سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد حکم تخریب برای ساخت و ساز در بخش های تاریخی

رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد حکم تخریب برای ساخت و ساز در بخش های تاریخی

به گزارش تور مسافرتی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: کمیسیون های ماده ۱۰۰ مکلف شدند برای هرگونه ساخت و ساز در حوزه آثار تاریخی حکم قلع و قمع صادر کنند که بطور قطع این اقدام در جهت پشتیبانی از بناهای تاریخی کشور است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان در نشست مشترک خود با اعضای شورایعالی استان ها، اظهار داشت: گردشگری در کشور ما دارای سه بُعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا صنعت توریسم به این سه بُعد توجه ویژه ای دارد که بُعد اقتصادی آن اشتغال و ارزآوری را در کشورها به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ شغلی که ایجاد می شود یک شغل مربوط به حوزه صنعت گردشگری می باشد، اضافه کرد: یکی از اشکالات شهرها مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ است. بطور قطع ما توانستیم با توسعه صنعت توریسم این مساله را کنترل و مهاجرت معکوس در کشور را ایجاد نماییم. یکی از موضوعات حائز اهمیت در حوزه فرهنگی هم نشاط است که توسعه گردشگری می تواند نشاط را به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه برپایه آمارهای بانک مرکزی سهم ایران از صنعت توریسم پارسال ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده است، اضافه کرد: در سال ۹۷ توانستیم با توسعه صنعت توریسم ۲۰۳ هزار شغل ایجاد نماییم. همین مبحث سبب پیشرو شدن سازمان گردشگری در حوزه اشتغال شد. پارسال توانستیم ورود ۷.۸ میلیون توریست را در کشور ثبت نماییم. البته با افزایش حجم سفرها زیرساخت های ما هم شرایط خوبی را پیدا کرده است. تعداد یک هزار و ۹۰۰ پروژه هم اکنون در دست اقدام است که ۵۰۰ پروژه مربوط به صنعت هتلینگ است.
مونسان افزود: اقدامات انجام شده در زمینه توسعه صنعت توریسم در دو دولت یازدهم و دوازدهم به اندازه کل تاریخ گردشگری کشور بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حذف روادید برای کشورهای چین و عمان، اظهار داشت: با لغو یک طرفه روادید با کشور عمان شاهد رشد سه برابری صنعت توریسم در کشور بودیم. همینطور با لغو روادید کشور چین هم توانستیم برای فاز نخست یک میلیون توریست چینی را جذب نماییم و امیدواریم که در فاز دوم این طرح هم این رقم را به دو میلیون نفر افزایش دهیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: عدم درج مهر ورود به کشور در روادید توریستهای خارجی هم باعث افزایش حجم سفر گردشگران به کشورمان شده است.
مونسان با اشاره به محدودیت های بودجه ای میراث فرهنگی نیز، اظهار داشت: بودجه ما در سازمان میراث فرهنگی محدود است و باید اعلام نماییم از لحاظ بودجه ای رتبه یکی مانده به آخر را در میان نهادهای مختلف داریم؛ در حالیکه این رتبه هیچ تناسبی با مسئولیت و وظایف این سازمان ندارد.
وی ادامه داد: بطور قطع اهمیت تبلیغات در حوزه گردشگری بسیار زیاد است. ما تبلیغات در فضای مجازی را با عنایت به عمق گسترده آن و هزینه کم آن مدنظر قرار داده ایم به شکلی که ستادهای فضای مجازی را برای تبلیغات در همه شهرها تشکیل دادیم و توانستیم از این فضا بهره بگیریم و گردشگری الکترونیکی را بعنوان یک روش معرفی نماییم.
مونسان با تاکید بر اینکه امروز یک میلیون سایت تاریخی در کشور شناخته شده است، اضافه کرد: ۲۴ هزار ثبت ملی، ۲۴ ثبت جهانی و دو هزار پروژه مرمتی را در دستور کار داریم. اما سال قبل مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه سازمان میراث فرهنگی بود که این رقم با مسئولیت های ما هیچ تناسبی ندارد. در شرایط سخت بودجه ای کشور، تنها جایی که بودجه آن کاسته می شود بخش فرهنگ است و چون مجبورند حقوق کارمندان بخش فرهنگی را بپردازند تنها سری که بریده می شود سر میراث فرهنگی کشور است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ساخت و سازها در آثار باستانی، اظهار داشت: طبق قانون کمیسیون های ماده ۱۰۰ باید از هر گونه ساخت و ساز در آثار تاریخی جلوگیری نمایند و همه دستگاه ها موظف به اجرای این قانون هستند.
وی تصریح کرد: برخی انتقادها در حوزه ثبت آثار جهانی به سازمان میراث فرهنگی می شود در حالیکه ما هر ساله مانند سایر کشورها تنها حق ثبت یک اثر در جهان داریم. بدین سان ما هر ساله از ظرفیت خودمان در این بخش استفاده کردیم و کوتاهی در این عرصه وجود نداشته است.
مونسان افزود: خوشبختانه ابتکاری صورت گرفته تا در حوزه ثبت آثار جهانی به صورت محوری عمل نماییم یعنی برای نمونه جنگل هیرکانی به صورت محوری به ثبت رسیده که با ثبت آن هر اثری که در راه این جنگل است هم عملاً ثبت جهانی شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: راه آهن شمال به جنوب و کاروانسراها هم همچون محورهایی هستند که جهت ثبت جهانی در آینده معرفی خواهند شد.
وی در مورد بهره گیری از ظرفیت های بوم گردی در کشور هم اظهار داشت: با توسعه بوم گردی توانستیم کسب و کارها را به روستاها ببریم و با حداقل امکانات برای مردم کسب و کار ایجاد نماییم.
مونسان درمورد آمار موزه های فعال غیردولتی در کشور نیز، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۶۰۰ موزه فعال غیردولتی در کشور داریم که توانستیم مردم را در چارچوب راه اندازی این موزه ها ترغیب نماییم تا اشیاء قیمتی خویش را به موزه ها بیاورند و در شرایطی هم آنها را به نمایش بگذارند.