سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تبریز قدیم از دل والمان سر برآورد بعلاوه تصاویر

تبریز قدیم از دل والمان سر برآورد بعلاوه تصاویر

تور مسافرتی: از روز گذشته تصاویر انتشار یافته از نشست زمین در کوچه والمان تبریز از بیرون آمدن آثار تاریخی از دل خاک در این محله خبر می دهند.
گزارشات میدانی خبرنگار ایسنا از محله والمان تبریز و ثبت تصاویر و ویدیوهایی از محل نشست زمین، تأییدی بر این ادعاست.
با وجود گذشت دو روز از انتشار این تصاویر و تلاش خبرنگار ایسنا برای دریافت جزئیات و صحت تاریخی بودن یا نبودن آثار کشف شده، بهروز مهدوی، فرماندار تبریز در گفت‎وگو با ایسنا، کسب اطلاعات و اظهار نظر کارشناسانه در این خصوص را به اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی محول کرد.
مرتضی آبدار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز طی گفت وگویی با خبرنگار ایسنا، اضافه کرد: دستور توقف عملیات عمرانی در محدوده ای که نشست زمین رخ داده است، از روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه صادر و عملیات متوقف شده است.
وی ادامه داد: باستان شناسان و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل به منظور بررسی های بیشتر در محل حضور دارند و نتایج بررسی ها اعلام می شود.

کریم میمنت نژاد، تاریخ پژوه و تبریز پژوه در گفت‎وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آثار کشف شده در محله والمان تبریز بطور قطع می تواند قسمتی از تبریز قدیم باشد، اظهار داشت: هنوز ماهیت این آثار مشخص نشده است، اما ظاهر این سازه به کانال قنات شباهت دارد و احتمال ضعیف نیز وجود دارد که این سازه مناره باشد.
وی با اشاره به اینکه با عنایت به ساخت و ایجاد تبریز جدید بر روی تبریز قدیم که در زلزله ۱۱۹۴ قمری از بین رفت، اضافه کرد: نجف قلی خان دمبلی، پادشاه کرد تبار وقت تبریز به سبب تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت بودن آوار برداری، سازه های جدید بعد از وقوع زلزله را بر روی سازه های قدیمی و تخریب شده بنا کرد؛ بدین سبب احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری های عمیق و سایر عملیات های عمرانی خصوصاً در مرکز شهر وجود دارد.
وی با اشاره به پروژه راه اندازی زیر گذر قاضی طباطبایی در خیابان جمهوری اسلامی تبریز، اشاره کرد: طی راه اندازی این پروژه که ۲۰ سال قبل انجام شد نیز آثار تاریخی مشابهی در حفاری های مربوط به این پروژه کشف شد که متأسفانه با بی توجهی از بین رفت.

میمنت نژاد اشاره کرد: با عنایت به رشد اجتماعی مردم نسبت به ۲۰ سال قبل و حساسیت مردم و مسئولان، شنیدیم که دستور توقف عملیات عمرانی پروژه نشست زمین در محله والمان به این علت صادر گردیده است.
وی متذکر شد: با عنایت به دانش و علم قبلی نسبت به تبریز قدیم و مدفون شدن آن زیر تبریز جدید، می توان از این آثار مکشوفه برای توسعه گردشگری و افزایش تعلق خاطر مردم نسبت به شهرشان بهره برد.

گزارش از نسرین سوار، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی

منبع: