سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سه اثر طبیعی استان مرکزی ثبت ملی شد

سه اثر طبیعی استان مرکزی ثبت ملی شد

تور مسافرتی: معاون میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت ملی شدن سه اثر طبیعی استان آگاهی داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، محسن کریمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: دو درخت چنار کهنسال روستای واران شهرستان دلیجان، درختان کهنسال مسجد واران شامل دو چنار کهنسال و درخت توت کهنسال روستای قلعه محی الدین شهرستان تفرش، به ثبت آثار ملی رسید.
وی عمر طولانی، قطر زیاد تنه، تاج گسترده، ارتفاع زیاد و سازگاری با محیط زیست را همچون قابلیت های باارزش این درختان برای ثبت دانست و اظهار داشت: محیط تنه درختان واران ۷۶۰ و ۸۲۵ سانتی متر و قطر تنه برابر سینه آنها ۲۹۰ و ۳۰۰ سانتیمتر است.
معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه قدمت این درختان ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال تعیین شده است، اضافه کرد: درخت توت کهنسال قلعه محی الدین تفرش نیز به عنوان یک موجود زنده کهنسال، دارای ارزش تاریخی و طبیعی است. قطر تنه این درخت ۳۰۰ ساله ۱۷۵ سانتیمتر و اندازه محیط تنه آن نیز ۵۲۰ سانتیمتر است.
کریمی با اشاره به وضعیت حیاتی مناسب این درختان، بیان کرد: در استان مرکزی تابحال ۱۸ اثر طبیعی ملی که عموما شامل درختان کهنسال هستند، به ثبت رسیده است و ثبت ملی تالاب میقان، جنگل های بلوط شازند، بستر رودخانه قره چای و سرچشمه محلات در دستور کار بعدی معاونت میراث فرهنگی برای ثبت در لیست میراث ملی طبیعی کشور قرار دارد.

منبع: