سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
صحرای پوشنج را بدنام کرده اند

صحرای پوشنج را بدنام کرده اند

تور مسافرتی: سال هاست ماشین ها می روند و می آیند، تراکتور یا سمند هم تفاوتی ندارند، هر کدام با هر سرعت و با هر نوع حرکتی به راحتی از صحرای «پوشنج» داراب می گذرند؛ صحرایی با آثار تاریخیِ دست کم ۴۰۰ ساله، که حالا بی توجهی ها به آن این محوطه تاریخی را به کام مرگ نزدیک کرده است. گویی این صحرا شان نگهداری این محوطه تاریخی را ندارد!
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، حالا چارتاقی و گورستان تاریخی معروف به «صحراپوش» در شهر داراب استان فارس، میان دود و دم ماشین های سبک و سنگین و زباله ها، آتشِ معتادان گیر افتاده و بی توجهی ها به سمت اش به حدی بوده که مدتی قبل نیز شهرداری داراب با لودر و ماشین آلات سنگین و با اسم پاکسازی و توسعه جاده خاکی در عرصه و محوطه تاریخی این چارتاقی لرزه به جان این بنای تاریخی انداخت؛ به حدی که فعالان میراث فرهنگی استان فارس دست به دامان جامعه فرهنگی شدند.
هر چند گفته می شود مالکیت این چارتاقی متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه منطقه است و این اقدامات بدون هماهنگی با میراث فرهنگی انجام شده و به مرور همین بی توجهی موجب ریزش تدریجی این اثر تاریخی می شود، هر چند بیشتر از یک دهه از ثبت ملی این اثر تاریخی می گذرد اما فعالان میراث فرهنگی استان می گویند این اثر تاریخی و قبرستان آن، هنوز تعیین عرصه و حریم نشده است.

گورستان و چارتاقی صحراپوش داراب این روزها در کنار عبور ماشین های مختلف، دم خور زباله ها و نخاله های ساختمانی و مواد پلاستیکی است که این محوطه تاریخی را به زباله دانی تبدیل نموده، از طرف دیگر حفاری های غیرمجاز در این منطقه به واسطه ی قرارگرفتن قبرستان تاریخی در آن تخریب این محوطه را سرعت بخشیده است.

عیسی فولادفر فعال میراث فرهنگی داراب در گفت و گو با ایسنا از بی توجهی نسبت به آثار تاریخی شهرستان داراب گله می کند و می گوید: «بسیاری از آثار تاریخی این منطقه مانند چارطاقی و گورستان تاریخی «صحراپوش» به حال خود رها شده اند، این محوطه و چارتاقی گورستان صحراپوش در طول سال های گذشته در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برد.

او با تاکید بر این که در طول چند سال قبل دوستداران و فعالان میراث فرهنگی نسبت به وضعیت این اثر تاریخی شکایت داشته اند، می گوید: ما خواهان رسیدگی بیشتر و بهتر از یادمان های تاریخی داراب، به ویژه چارتاقی گورستان صحراپوش از طرف مدیران و سرپرستان مربوط هستیم.

وی اما به این نکته نیز تاکید می کند که «از بین چارتاقی های گورستان صحراپوش، تنها یکی از این چارتاقی ها که سالم تر باقی مانده بود، ۹ بهمن ۱۳۸۴ در لیست آثار ملی به ثبت رسید. فرم مِعماری آن، این اثر را به دوره ی صفوی نسبت می دهد و با عنایت به این که این چارتاقی در گورستان قرار گرفته، به نام این گورستان نام گذاری شده است. کاربری این چارتاقی، آیینی و مذهبی بوده و مصالح این چارتاقی از لاشه سنگ و ملات گچ است. چندین گور نیز در درون چارتاقی قرارگرفته که سنگ گورهای آن، کاملا مشخص است، در بدنه سازه دو طاقچه قرار گرفته و بخش شرقی به سبب بی توجهی ها و نبود استواری بخشی، بطور کامل ویران شده است.»

او با اشاره به این که بخش هایی از جنوب سازه نیز ویران شده و باید هر چه زودتر بازسازی و مرمت شود، ادامه می دهد: بِهسازی هایی که در گذشته روی سازه انجام شده، بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و بیرون از ضوابط و مقررات این سازمان بوده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: