سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
پنجمین جایزه تهران به ۱۷ تهران پژوه تعلق می گیرد

پنجمین جایزه تهران به ۱۷ تهران پژوه تعلق می گیرد

به گزارش تور مسافرتی پنجمین دوره جشنواره جایزه تهران مقرر است این دفعه به ۱۷ برگزیده در حوزه تهران پژوهی جوایزی را اهدا کند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مهرشاد کاظمی دبیر پنجمین دوره جشنواره جایزه تهران در نشست خبری این جشنواره که ظهر روز دوشنبه ۲۶ آذر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد، بیان کرد: ما در نظر داشتیم تا در این اداره کل کارها بر اساس پژوهش صورت گیرد. برنامه ریزی از سال ۹۲ صورت گرفت، شروع کار بر این بود که از پژوهش های برتر تهران تقدیر نماییم. سال اول نام این جشنواره جایزه تهران نبود، بلکه مراسم تجلیل از تهران پژوهان را برگزار کردیم. سال دوم نام آنرا جایزه تهران گذاشتیم، حتی موسسه ای به نام خانه تهران پژوهان هم به ثبت رسید. امسال پنجمین سال است که جشنواره پژوهشی در حوزه تهران و با موضوعاتی مانند تاریخ، میراث فرهئگی، شهرسازی، محیط زیست برگزار می گردد. این موضوعات توسط هیات داوران مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به ۱۷ نفر جوایز و نشان تهران اهدا می گردد.
وی اظهار داشت: رشته های مورد بررسی در این برنامه، کتاب، رساله، فیلم، تئاتر، خبرنگار، عکس، انتشارات برتر، گردشگری، معماری، محیط زیست و پیشکسوت در مطالعات تهران است که هر کدام از این موضوعات هیات داوران جدایی دارند. در دوره اول به ۹ نفر، دوره دوم به ۱۴ نفر، دوره سوم به ۱۲ نفر و دوره چهارم به ۱۵ نفر جایزه تهران تعلق گرفت.
کاظمی بیان کرد: هر ساله برنامه های جانبی هم در کنار این جشنواره برگزار می گردد. در سال های گذشته نمایشگاه عکس و نمایشگاه گنجینه ای از کتاب ها و اسناد تهران برگزار شده بود. گنجینه اسناد تهران در واقع کتابخانه خوبی برای تهران پژوهان است.
وی خاطرنشان کرد: پنجمین دوره جشنواره جایزه تهران سوم دی ماه ساعت ۱۵ در کاخ گلستان با حضور شهردار تهران، معاون سازمان میراث فرهنگی، احمد مسجدجامعی و مسئولان دیگر برگزار می گردد.
کاظمی اظهار داشت: نمایشگاه اسناد قاجار مربوط به تهران در کاخ گلستان افتتاح شده است. بعضی از این اسناد برای نخستین بار رونمایی می شوند، مانند نامه ای که اهالی تهران در زمان مظفرالدین شاه نوشته و به وضعیت قمارخانه ها اعتراض کرده بودند. بازدید از این نمایشگاه تا سوم دی ماه مجانی است.
وی اضافه کرد: موزه تهران هم با حضور شهردار تهران افتتاح شده است. همینطور نخستین نمایشگاه هنری دیرینه شناسی تهران را هم در نظر داریم برپا نماییم و تصاویر آن در متروی خیابان مولوی هم به نمایش گذاشته شود.
در ادامه این برنامه، محمد مهدی تدین مدیر مرکز آموزشی و فرهنگی دارالفنون هم درباره بخش عکس این جشنواره اظهار داشت: از ۲ هزار و ۱۶۵ اثری که از ۸۷۳ عکاس دریافت شده است، ۱۳۶ اثر متعلق به ۱۱۲ هنرمند به مرحله داوری رسیده است. بیشتر این عکس ها با مبحث اماکن فرهنگی، تفرجگاه ها، بافت قدیم، محلات تهران، میراث فرهنگی، گردشگری و عکاسی خلاقانه بوده است. طی سه روز داوری این آثار انجام شده و مقرر است که آثار منتخب چاپ شود. بعضی از این آثار قدمتی بیشتر از نیم قرن دارند و برای نخستین بار نمایش داده خواهند شد.
در این برنامه، مهسا وهابی دبیر علمی این جشنواره هم اظهار داشت: جایزه تهران رتبه بندی نشده است و این یکی از مزیت های این جشنواره است. ما به ۱۷ نفر برگزیده جایزه خواهیم داد. شاید این جشنواره از لحاظ مالی اعتبار ویژه ای نداشته باشد اما می توان اظهار داشت که این جشنواره یک مرتبه دیگر قبای تهران را به تن کرده است.