سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چرا اهالی سرایان امشب شمع روشن می کنند؟

چرا اهالی سرایان امشب شمع روشن می کنند؟

به گزارش تور مسافرتی کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم سرایان در روز ۱۴ شعبان، شمع روشن می کنند و از گذشته های دور بر این عقیده بودند که این شمع روشن کردن در شب نیمه شعبان، سبب برآوردن حاجات آنان می شود و نام این مراسم هم ˮمیلک دگیرکردهˮ است.
فریبا کاهنی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اضافه کرد: شمع روشن کردن همچون آئین ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در بعدازظهر روز ۱۴ شعبان (روز برات) است که برای برآوردن حاجات انجام می دهند.
وی ادامه داد: در زمان های بسیار دور که شمع های امروزی نبوده بانوان خود شمع درست می کردند که به آن “میلک” می گفتند و به این مراسم هم “میلک دگیرکرده” می گفتند.
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بیشتر بانوان و زنان سالخورده شهرستان سرایان در این مراسم شرکت می کنند و مربوط به قوم و طایفه خاصی نیست.
کاهنی با اشاره به اینکه این مراسم در بعدازظهر آغاز می شود و تا نزدیکی غروب آفتاب ادامه دارد، خاطرنشان کرد: برپایه مصاحبه ها و پژوهش میدانی مردم معتقدند که در این روز به چهار محل که مورد احترام آنها است رفته و در آنجا برای برآوردن حاجات خود شمع روشن می کنند و برخی از آنها که حاجاتشان برآورده شده شیرینی، نقل و شکلات تقسیم می کنند.
وی افزود: این چهار محل عبارت از تکیه حضرت رقیه، تکیه علی اصغر، آرامگاه توران شاه و مسجد میرهاشم بوده و با روشن کردن شمع در این چهار محل از خداوند متعال خواستار برآوردن حاجات خود هستند.
وی افزود: در موقع روشن کردن شمع ها، دست خویش را روی شمع و دودی که از سوختن آن حاصل می شد کشیده و به صورتشان می زدند و هم زمان این ذکر را می گفتند: «آتنا براتنا رحمتنا؛ یا رب تو بنویس به نیکی نامه اعمال مرا» چون معتقد بودند که در این روز نامه اعمال افراد تا سال آینده نوشته می شود.
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این آئین و مراسم به شماره ۱۴۵۶ در ۲۱ آبان ۹۶، در لیست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.