سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته روزی برای راهنماها، پیشنهادی برای تهرانگردی شهردار روی ویلچر

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته روزی برای راهنماها، پیشنهادی برای تهرانگردی شهردار روی ویلچر

به گزارش تور مسافرتی کشف سنجاق سه هزارساله، پیشنهاد به رئیس سازمان میراث فرهنگی و شهردار برای تهرانگردی روی ویلچر، برگزاری جشن روز راهنمایان همچون خبرهای گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، این هفته حجت الاسلام فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از کشف یک شی ء تاریخی (سنجاق سر مفرغی منقوش) سه هزار ساله در کرج اطلاع داد.
وی با اشاره به اطلاعاتی که یگان حفاظت استان البرز در این خصوص به دست آورده بود، اظهار نمود: طبق اطلاعات به دست آمده متوجه شدیم که یک شی ء تاریخی از راه پست و از کرمانشاه به استان البرز ارسال شده است. هنگام تحویل بسته پستی به مقصد موردنظر فرد خاطی دستگیر شد.
صابری با اشاره به اینکه شی ء تاریخی بخشی از سنجاق مفرغی (سنجاق سر) است، اظهار داشت: پنج سانتی متر از این شی ء به جامانده که متأسفانه قسمت سوزن سنجاق وجود ندارد.
صابری با اشاره به اینکه این اثر متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است، اظهار داشت: به عبارتی این اثر قدمتی سه هزارساله دارد.
متصرفان آسمان خراش قاجاریه پشت فنس ها هستند
عمارت قاجاری ملک در شهر بوشهر مقرر است به بخش خصوصی متقاضی واگذار شود اگر برای آن سرمایه گذاری پیدا شود که بتواند آنرا مرمت کرده و ماهیانه اجاره ای هم به سازمان میراث فرهنگی بدهد.
عمارت ملک سالها سکونتگاه افراد جنگ زده و مهاجر استان بوشهر بوده است تا اینکه بلاخره از تصرف آنها در آمد و کلیدش را به سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی بوشهر دادند. حالا هم صندوق احیا آنرا به مزایده گذاشته تا سرمایه گذاری را پیدا کند که هم این بنای عظیم را مرمت کرده و هم بتواند به آن کاربری گردشگری بدهد.
سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری بنای تاریخی عمارت ملک(عرصه و اعیان عمارت به متراژ حدود ۱۳۰۰ متر مربع) با کاربری اقامتی و فرهنگی و پذیرایی توسط صندوق احیای بناهای تاریخی تعیین شده است.
قیمت پایه اجاره بهای این بنا ماهانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که ضریب افزایش سالانه مطابق آخرین ساخثص تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اعمال می شود.
اما خانواده ای در نزدیکی بنا زندگی می کند که مدعی هستند بخشی از این عمارت برای آنهاست و باید میراث فرهنگی هر کاری می کند به آنها از قبل خبر بدهد و برای آنها یک خانه دیگر خریداری کند.
وضعیتی که این خانواده در کنار بنا دارند چندان مناسب نمی باشد. بیشتر به خرابه ای می ماند که کنار بنا بوجود آمده تا سرپناه باشد. برخی تصور می کنند برای راهیابی به داخل این بنا که به کارهای مرمتی زیادی نیاز دارد باید از این در وارد شوند بنابراین آنها روزانه باید پاسخگوی افراد زیادی باشند و بگویند که از این در نمی توان وارد عمارت شد.
پشت عمارت هم خانه هایی شبیه به بیغوله بوجود آمده است زمین پشتی عمارت بیشتر به زباله دانی می ماند تا عمارت تملک شده توسط سازمان میراث فرهنگی.
عزل یک مدیر
ین هفته خبر رسید که یکی از مدیرکل های سازمان میراث فرهنگی بعد از سه بار نامه نهادهای نظارتی به رئیس سازمان میراث فرهنگی برای اجتناب از به کارگیری نامبرده در پست های مدیریتی، از این سازمان رفت.
یکی از مدیرکل های میراث فرهنگی که سال ۹۲ به این سمت منصوب شده بود به علت منع نهادهای نظارتی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت. او که با تیم محمدعلی نجفی وارد سازمان میراث فرهنگی شده بود، در سالهای اخیر گرفتار حاشیه های زیادی شد. در کمتر از یک سال اخیر پیرو این اتفاقات، نهادهای نظارتی سه نامه برای عزل وی به رئیس سازمان میراث فرهنگی نوشتند.
چند روز پیش بلاخره هسته مرکزی گزینش سازمان میراث فرهنگی او را فاقد صلاحیت دانست و قراردادش را برای سال جدید تمدید نکرد. وی حالا دو هفته ای هست که به این سازمان نیامده است.
مزایده ۱۰ بنای تاریخی صندوق احیاء تمدید شد
صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی مهلت شرکت در مزایده ۱۰ بنای تاریخی را تا هشتم اسفندماه سال جاری تمدید کرد. بناهای یاد شده شامل خانه شادمان یزد، خانه فاطمی استان گلستان، قلعه زائر خضرخان شهر اهرم استان بوشهر، عمارت ملک بوشهر، کاروانسرای مهر سبزوار خراسان رضوی، خانه حشمت اللشکر شهر سرخه استان سمنان، خانه میررحیمی وخانه ابراهیمی شهر دامغان استان سمنان، حمام خان شهر سنندج استان کردستان، خانه غفاری کرمان است.
هنرنگاری مینیاتور در لیست ملی میراث ناملموس ثبت شد
در جلسه کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس هنر نگارگری مینیاتور در لیست ملی میراث ناملموس به ثبت رسید و چهار هنرمند همچون بیژن کامکار نوازنده ساز رباب، علی محمد اعتباری رودی بعنوان آخرین بازمانده دانش سنتی ساخت آسباد، علی اکبر بهاری استاد سرنا نوازی کردی خراسان و محمود فرشچیان در هنرنگارگری بعنوان حاملان میراث فرهنگی در لیست گنجینه های زنده بشری قرار گرفتند.
در این جلسه ۴۰ پرونده از جانب استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کهگلیویه وبویراحمد عرضه شد که از این تعداد ۲۰ پرونده میراث ناملموس و ۴ نفر بعنوان حاملان زنده بشری برای ثبت در لیست میراث ملی ناملموس انتخاب شدند.
راهنمای ایرانی روز جهانی راهنمایان گردشگری را جشن می گیرند
رئیس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری اظهار داشت: امسال ۵۰۰ ر اهنما جشن روز راهنمایان را در شیراز برگزار می کنند یکی از برنامه های آنها توجه به اثر ثبت جهانی شده محور ساسانی است.
اویس کیانی راهنمای گردشگری و رئیس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری اظهار داشت: دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور امسال در استان فارس و شهر شیراز برگزار می گردد. در روز اول همزمان با۳۰ بهمن راهنمایان گردشگری به بازدید از جاذبه های شیراز می روند و مراسم آغاز گردهمایی هم در یکی از هتل های بزرگ آن برگزار می شود. سپس روز اول اسفند هم بازدید از جاذبه های شیراز همچون تخت جمشید و سپس حضور در حرم مطهر شاهچراغ جهت آشنایی با ظرفیتهای گردشگری این مجموعه و بازدید از بازارهای تودرتوی شیراز مانند بازار حاجی، اردو بازار، سرای مشیر و بازار وکیل و حضور در مجموعه زندیه برای اجرای برنامه ویژه امسال در کنار ارگ کریمخانی در دستور کار قرار گرفته است.