سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر از واقعه تلخ سوختن کلیسای نوتردام آتش باز هم بر دامن تاریخ افتاد، نوتردام و هشدارش به ایرانیان

گزارش مهر از واقعه تلخ سوختن کلیسای نوتردام آتش باز هم بر دامن تاریخ افتاد، نوتردام و هشدارش به ایرانیان

تور مسافرتی: اگر سال قبل سوختن موزه برزیل قسمتی از تاریخ این کشور را از بین برد، امسال سوختن کلیسای نوتردام قسمتی از خاطرات جهان را از بین برد، این ها باید تلنگری به متولیان حفظ آثار تاریخی ایران باشد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، شب گذشته کلیسای نوتردام پاریس بدون اینکه هنوز دلیل آن مشخص باشد در آتشی مهیب سوخت. تا کنون میزان خسارات وارده به این کلیسا مشخص نشده اما آنچه از تصاویر و فیلم های ارسالی مشخص است مناره آن بطور کامل فرو ریخت و حتما این آتش ساعتها پس از زمان شروعش در روز گذشته، لطمه های جدی تری را به این بنا وارد کرده یا خواهدنمود. سقف و یکی از برج های آن فرو ریخت. مقام های فرانسوی اعلام نمودند که توانسته اند ساختمان این بنا را از نابودی کامل حفظ کنند. قدمت کلیسای نوتردام به قرن دوازدهم میلادی بازمی گردد و هر ساله میزبان میلیون ها توریست است. این کلیسا در رمان «گوژپشت نوتردام» نوشته ویکتور هوگو نویسنده فرانسوی جایگاه مهمی یافته و از این جهت معروف شده است.
علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست، اما مسئولان می گویند می تواند ناشی از عملیات مرمت کلیسا بوده باشد که پس از ترک خوردن بدنه کلیسا شروع شده بود. آتش پنجره ها و دیگر ساختارهای چوبی داخل را سوزاند و سپس سقف و منار مخروطی آنرا نابود کرد. مأموران آتش نشانی برای پیشگیری از ریختن یکی از برج های ناقوس کلیسا ساعت ها تلاش کردند. در این عملیات حدود ۵۰۰ مأمور آتش نشانی برای پیشگیری از ریختن برج ناقوس کلیسا تلاش کردند. رئیس سازمان آتش نشانی پاریس اظهار داشت که ساختمان اصلی کلیسا نجات یافته و حفظ شده است. مردم پاریس و گردشگران شهر تاریخی و فرهنگی صدها فیلم و عکس از این حادثه منتشر نموده اند که در هنگامه سوختن کلیسا مردم زیادی در حال ابزار تأسف هستند. در میانه اظهار تأسف مقامات بین المللی، دونالد ترامپ در اظهار نظری عجیب و غیر فنی توییت کرد که اگر من بودم برای خاموش کردن سریع آتش، از بالگرد آب پاش استفاده می کردم. این اظهار نظر توسط مقامات فرانسوی رد شد؛ آنها اعلام نمودند که چنین کاری یعنی تسریع در تخریب بنا! محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران باز در توئیتی بیان کرد: غمگین شدم وقتی قسمتی از نوتردام، بنای برجسته مختص عبادت پروردگار یکتا و بنایی که بوسیله شاهکار ادبی هوگو همه ما را به هم نزدیکتر کرد، سپس ۸۰۰ سال سر پا ماندن به دنبال جنگ ها و انقلاب تخریب شد، فکر ما با فرانسوی ها و همه کاتولیکهاست. مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته که می خواهد یک کمپین ملی جمع آوری کمک برای ساخت این کلیسا را ایجاد کند. او گفته که نوتردام را می سازیم چون فرانسوی ها انتظار دارند؛ به خاطر تاریخ مان و به خاطر سرنوشت فرانسه. فرانسیس هنری پینال یک میلیونر فرانسوی و صاحب چند برند لوکس در جهان اعلام نموده که صد میلیون یورو برای بازسازی کلیسای نوتردام کمک می نماید او گفته که من و پدرم تصمیم گرفته ایم این هزینه را از محل مزایده آثار هنری به این کار اختصاص دهیم.
آنها این کلیسا را که از چنگال جنگ های جهانی اول و دوم جان سالم به در برده بود را باردیگر می سازند اما بالقطع دیگر آن روح تاریخی را نخواهد داشت. فرانسوی هایی که همیشه به نگهداشتن تاریخ و فرهنگشان اهمیت می داده اند این طور مهم ترین اثر تاریخی و فرهنگی خودرا از دست دادند. سال قبل موزه برزیل باز در آتش سوخت. موزه ای ملی که تاریخ برزیل با آن هویت پیدا می کرد. این آتش سوزی باز برای خیلی از موزه داران، تاریخ دانان و فرهنگ دوستان در جهان تأسف آور بود. چونکه اشیای موزه ای در آن از بین رفت. این اتفاقات نشان داده است که همه کشورها در زمینه نگهداشتن تاریخ خود امکان دارد سهل انگاری کنند و به دست خود میراث شان را از بین ببرند. با این وجود اما تبحر آنها و تجهیز بناهایشان و سرعت عمل در خاموش کردن آتش افتاده به جان تاریخ شان، قسمتی از این بناها را نگه خواهد داشت. اما درباره آثار تاریخی ایران چطور؟ آتش سپس زبانه کشیدن در برزیل و پاریس امکان دارد به کدام کشور سرایت کند؟ آیا موزه ها و بناهای تاریخی ایران در مقابل این آتش ایمن هستند؟ آیا تدابیری برای چنین حوادث احتمالی اندیشیده شده است؟