سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آوازه عنبران علیا جهانی شد

آوازه عنبران علیا جهانی شد

به گزارش تور مسافرتی روستای عنبران علیا در نقطه صفر مرزی یکی از جاذبه های شاخص استان اردبیل است که این روزها اقامتگاه های بوم گردی آن جاذب خیل عظیمی از گردشگران شده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، در بخش عنبران از توابع شهرستان نمین ۳۵۰ خانوار با جمعیتی نزدیک به ۹۵۰ نفر در دل کوه های بلند زندگی می کنند.
این روستا که زمانی ناشناخته بود نه تنها از آثار تاریخی متعددی برخوردار است، بلکه معماری پله کانی آن سبب شده تا به مرور زمان توجه گردشگران و مسافران به این روستا جلب شود تا جایی که در سال های اخیر هم به همت دستگاه های اجرایی بخصوص بنیاد مسکن و میراث فرهنگی، روستا حال و هوای دیگری یافته و با رونق اقامتگاه های بوم گردی این روستا به مقصد سفر تبدیل گشته است.
معماری پله کانی تداعی ساخت و ساز ماسوله
روستای عنبران علیا با وجود برخی ساخت و سازهای جدید همچنان بافت سنتی خویش را حفظ نموده است.
در عین حال ساخت و سازهای جدید هم مغایر با بافت سنتی روستا نیست و معماری پله کانی، سبک ساخت و ساز روستای هدف گردشگری ماسوله را تداعی می کند.
یکی از گردشگران این روستا همچون دلایل سفر خود به عنبران علیا را زیبایی بافت روستا و ساخت و سازهای آن عنوان نمود.
فریبا رشیدی که سالانه به این روستا سفر می کند، اعتقاد دارد بافت روستا برای یک شهرنشین آرامش بخش بوده و باعث تلطیف روح و روان انسان می گردد.
راه اندازی ۱۰ اقامتگاه بوم گردی در روستا
در سال های اخیر اقامتگاه های متعددی در این روستا دایر شده بطوریکه سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین در این خصوص اظهار داشت: تابحال ۱۰ اقامتگاه بوم گردی در این روستا به راه افتاده است.
منوچهر نورزاده با تاکید به اینکه سه مجوز بوم گردی صادر شده و برای این سه پروژه ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: این تعداد می تواند برای ۲۰ نفر فرصت شغلی فراهم سازد.
او به پذیرایی از میهمانان با غذاهای سنتی اشاره نمود و بیان داشت: همچون با غذای محلی «چانگلو» با ترکیب آرد، برنج، شیر، روغن و تخم مرغ و آش های محلی از میهمانان پذیرایی می گردد.
سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین همینطور به عرضه گیاهان دارویی به گردشگران روستا اشاره نمود.
به قول دهیار روستای عنبران علیا سالانه بیشتر از هزار توریست به این روستا سفر می کنند که بخشی از آن توریستهای خارجی بخصوص اتباع آذری است؛این روند گردشگری را به شاخصه اصلی روستا تبدیل نموده و باعث رونق روستا شده است.
هفت گنبد پیر و بابا ها در عنبران
اقامتگاه های بوم گردی تمامی ظرفیت گردشگری این روستای مرزی نیست. در روستای عنبران علیا مردم خونگرمی زندگی می کنند که از تاریخ غنی برخوردار می باشند.
به قول سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین دو اثر ثبتی و بیشتر از هفت گنبد و بنای تاریخی در این روستا وجود دارد.
نورزاده اضافه کرد: از بناهایی که مربوط به مقبره پیر و باباها بوده به علت تخریب در سده های اخیر باقی نمانده و تعمیر و احیای بناها در ۲۵۰ سال اخیر و بیشتر در دوره قاجار انجام شده است.
او تصریح کرد: در حد فاصل عنبران علیا و عنبران سفلی هم پیکره سنگی باباداوود و چله خانه واقع شده که یکی از مقاصد اصلی بازدید گردشگران از این دو روستا است.
وی همینطور به ثبت سه اثر تاریخی در لیست آثار ملی کشور اشاره نمود و بیان داشت: این آثار شامل تپه سه گاله(قرمز قلعه)، تپه قلعه رغ و محوطه بلیدی است که هر سه قدمتی نزدیک به هزاره اول پیش از میلاد مسیح دارند.
اشتغال ۸۰ درصد جمعیت روستا به تولید صنایع دستی
مردم روستای عنبران علیا با ظرافت طبع و با فرهنگ دیرینه به تولید صنایع دستی اشتغال دارند. تا جایی که به قول سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد جمعیت روستا به تولید انواع صنایع دستی اشتغال دارند.
نورزاده اضافه کرد: می توان به جرئت گفت در هر خانه داری برگزار شده و زنان روستایی گلیم و مسند تولید می کنند و حتی بافت انواع البسه و کیف سازی هم بخشی از هنر دست زنان روستایی است.
او به برگزاری کارگاه صنای دستی در این روستا اشاره نمود و اظهار داشت: در این کارگاه ۲۰ دار قالی به همت اهالی روستا دایر شده و گلیم های تولیدی هم به شهرها ارسال شده و حتی کشورهای همسایه صادر می گردد.
حمایت از توسعه اقامتگاه های بوم گردی در روستاها
نقطه قوت روستای عنبران علیا به تعبیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، اقامتگاه های بوم گردی است.
نادر فلاحی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به رونق اقامتگاه ها اهتمام ویژه دارد و از طرح های پیشنهادی اهالی روستا استقبال می کند.
او اضافه کرد: با عنایت به مرزی بودن روستا تسهیلات چهار درصدی برای ساخت اقامتگاه اعطا می گردد که به میزان ۸۰ درصد از هزینه برآورد شده جهت ساخت است.
وی همینطور به پشتیبانی از هنرمندان صنایع دستی هم اشاره نمود و اضافه کرد: اداره کل آماده برگزاری بازارچه و نمایشگاه در صورت درخواست هنرمندان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: با عنایت به اینکه روستای عنبران اولیا روستای هدف گردشگری می باشد رونق و توسعه آن نیازمند مشارکت تمامی دستگاه ها است و انتظار می رود تمامی دستگاه ها نسبت به رونق روستا مشارکت داشته باشند.
گزارش از: ونوس بهنود، خبرنگار ایسنا، منطقه اردبیل