سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تغییر نام پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی

تغییر نام پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی

به گزارش تور مسافرتی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی اظهار داشت: کاربردی سازی و کاربردی کردن پژوهش ها یکی از اولویت های کاری و برنامه ای پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی به حساب می آید، چون پژوهش هایی که کاربردی و ملموس نباشد، محکوم به فنا و فراموشی اند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، علیرضا انیسی با اشاره به اینکه پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی جزو قدیمی ترین پژوهشکده های پژوهشگاه است اظهار داشت: هدف اولیه این پژوهشکده تحقیق و بررسی تاریخ معماری و شهرسازی ایران بوده که به علت عدم ثبات مدیریت، در سال های گذشته نتوانست به نتایج مورد نظر خود برسد.
او تغییر نام پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی را از دیگر اهداف پژوهشکده دانست و افزود: نام فعلی آن با طرح ها و برنامه های آن همخوانی ندارد.
وی با بیان این مطلب که فعالیت های این پژوهشکده در حوزه بناها و بافت های تاریخی محدود نمی گردد، اضافه کرد: هم اکنون مبحث محوطه های تاریخی به همراه منازل فرهنگی بعنوان یکی از چارچوب های جدید در برنامه های پژوهشکده به حساب می آید که این مورد در ۲۰ سال گذشته در دنیا مطرح بوده است.
او با اشاره به این که متمرکز شدن بر معماری و محوطه های تاریخی همچون اقداماتی است که تصمیم هایی برای اجرای آن شده است، افزود: محیط تاریخی برپایه تعریف یونسکو، مکانی را شامل می شود که هر گونه اثر تاریخی را در بر می گیرد.
وی هدف و رسالت پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی را فعالیت در زمینه تاریخ و حفاظت از میراث فرهنگی غیر منقول بیان کرد و اظهار داشت: هم اکنون پژوهشکده برپایه ساختاری که در گذشته داشته است، چهار گروه تخصصی بناهای تاریخی، بافت های تاریخی، تزئینات معماری و گروه معماری دست کند است و امیدواریم با تغییر نام پژوهشکده این ساختار هم تغییر یافته و ساختاری منطبق با شرایط روز ایجاد شود.
انیسی با اشاره به اینکه مقدمات کار برای تغییر نام پژوهشکده فراهم شده، اضافه کرد: با تصویب نهایی هیات امنای پژوهشگاه، نام پژوهشکده تغییر خواهد نمود.
وی درباره اولویت های پژوهشکده اظهار داشت: کاربردی سازی و کاربردی کردن پژوهش ها یکی از اولویت های کاری و برنامه ای پژوهشکده است، چون پژوهش هایی که کاربردی و نتایج آن برای جامعه هدف ملموس نباشد، محکوم به فنا و فراموشی است. با عنایت به اینکه پژوهشگاه وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، کاربردی سازی و کاربردی کردن پژوهش های دور از انتظار نیست.
رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی با تاکید بر این نکته که پژوهش های تاریخی باید طوری برنامه ریزی و اجرا شوند که کابردی، علمی و حرفه ای باشد، بیان کرد: همسو کردن طرح های پژوهش با اهداف کلان پژوهشگاه از دیگر اقداماتی است که برای آن برنامه ریزی و اقدام شده است.
وی با اشاره به این که بسترسازی برای تولیدات علمی همکاران پژوهشکده در چارچوب مجله، کتاب و مقاله از دیگر فعالیت های پژوهشکده به حساب می آید، اظهار نمود: نتایج پژوهش ها تبدیل به یک مبحث علمی شود تا عموم مردم از آن استفاده کنند. فعالیت های گروهی این پژوهشکده با سایر پژوهشکده ها بعنوان یک کار گروهی ساده نیست، اما در صدد هستیم این مورد را در پژوهشکده ترویج نماییم و برای آن گام هایی هم برداشته شده است.
انیسی همکاری و تعامل با بخش های در رابطه با خارج از پژوهشکده را از دیگر اقدامات در دست اجرای پژوهشکده دانست و اضافه کرد: با تعامل و همکاری می توانیم نتیجه کارهای خویش را تبدیل به پروژه هایی نماییم که نیاز جامعه و دستگاه های مرتبط را رفع کند.
رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی با بیان اینکه دامنه فعالیت ها در پژوهشگاه محدود به برخی سازمان ها و وزارتخانه ها است، اظهار داشت: با عنایت به اینکه مخاطب ما معاونت میراث فرهنگی است، در تلاش هستیم در سال های آینده تعامل خویش را با دیگر نهادها و سازمان های مرتبط بیشتر از پیش افزایش دهیم.
او همینطور با اشاره به فعالیت های پژوهشکده اظهار داشت: تابحال اقدام جدی برای معرفی برخی فعالیت ها نشده است. باید سایت پژوهشکده فعال تر شود و همه ی اعضا رزومه خویش را در آن بارگذاری کنند و همینطور اعضای هیات علمی معرفی و چکیده هایی از مقاله های و پروژه های خویش را روی سایت قرار دهند.
او همینطور به کمبود نیروی انسانی اشاره نمود و اضافه کرد: کمبود اعتبار، منابع مالی و همینطور کمبود منابع انسانی از دیگر مشکلات است که پژوهشکده را با مسائل مختلفی مواجه کرده است. برخی از پروژه ها برون سپاری شده که تلاش می نماییم با شفاف سازی دلیل اصلی برون سپاری پروژه ها را توضیح دهیم.
وی با بیان این که در بخش علمی علاوه بر انتشار کتاب و مقاله به دنبال برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی هستیم، یکی از این مورد ها را «سوانح طبیعی» دانست و توضیح داد: در سال ۹۵ نخستین همایش تخصی توانمندسازی بناهای تاریخی در مقابل زلزله بررسی و سال ۹۷ هم دومین همایش آن با عنوان میراث معماری و توانمند سازی میراث معماری و شهرسازی در مقابل زلزله بررسی گردید. همینطور خرداد ماه امسال هم اولین نشست تخصصی میراث فرهنگی و مواجه با بحران سیل برگزار گردید.
وی از برگزاری نشست تخصصی بناهای تاریخی و خطر آتش سوزی در ۳۰ مهر ماه امسال اطلاع داد و هدف از این اقدام را توجه جامعه حرفه ای و مسؤلان وزارت خانه و سایر دست اندرکاران به مبحث سوانح عنوان و انیسی تصریح کرد: دانش ما در حوزه های در رابطه با میراث فرهنگی نیازمند به روز شدن است ازاین رو از نهادهای دیگر برای این مورد کمک و تعامل خواهیم گرفت.