سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی یزد: سال پیش تخریبی در شهر تاریخی یزد نداشتیم، کمک۱ ۵میلیون یورویی

مدیرکل میراث فرهنگی یزد: سال پیش تخریبی در شهر تاریخی یزد نداشتیم، کمک۱ ۵میلیون یورویی

به گزارش تور مسافرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در نشست خبری سالروز ثبت جهانی شهر یزد اظهار داشت که سال قبل هیچ تخریب عمدی در شهر تاریخی یزد وجود نداشته است همینطور اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیون یورو به شهر کمک می نماید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست خبری دومین سالروز ثبت جهانی شهر تاریخی یزد با حضور شهردار یزد، مدیرکل میراث فرهنگی استان و خبرنگاران این حوزه قبل از ظهر روز ۱۸ تیرماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید.
در این برنامه سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار داشت: اگر امروزه بخواهیم شهری را وسط کویر که آب ندارد، بسازیم، تقریباً غیرقابل تصور است اما چند هزار سال پیش چنین شهری را با امکانات حداقلی وسط کویر ساختند و هر بار در آن خلاقیت هایی به منظور زندگی بهتر ایجاد کردند. ثبت ملی شهر تاریخی یزد ۱۵ سال پیش انجام شد. پس از آن تقریباً پرونده معطل ماند و چون تجربه ثبت یک شهر را نداشتند و هر بار آنرا کنار گذاشتند. در سال ۹۳ تصمیم گرفته شد پرونده ای برای ثبت جهانی تهیه شود. در بهمن سال ۹۴ این پرونده به یونسکو ارسال شد و در شهریور ۹۵ ارزیابان به یزد آمدند و در هفدهم تیر سال ۹۶ پرونده ثبت جهانی شهر یزد در اجلاس لهستان، مطرح و به ثبت رسید.
وی با اشاره به اینکه شهر یزد نخستین پایتخت شهرهای پایدار جهان پارسال شده است، اظهار داشت: در این مدت حجم سرمایه گذاری ها و میزان توریستهای خارجی بیشتر شده است. هر دو روز یکبار تقریباً درخواست سرمایه گذاری در شهر یزد را داریم که با فاصله زیاد نسبت به استان های دیگر، در رتبه اول قرار گرفته ایم. سال قبل ۱۲۷ پروژه سرمایه گذاری در یزد راه اندازی شد. توریستهای خارجی این استان از ۹۳۰۰ نفر به ۱۳۰ هزار نفر رسیده اند. شاید سال قبل کمی به علت برجام، کاهش داشتیم اما در سه ماه اول سال، باردیگر با رشد توریست روبرو شدیم.
فاطمی اضافه کرد: تقریباً حدود ۲۰۰۰ مکان و بنای تاریخی بازسازی شده است. همینطور حدود بیشتر از هزار درصد روی قیمت های خانه ها در بافت تاریخی آمده است. الان قیمت خانه های مخروبه تاریخی، بیشتر از خانه های نوساز است و مردم به بافت تاریخی علاقه بیشتری پیدا کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد همینطور به کارهای انجام نشده در استان یزد هم اشاره نمود و اظهار داشت: سرعت ما در پایش بسیار پایین است و نتوانسته ایم روندی که متعهد شدیم را پیش ببریم. هنوز مدیریت یکپارچه در بافت ایجاد نشده و سیستم برنامه ریزی شهری هنوز سنتی است. حجم مرمت ها در بافت افزایش پیدا کرده، برخی قسمت ها با مداخله گسترده و ناهماهنگی ها مواجه می شویم. اگر دو سال پیش نگران تخریب بناهای تاریخی بودیم حالا نگران مرمت آن هستیم. سه خانه تاریخی به علت بارندگی تخریب شدند اما خوشبختانه هیچ تخریب عمدی نداشتیم.
در ادامه این برنامه جمال الدین عزیزی شهردار یزد اظهار داشت: زمانی که ثبت جهانی یزد انجام شد، انتظار این بود که در ۱۰ سال آینده شرایط زندگی در این شهر و میزان بازدیدکنندگان افزایش یابد؛ درعوض فقر کمتر شود و ارزش های تاریخی یزد در جهان بیشتر دیده شود. ما در شهرداری تلاش کردیم که زندگی در بافت تاریخی را حفظ و بهبود ببخشیم.
وی افزود: مساحت عرصه بافت ۱۹۶ هکتار و حریم آن ۶۶۵ هکتار است. ۳۵ محوطه هم تملک شده تا به پارکینگ تبدیل شوند. ۱۵ مورد سرویس بهداشتی هم در بافت سنتی یزد بوجود آمده است. ما بحث حفاظت را در شهر ملاک عمل قرار داده ایم. شاید یزد به علت کارهایی که انجام نداده، ثبت جهانی شد یعنی این کارهای انجام نشده، سبب شده تا اصالت آن حفظ شود.
سید هادی احمدی مدیرکل دفتر بافت و محوطه های تاریخی هم در این برنامه اظهار داشت: مشکلی که در شهرهای تاریخی داریم، این است که به اسم توسعه، فعالیت هایی انجام می گیرد که به ضرر بافت های تاریخی است. شاید اگر شهرداران در این بافت ها کارهایی را انجام ندهند، خدمت بزرگی کرده اند. چند سال پیش استاندار یزد به سازمان میراث فرهنگی آمد و اعلام نمود به علت برخی قوانین غیرمنطقی میراث فرهنگی، بزهکاری و مشکلات بافت زیاد شده است. یا اجازه بدهید ما بناها را خراب نماییم یا اگر می خواهید ثبت جهانی شود، ما کمک تان می نماییم.

فاطمی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره اقامت شهروندان بیگانه در بافت تاریخی یزد اظهار داشت: یکی از ارزش های این بافت، همزیستی مسالمت آمیز با شهروندان بیگانه بوده است. ما در محله های مختلف، افرادی را داریم که به یزد مهاجرت کرده و یزدی شده اند. ما به فرهنگ گذشته خود برگشته ایم و با آنها زندگی خواهیم کرد. اگر تخلفی هم باشد، با آن برخورد می نماییم. در زمان گذشته اقامت افاغنه شاید در ۶۰ درصد بافت وجود داشت اما الان به علت گران شدن خانه ها، این اقامت ها کمتر شده است.
احمدی در تکمیل این صحبت افزود: نباید نقش حفاظتی آنها را در بافت تاریخی نادیده گرفت. افاغنه سال ها در این بافت زندگی کرده اند. چون مالکان اصلی از این خانه ها رفته بودند، آنها در حفظ و امنیت بافت مؤثر بودند.
فاطمی در ادامه درباره خانه فرخی یزدی اظهار داشت: این خانه در حال مرمت است و ما مجبوریم با نیروهای امانی میراث فرهنگی کار نماییم و از هزینه های جاری خود برای مرمت آن استفاده نماییم. روز بیست و پنجم مهرماه بعنوان روز درگذشت او، تلاش می نماییم این خانه را افتتاح نماییم. خیلی از بناهای تاریخی یزد و قبور مشاهیر از بین رفته اند مانند قبر وحشی بافقی که زیر خیابان است.
وی افزود: ما ۴۰۰ پرونده قضایی داشته ایم که هیچ کدام به علت تخریب خانه ها نبوده بلکه نوع پرونده ها از نوع مرمت، تزئینات، مسائلی مربوط به گودال باغچه و … بوده است و می توانیم بگوییم که در سال ۹۷ آمار تخریب تقریباً صفر بوده است.
مدیرکل دفتر بناها و بافت های تاریخی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه قبل از این مدیران میراث فرهنگی اعلام نموده بودند تغییر کاربری در بناهای تاریخی یزد باید ساماندهی گردد، اظهار داشت: نباید تغییر کاربری را در بافت تاریخی محدود نماییم. باید ظرفیت سنجی شود. قبلاً خانه ها در این شهر متروکه بوده است اما الان مردم را به سمت خود جذب کرده اند.
فاطمی درباره بودجه شهر تاریخی و جهانی یزد اظهار داشت: امسال ۶ میلیون اعتبار داشته ایم که ۵۰۰ میلیون تومان آن اختصاص پیدا کرده است. عمده کارها در بافت توسط بخش خصوصی انجام می شود.
احمدی هم در تکمیل این صحبت اظهار داشت: اعتبارات ابلاغی و اختصاصی با هم متفاوت می باشد. ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه استانی میراث فرهنگی بوده است. یونسکو هم به کشورهای عقب افتاده کمک می نماید ولی ما جزو این کشورها نیستیم اما در مواقع بحران، به ما کمک کارشناسی می کند. امسال هم ۱.۵ میلیون یورو از راه اتحادیه اروپا برای تعیین برخی ضوابط با همکاری کرسی خشت یونسکو در نظر گرفته شد که قسط به قسط پرداخت می شود.
عزیزی شهردار یزد هم در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه سال ها قرار بوده کاربری جگرکی های میدان امیرچخماق تغییر کند، اظهار داشت: امیرچخماق یک مجموعه موقوفه است و سال ها مشاغلی در آن وجود داشته است. این مجموعه چهارراه اصلی تردد گردشگران در یزد است. ما برای ساماندهی این فعالیت ها، مدیریت واحدی را ایجاد خواهیم کرد. در آینده شاهد تحولات خوبی در این میدان خواهید بود. ما هم نگران سیما و منظر شهر هستیم.