سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
خانه آیت الله خاتمی در دهه ۷۰

خانه آیت الله خاتمی در دهه ۷۰

تور مسافرتی: مدیر خانه موزه آیت الله خاتمی (ره) اظهار داشت: خانه موزه آیت الله خاتمی (ره)، خانه ای تاریخی به جامانده از دوران قاجار است که محل زندگی آیت الله «سید روح الله خاتمی» (ره) و خانواده وی بوده است.
مصطفی هاتفی اردکانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: شهرستان اردکان با هشت موزه مختلف همچون خانه موزه آیت الله خاتمی (مفاخر)، موزه های مردم شناسی، فرش، ایثار و شهادت، قنات، فرهنگ، موزه آسیاب دژگ و موزه مردم شناسی روستای هامانه، نقش مهمی را در امر موزه های استان و کشور ایفا می کند که خانه موزه آیت الله خاتمی در این میان از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.
وی تصریح می کند: خانه مرحوم خاتمی، خانه ای با هزاران خاطره از دوران انقلاب و شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی کشور است که در تاریخ و فرهنگ و سیاست کشور تأثیرگذار بوده است.
هاتفی با اشاره به اینکه خانه آیت الله خاتمی در اواسط دهه ۷۰ به اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان واگذار و پس از تعمیر و مرمت به موزه تبدیل گشته است، اضافه می کند: در قسمتی از موزه به معرفی آیت الله خاتمی و خانواده ایشان پرداخته شده و اشیا داخل موزه وسایل شخصی آیت الله خاتمی امام جمعه فقید یزد و اردکان است و در بخش دیگر موزه نیز به معرفی مفاخر و مشاهیر اردکان پرداخته شده است.
وی بیان کرد: کمتر کسی را می توان یافت که تابحال تجربه بازدید از یک موزه را نداشته باشد و مطمئناً بیشتر ما حداقل چند باری در دوره مدرسه به تماشای برخی از موزه های شهرمان رفته ایم اما آیا به اندازه کافی درباره تاریخ موزه ها می دانیم؟

وی، خاستگاه موزه ها و چگونگی ورود موزه به ایران را این گونه تشریح می کند: ریشه واژه «موزه» از لغت یونانی «موزین» به معنای «مقر زندگی» و واژه «موز» از نام «الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان» اقتباس شده است و اولین موزه ها در جهان با مجموعه های خصوصی افراد توانمند، خانواده ها و مؤسسات هنری شروع شد که شامل اشیای طبیعی و نایاب بود.
هاتفی اردکانی اظهار می کند: در سال ۱۲۹۰ هجری قمری تلفظ فرانسوی «موزه» به زبان فارسی راه پیدا کرد که پیشینه آن به سفرهای «ناصرالدین شاه قاجار» به اروپا و دیدن موزه های آن دیار و تصمیم وی به ایجاد مکانی مشابه آنها در ارگ سلطنتی تهران بازمی گردد.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا موزه ها مکانی برای گردآوری مجموعه ای از اشیای تاریخی، میراث طبیعی و آثار هنری و نمایش این آثار و اشیا که مربوط به ادوار گذشته یا معاصر بودند، تاکید می کند: امروزه موزه ها کاربردهای بیشتری یافته اند و به سبب بهره گیری از آثار موزه ها در تحقیقات و بررسی های علمی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی از جایگاه مهم تر و پررونق تری برخوردار گشته اند.

این مدیر موزه به شعار روز جهانی این اتفاق مهم با عنوان «موزه ها به مثابه کانون های فرهنگی، آینده سنت ها» اشاره و بیان می کند: موزه ها مکان های فرهنگی عمومی هستند که یادگاری هایی از قرن ها تاریخ یک ملت را در خود حفظ نموده اند، مسلماً با تماشای آثار به نمایش درآمده در موزه با گوشه و کنار زندگی پیشینیان آشنا می شویم ولی گاهی تاریخچه ی خود موزه ها نیز بسیار جالب توجه هستند.
هاتفی اضافه می کند: هم اکنون بیشتر از ۴۳۰ موزه در ایران وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آنها را برمبنای عملکرد و کاربردشان در پنج گروه موزه های علوم و فنون، موزه های تاریخی و باستانی، اکو موزه ها، موزه های هنری و نمایشی، موزه های مردم شناسی طبقه بندی کرده است و هر کدام نیز دارای زیرشاخه های متعددی هستند.
خانه موزه آیت الله خاتمی (ره) همه روزه بجز ایام تعطیل رسمی در بخش بامداد و عصر به صورت بلاعوض به روی بازدیدکنندگان گشورده است.

منبع: