سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی را از بازی میدان مشق بیرون انداختند؟

میراث فرهنگی را از بازی میدان مشق بیرون انداختند؟

تور مسافرتی: شهرداری و وزارت امور خارجه در شلوغی کارهای وزارتخانه شدن «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تصمیم گرفتند تا درباره ی برخی ساختمان های میدان مشق که در اختیار وزارت امور خارجه و شهرداری تهران است، برنامه ریزی کنند و حتی کاربری های جدید به آن بدهند، اما بدون حضور وزیرِ متولی این محوطه ی تاریخی!
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، در گیرودار وزارتخانه شدن و سر شلوغی های مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فضاهای میدان مشق بین وزارت امورخارجه و شهرداری تهران در حال رد و بدل شدن است، فضاهایی که بر مبنای مصوبه سال ۱۳۸۴ درباره ی میدان مشق، باید بعنوان محوطه ای تاریخی به مجموعه ی موزه های ملی در تهران و در این محور فرهنگی تاریخی اضافه شود اما به نظر می آید اصل را فراموش کرده اند و به فرع چسبیده اند.
اما حرف ها و قول وقرارهای جدیدِ مطرح شده بین ظریف و حناچی درحالی که رأس اصلی این مجموعه یعنی میراث فرهنگی را برای صحبت درباره ی میدان مشق فراموش کرده اند، چیز دیگری می گوید.
در تفاهم نامه ای که ظهر چهارشنبه ۲۷ شهریور در جهت توسعه مناسبات با وزارت امور خارجه، بین پیروز حناچی – شهردار تهران – و محمدجواد ظریف – وزیر امور خارجه – در ساختمان این وزارتخانه امضا شده و سایت شهرداری خبرِ آنرا منتشر نموده، حرف های جدیدی وجود دارد.
در این خبر آمده است: «در قالب این تفاهم نامه قرار شد شهرداری تهران اقدامات مربوط به واگذاری ساختمانی از املاک شهرداری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محدوده میدان مشق به وزارت خارجه را پیگیری کند. ضمن اینکه تکمیل راه اندازی و مدیریت ساختمان خدماتی در زمین متعلق به وزارت امور خارجه برپایه طرح مورد توافق، از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
همچنین، پیگیری اقدامات مربوط به راه اندازی و بهره برداری ساختمانی با کاربری فرهنگی در زمین متعلق به وزارت امور خارجه معروف به “خانه دیپلمات” و زمین شرقی آن، از دیگر موضوعات مورد پیگیری از جانب شهرداری تهران است.
طبق این تفاهم نامه وزارت امور خارجه هم موضوعاتی مانند خارج کردن بخش های اداری و سازمانی وزارت امور خارجه از ساختمان شماره یک به غیر از دفتر وزیر، تخریب ساختمان های شماره ۲ و ۱۰ در صورت امکان نقل و انتقال به ساختمان های جدید و تبدیل بخشی از زیرزمین ساختمان شماره ۹ به موزه اشیاء وزارت امور خارجه را پیگیری خواهد نمود.
چنانچه وزارت امور خارجه بعد از تهاتر دیون به شهرداری تهران بدهکار شود مقرر شد از ساختمان های موجود در سایر بخش های شهر به شهرداری تهران واگذار کند.»
از ابهام های موجود در این خبر مانند «تخریب»؟ ساختمان های شماره ۲ و ۱۰ محوطه و ایجاد «موزه اشیای وزارت امور خارجه» به جای تبدیل کل محوطه به موزه ای گسترده در کل شهر که بگذریم، اما هنوز یک بحث باقی می ماند، «مصوبه سال ۱۳۸۲ قبل هیات دولت برای میدان مشق»!
هر چند در طول چند سال قبل متولیان میراث فرهنگی از رئیس گرفته تا معاونان آن به صورت دائم قول پیگیری برای محقق شدن مصوبه ی ۱۶ سالِ گذشته ی هیات دولت را می دادند و حتی ظریف هم چند سال قبل در آئین افتتاحیه ی نوروزگاه در کاخ گلستان، در پاسخ به پرسش خبرنگاران برای واگذاری دفترِ این وزیر به میراث فرهنگی – با هدف ایجاد بزرگترین محوطه ی موزه ای – به لبخند همیشگی اش اکتفا کرد.
اما هیچ گاه خبرِ قطعی از جانب میراث فرهنگی در خصوص پیگیری حقوقی برای به واقعیت پیوستن این مصوبه منتشر نشد، تا امروز که به نظر می آید شهرداری تهران به واسطه ی هزینه کردهایش برای میدان مشق در پروژه های عمرانی مختلف، تصمیم دارد مصوبه ی هیات دولت را نادیده بگیرد و متولی اصلی این مرکز تاریخی فرهنگی را فراموش کنند!
از جانب دیگر با حمله ی تروریستی داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۶، تمهیدات جدیدی برای میدان مشق به واسطه ی قرارگیری دفتر وزارت امور خارجه اندیشیده شد، تدبیری که باز بودن این محوطه تا ساعت ۲۴ را به تعطیلی پس از ساعت کار و روزهای تعطیل و بعد از مدتی هم به باز بودن میدان تا ساعت ۱۰ شب رساند.
و حالا با جلسه ای که سه روز قبل در دفتر ظریف در میدان مشق برگزار شد، به نظر می آید این دو دستگاه تصمیم دارند، مصوبه ی میدان مشق را به نفع خودشان اجرائی کنند.
خبرنگار ایسنا تا لحظه مخابره این گزارش کوشش کرد در تماس با معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اطلاعش از این جلسه و اقداماتی که تا کنون برای پس گرفتن میدان مشق انجام شده را جویا شود، اما موفق نشد.