سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود خبر داد؛ شاهرود میزبان نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود خبر داد؛ شاهرود میزبان نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور

به گزارش تور مسافرتی رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود با اشاره به اینکه این شهرستان میزبان نهمین دوره جشنواره سفر به زیستگاه زاغبور می شود، اظهار داشت: این جشنواره نهم و دهم آبان ماه ۹۸ انجام خواهد شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، حمید رضا حسنی در نشستی با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران همزمان با بامداد یکشنبه، ضمن بیان اینکه جشنوراه زاغبور برای نهمین بار طی سال های اخیر برگزار می شود، ابراز کرد: این جشنواره گردشگری با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی – انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن زیستکره حیات وحش توران است، انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه این جشنواره موسوم به سفر به زیستگاه زاغبور، نهم و دهم آبان ماه برگزار می شود، اضافه کرد: بازدید از بافت روستای هدف گردشگری قلعه بالا، محور گردشگری گیور- دزیان، و گونه های حیات وحش در زیستکره توران همراه با اجرای مراسم آیینی و موسیقی محلی در کنار عرضه صنایع دستی و سوغات همچون برنامه های این جشنواره است.
رئیس میراث فرهنگی شاهرود با اشاره به اینکه سال های گذشته استقبال بسیار خوبی از این جشنواره به عمل آمد، ابراز کرد: شناساندن ظرفیت های گردشگری و همین طور معرفی پرنده نادر و کم یاب زاغبور در زمره اهداف جانبی این همایش و جشنواره است.
حسنی درباره این پرنده توضیح داد: زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده ای از خانواده کلاغیان است اما تفاوت های زیادی با دیگر کلاغ ها و زاغ ها دارد، همچون زمین زی بودن بطوریکه حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می دهد. از طرف دیگر باید گفت زاغ بور دارای صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه ای است از این پرنده بعنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می کنند و این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیت های گردشگری طبیعت منطقه شمرده می شود.
وی اضافه کرد: زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران زندگی می کند و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است که در استان های یزد، خراسان جنوبی و به خصوص در جنوب شرقی استان سمنان در زیستکره حیات وحش توران زندگی می کند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، این همایش در روستای قلعه بالا در بخش بیارجمند ۱۴۰ کیلومتری جنوب شاهرود و در زمره روستاهای هدف گردشگری استان سمنان انجام خواهد شد.

منبع: