراد باسواد و فرهیخته ای که با آن گذرنامه سفر می کنند یا میزان رعایت هنجارها و احترام به قوانین کشورهای دیگر که سبب بالا رفتن اعتبار آن گذرنامه در بین کشورهای دیگر می گردد.
این هفته نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در گفتگویی اعلام نموده بود که حال گردشگری کشور مطلوب نمی باشد و سیاست دولت ها برای رونق آن راه به جایی نبرده ا ست. متاسفانه هزینه سفرهای داخلی بسیار گران است و در بعضی موارد سر به فلک می کشد. همینطور آژانس ها باید به وعده هایی که به مسافران می دهند عمل کنند.
ارائه مشوق های حمایتی تا حدودی می تواند حال ناخوش گردشگری را بهبود دهد اما این راهکار اصلی نیست، ازاین رو بهتر است دولت تقویت زیرساخت های گردشگری را در اولویت قرار دهد.
این هفته خبرگزاری مهر در گزارش دیگری از اعتراض دوباره مالک لوکیشن شهرزاد به ثبت ملی این اثر اطلاع داد و اعلام نمود که این مالک به رأی دادگاه بدوی اعتراض کرده است و می خواهد که این خانه را از فهرست میراث ملی خارج کند، با این وجود اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دفاعیه خویش را به دادگاه عرضه کرده است.
این هفته برای سومین بار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از جانب رئیس این سازمان منصوب گردید. ولی تیموری به جای محمد محب خدایی و بعد از آن محمد خیاطیان به این سمت منصوب گردید.