سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش مهر؛ شیرینی ثبت ملی شده جوز قند نراق ظرفیتی برای برندسازی و درآمدزایی

گزارش مهر؛ شیرینی ثبت ملی شده جوز قند نراق ظرفیتی برای برندسازی و درآمدزایی

به گزارش تور مسافرتی بهره گیری ازظرفیت های اقتصادی ازجمله دربخش صنایع دستی وسنتی درشرایط کنونی اقتصادی اهمیت دارد وبرخی سوغات خاص و منحصربه فرد همچون جوزغند نراق، با برندسازی می تواند بسترساز این مهم باشد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: هر ساله در آغاز فصل پاییز، فصل رنگ ها، در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان، بعد از گذر از آثار تاریخی، خبرهای بسیاری در موزه مردم شناسی به گوش می رسد. خبر از نمایشگاه عرضه نوعی شیرینی است که تولید آن فرآیندی خاص و منحصر به فرد دارد و در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و تعریفش تا آن سوی مرزها رفته است.
«جوزقند» نوعی شیرینی محلی و سوغات مخصوص شهر نراق، یکی از گران ترین شیرینی های سنتی کشور با فرایند تولید خاص و دشوار به حساب می آید و امسال هم همانند سال های پیش نمایشگاه این شیرینی میزبان گردشگران و بازدید کنندگان بسیار است تا کام آنها را شیرین کند.
برپایی جشنواره ها و نمایشگاه هایی در جهت معرفی این شیرینی محلی در سال های اخیر سبب شده تا استقبال بسیار از آن صورت پذیرد. تولید کنندگان خیلی از سراسر شهرستان دلیجان گرد هم می آیند تا تولیدات خویش را در این نمایشگاه ها که سالی یک مرتبه در فصل پاییز برای بازدیدکنندگان برگزار می شود، عرضه کنند.
در این میان هم تولید کنندگانی از زنان سرپرست خانوار را می توان مشاهده کرد که از این طریق امرار معاش می کنند. ازاین رو می توان اظهار داشت که تولید این شیرینی در نوع خود به درآمدزایی آنها کمک می نماید. این نمایشگاه با غرفه های متنوع از سوغات به معرفی محصولات و آداب و رسوم شهر نراق و شهرستان دلیجان کمک می کنند. از جانب دیگر وجود صنایع دستی مختلف فضای این جشنواره را رونق بخشیده است.

مراحل طولانی و دشوار تولید شیرینی سنتی جوزقند
یک بانوی تولید کننده جوز قند شهر نراق در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: درسنین کودکی مادرم جوز قند را تولید می کرد و نزدیک به ۱۵ سال است که در این زمینه فعالیت می کنم.
آزاده نصر اللهی در مورد نحوه درست کردن جوز قند اظهار داشت: هسته های تلخ میوه ها را می شکنیم و داخل آب می جوشانیم و با آجر روی هسته ها می کشیم تا پوست هسته جدا شود در نهایت مغز سفید باقی می ماند. سپس چند روز در آب سرد قرار می دهیم تا تلخی آن گرفته و شیرین شود. بعد در معرض آفتاب نیمه خشک می شود و بعد از چند روز، طی مراحلی آنها را شیرین و خشک می نماییم.
وی اضافه کرد: سپس مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون میوه قرار می گیرد و باردیگر در معرض آفتاب قرار داده می شود تا به صورت کامل خشک شود و سپس با یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل می نماییم.
این تولید کننده بیان کرد: جوز قند بنا به تنوع ذائقه افراد متفاوت می باشد حتی برای افراد دیابتی به صورت متفاوت تهیه می شود. برگزاری نمایشگاه در سال یک مرتبه درآمد چندانی به همراه ندارد و باید در این زمینه اطلاع رسانی کرد.
وی اظهار داشت: تولید جوز قند بسیار دشوار است و زمان زیادی می برد و انتظار می رود که اقداماتی برای برند شدن این شیرینی صورت پذیرد، تا بتوانیم درآمد بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

ضرورت برندسازی تولید شیرینی سنتی جوزقند
در ادامه فرماندار دلیجان در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با عنایت به امکانات محدود، اما همچنان در حفظ، باز تولید و رونق صنایع دستی و سوغات شهر نراق اقدامات خوبی انجام شده است.
سیامک سلیمانی اظهار داشت: جوز قند بعنوان یک محصول سنتی و دستی دارای شاخصه فرهنگی است و حفظ و برندسازی آن دارای اهمیت می باشد و خرید جوز قند جذب توریست و آشنایی آنها با جاذبه های گردشگری را به دنبال داشته است.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه جوز قند تقویت اقتصاد محلی شهر نراق را به دنبال دارد. از طرفی همانطور که اشاره شد به توسعه گردشگری هم کمک می نماید. شاید برخی از فعالیت های اقتصادی با تجمیع پول همراه باشد، اما حسن صنایع دستی و سوغات ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی در درآمدزایی است.
سلیمانی اظهار داشت: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان در مورد بازبینی طرح جامع گردشگری دلیجان اقدامات مطلوبی انجام شده و قرار گرفتن شهرستان دلیجان در کریدور مواصلاتی کشور، دلیلی برای برگزاری نمایشگاه های بیشتری می باشد.
در این رابطه رئیس شورای اسلامی شهر نراق هم در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی معرفی دستاوردهای بانوان و افزایش گردشگران را به دنبال دارد.
مهدی آعلی افزود: در سال های گذشته از این قبیل نمایشگاه ها استقبال شده است و امیدواریم امسال هم مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گیرد.
وی اظهار نمود: با عنایت به شرایط اقتصادی، بانوان تولید کننده جوز قند به همراه همسران خود می توانند درآمدی را در مدت برگزاری جشنواره از فروش این محصول کسب کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر نراق اضافه کرد: صنایع دستی افراد تحت پوشش مرکز خیریه سمانه دو دهک دلیجان هم در این نمایشگاه عرضه می گردد و بعد از این نمایشگاه جشنواره زعفران با همکاری کشاورزان منطقه برگزار می گردد.

نمایشگاه جوزقند فرصتی برای معرفی سوغات و فرهنگ تاریخی نراق
همچنین سرپرست شهرداری نراق در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه تصریح کرد: امسال یازدهمین نمایشگاه جوز قند تحت عنوان سوغات محلی و صنایع دستی در چارچوب ۱۷ غرفه در شهر نراق برگزار می گردد.
غلامحسین فلاح افزود: این نمایشگاه از نهم لغایت سیزدهم مهرماه در محل موزه مردم شناسی شهر نراق برگزار می گردد.
وی بیان کرد: شیرینی جوز قند سال ۹۴ ثبت شده ملی است و بانوان نراق در فصل برداشت محصول در مدت یک ماه در زمان بین مهر تا اواخر آبان با استفاده از میوه جاتی مثل آلو، زردآلو و پودر، خلال گردو و بادام این شیرینی را تولید می کنند.
سرپرست شهرداری شهر نراق اظهار نمود: این نمایشگاه با هدف توسعه گردشگری و محصولات مشاغل خانگی، معرفی آداب و رسوم و سنت ها برگزارمی شود و در کنار این نمایشگاه آثار تاریخی زیادی در شهر تاریخی نراق وجود دارد که گردشگران از آن بازدید می کنند.
برگزاری نمایشگاه های سوغات حفظ باور و فرهنگ اصیل ایرانی را در یک خطه نشان داده است گرچه سالیان متمادی از سوغات ها و فرهنگ های اصیل فاصله گرفته ایم اما ذوق هنر تولید کنندگان در کار تولید نشان از احیای این قبیل محصولات و رونق تولید در سطح یک شهرستان دارد و حمایت بیشتر از این افراد و برگزاری نمایشگاه های بیشتر به ایجاد انگیزه اشتغال در این زمینه در افراد کمک می نماید.