سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گزارش تور مسافرتی مطرح شد؛ جنگل های هیرکانی علی آباد با غفلت متولیان به نام شاهرود ثبت گردید

در گزارش تور مسافرتی مطرح شد؛ جنگل های هیرکانی علی آباد با غفلت متولیان به نام شاهرود ثبت گردید

به گزارش تور مسافرتی یک کارشناس حوزه محیط زیست اظهار داشت: جنگل های هیرکانی گلستان به نام استان سمنان و جنگل ابر ثبت جهانی شده و اصلاح آن ممکنست به شرط اینکه اراده قوی استانی برای این اصلاح وجود داشته باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: ۱۴ تیرماه امسال بعد از دو دهه تلاش جنگل های هیرکانی در نشست باکو ثبت جهانی شد اما در پرونده ثبتی آن جنگل های هیرکانی گلستان در محدوده شهرستان علی آبادکتول به نام استان سمنان و جنگل ابر ثبت شده است.
با مزدک دربیکی، دکترای محیط زیست، عضو هیئت علمی دانشگاه و داور میراث طبیعی جهانی در اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی یونسکو (IUCN) حول محور ثبت دومین اثر طبیعی ایران (جنگل های هیرکانی) در لیست جهانی به گفتگو نشستیم و او از دو منظر به ثبت انجام شده انتقاد نمود.
*شما یکی از داوران پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در IUCN بودید و انتقاداتی را درباب این پرونده و مطرح کرده بودید. راجع به این انتقادات توضیح دهید.
مهندس رمضانعلی قائمی، مدیر استانی پرونده ثبت جنگل های هیرکانی در میراث طبیعی جهانی یونسکو بودند و تیم هایی از ادارات کل محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همین طور منابع طبیعی گلستان در جلسات تدوین پرونده ثبت این اثر طبیعی حضور داشتند اما در گزارش نهایی که مجری طرح و تدوین گر این پرونده آماده کرده است اسمی از گلستان آورده نشده و فقط اسامی مسئولان گیلان و مازندران در این پرونده ثبت شده است و این توهین به استان گلستان است.
بنده این مساله را در فرم IUCN تاکید کردم اما حقیقت این است دوستانی که در این مساله دست اندرکار بودند خودشان باید پیگیری کنند.

*انتقاد دیگر شما به سوژه ثبت جنگل های هیرکانی گلستان به نام استان سمنان بود؟
بله. بخش عمده جنگل ابر از نظر مرز اکولوژیکی و سیاسی مربوط به شهرستان علی آبادکتول در استان گلستان است؛ اتفاقی که افتاده این است که کسانی که دست اندرکار در تدوین این گزارش بنا به دلیلهای خیلی غیرموجه و غیرکارشناسی این جنگل ها را وارد محدوده شاهرود و سمنان کردند و این مسئله مشکل به وجود می آورد برای اینکه اساساً سمنان فاقد پوشش جنگلی است.
دوستان در شاهرود و استان سمنان خیلی روی جنگل ها بعنوان جنگل های هیرکانی سرمایه گزاری نموده اند و درآمد گردشگری فراوانی از آن داشته و دارند.
*قطعاً این دلیل محکمی برای ثبت جنگل های گلستان به نام سمنان نیست؟
دقیقاً این علامت سوال است که چرا چنین اتفاقی افتاده؛ این ایراد را در پروسه داوری به دوستان در (IUCN) منتقل کردیم اما در گزارش نهایی ثبت شده جنگل های هیرکانی شهرستان علی آبادکتول به نام شاهرود ثبت شده و اخیراً هم پوستری دیدم که این اتفاق (ثبت جهانی) را در شاهرود جشن می گیرند که جنگل های هیرکانی متعلق به استان سمنان است. در شرایطی که جنگل های هیرکانی همانطور که از نامش مشخص است از منطقه هیرکان در محدوده مرزهای سیاسی استان گلستان شروع می شود و تا استان های مازندران و گیلان امتداد دارد.
*کل مساحت جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شده است؟
نه بعد از ثبت جهانی یک سوء برداشت شده بود که کل این جنگل ها ثبت شده و باید از آنها حفاظت نماییم و طرح ها در کل آن تعطیل شود. اصلاً اینگونه نیست یکسری از لکه در چارچوب چندین سایت ثبت شده است. این وسط چرا یک بخش از جنگل های علی آبادکتول در گلستان را با عنوان جنگل ابر از نظر سیاسی در شاهرود و استان سمنان قرار داده و ثبت کردند و نام یکی از دفاتر منطقه ای راهم در آنجا گذاشتند این جوای سوال است که بنده این مورد را در گزارشم آورده ام و این ایراد به تهیه کنندگان و تدوین گران طرح وارد است اما این که چقدر در طرح نهایی نظرات ما اعمال شده و آیا ایران باردیگر گزارشی را تهیه کرده که اصلاحات فنی و کارشناسی در آن انجام شده بنده از آن ناآگاه هستم چونکه چیزی به بنده بعنوان داور ارجاع نشده است.

*چگونه می توان برای اصلاح این ایرادات فنی پیگیری کرد؟
متولی ثبت و پیگیری سازمان میراث فرهنگی است و در سطح عالی و دبیرخانه ای آنها باید پیگیری کنند. این موضوعات قابل اصلاح است و طبق فرآیندهای بین المللی اینگونه نیست که یک دفعه پرونده بسته شود و بگوییم نهایی شده و قابل اصلاح نیست.
کمااینکه در کنوانسیون رامسر هم که مربوط به تالاب های بین المللی است این مسائل را داریم ممکنست مساحت تالاب کم و یا زیاد شود.
این موارد قابل اصلاح است به شرط اینکه اراده قوی استانی وجود داشته باشد که این اتفاق را در سطوح بالاتر پیگیری کنند؛ ماجرا پیچیده نیست سوژه بوسیله میراث فرهنگی به یونسکو ارجاع داده می شود که اصلاحات صورت گیرد آنچه الان کم داریم اراده استانی است که باید اتفاق بیفتد.

منبع: