سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته از واگذاری یک بنای تاریخی تا راه پیدا کردن عطار به یونسکو

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته از واگذاری یک بنای تاریخی تا راه پیدا کردن عطار به یونسکو

به گزارش تور مسافرتی واگذاری ساختمان روزنامه اطلاعات، کوشش برای لغو روادید روسیه، متضرر شدن مسافران ایرانی توسط ایرلاین ترک، کارت ارزی توریستهای خارجی همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این هفته تغییر نام صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به «صندوق توسعه صنایع دستی و فرش و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی» در مکاتبات اداری اعمال شد.
هادی میرزایی مدیرعامل این صندوق به خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق ماده ۸ قانون پشتیبانی از هنرمندان و فعالان صنایع دستی، باید این تغییر نام انجام می شد و ما در مکاتبات اداری خود از این نام استفاده کردیم چون این مورد صراحتا به ما ابلاغ گردیده بود ولی بعضی از دوستان تصور می کردند اول باید اساسنامه اصلاح گردد بعد به تغییر نام بپردازیم درحالی که اعلام شده این نام باید تغییر کند و پس از آن می توانیم به اصلاح اساسنامه بپردازیم. وی با اشاره به اینکه این قانون در سال ۹۶ به ما ابلاغ گردیده بود منتها اجرا نمی شد اظهار داشت: اساسنامه با همکاری وزارت صمت و میراث فرهنگی اصلاح خواهد شد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار داشت: برای اولین بار در فرآیند صدور پروانه ساختمانی، پروانه مرمت برای خانه های تاریخی ومیراثی پیشبینی شده است. محمدسالاری درگفتگو با خبرنگار مهر در مورد این که برای حفظ خانه های قدیمی از تخریب و نوسازی برخی کاربری های فرهنگی اجتماعی همچون ایجاد کافه در آنها تعریف شده که احتیاج به حمایت قانونی دارد، شورای شهر برای آن که این بناها با تغییر نگاه مدیریت شهری گرفتار چالش نشوند چه اقدامی کرده است اظهار داشت: کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در این خصوص سلسله جلساتی را با مدیریت بافت های تاریخی و سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار کرده که نتیجه آن لایحه ای است که در این رابطه از جانب معاونت معماری و شهرسازی تدوین شده است. وی افزود: در این لایحه شهرداری تهران ملزم به صدور مجوز مرمت و بهره برداری از اماکن و خانه های تاریخی و میراثی در حوزه های متناسب همچون ایجاد کافه های گردشگری و تفرجگاهی شده که این روزها معمول است. سالاری با اشاره به این که برای اولین بار است که این اتفاق در شهرداری تهران افتاده است اظهار داشت: در جلسه نهایی که در ا ین خصوص داشته ایم ایراداتی به بعضی از مفاد لایحه وارد شد اما کلیات آن توسط همه اعضا پذیرفته شده است. در جزئیات یکسری ایراداتی وجود داشت که قرار شد شهرداری تهران نسبت به اصلاح آنها و عرضه نسخه نهایی اقدام کندو بعد از اصلاحات به فوریت در صحن مطرح خواهد شد. جشن ثبت جهانی جنگل ابر برگزار نمی شود جشن بزرگ ثبت جهانی جنگل ابر در شاهرود کنسل شد مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینکه جشن بزرگ جهانی شدن جنگل ابر در شاهرود برگزار می شود، اظهار داشته بود: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میهمان این مراسم خواهد بود. ولی این برنامه به علت سفر رئیس جمهور و همراهی وزیر میراث فرهنگی متوقف شده است و به زمان دیگری موکول شد. بزرگداشت فارابی و عطار در دستور کار یونسکو دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، از قرار گرفتن ابونصر فارابی و عطار نیشابوری در لیست گرامی داشت کمیسیون ملی یونسکو اطلاع داد. حجت الله ایوبی با اشاره به بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی و گرامی داشت ۱۷۵۰امین سالروز تاسیس دانشگاه جندی شاپور از جانب کمیسیون ملی یونسکو در سالی که گذشت عنوان کرد: هر دوسال یک مرتبه کشورها می توانند دو شخصیت برجسته خویش را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است به یونسکو معرفی کنند و بزرگداشت این شخصیت ها برگزار گردد.
وی اظهار داشت: بعد از بررسی گروه های کارشناسی در نهایت دو شخصیت ابونصر فارابی و عطار نیشابوری برای معرفی به یونسکو به منظور درج در لیست گرامی داشت انتخاب شدند. ابونصر فارابی از مفاخر ایران در علوم زبان و ریاضیات و کیمیا و هیات و موسیقی و طبیعیات و الهیات و علوم مدنی و فقه و منطق بوده است. بزرگداشت این نابغه اندیشمند که در سراسر عمر در جهت پیوند و تلفیق دین و فلسفه در تاریخ اندیشه اسلامی کوشش کرد اتفاقی بزرگ است و خرسندیم نام معلم ثانی در لیست گرامی داشت یونسکو قرار گرفت.
یک ایرلاین ترک مسافران ایرانی را متضرر کرد این هفته خبر رسید که مسافران ایرانی که قصد سفر از استانبول به تهران را داشتند، به علت ورشکستگی و کنسل شدن پروازهای یک ایرلاین ترک، متضرر و در فرودگاه استانبول سرگردان شدند. این ایرلاین ترک در خبری اعلام نموده که از ۲۷ نوامبر تا ۲۱ دسامبر پروازهای این ایرلاین در حالت تعلیق قرار دارد. این خبر مصادف با پرواز خیلی از ایرانیان از استانبول شد. توریستهایی که از این مورد که اتفاقا همان شب (سه شنبه هفته گذشته) اعلام شده بود، خبر نداشتند؛ در فرودگاه استانبول سرگردان شدند.
به همین دلیل بعضی از دفاتر مسافرتی که بلیت این ایرلاین را می فروختند مجبور شدند مسافران خویش را با ایرلاین دیگری به ایران بفرستند بعضی از مسافران هم متضرر شده و با پرواز دیگری به ایران آمدند ازاین رو شکایت خویش را به متولیان گردشگری در وزارتخانه میراث فرهنگی و دفاتر مسافرتی اعلام نمودند.
این هفته خبر رسید ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات هم واگذار خواهد شد. دفتر روزنامه اطلاعات در زمان انتشار، در کوچه وثوق خیابان لاله زار واقع بود که بعدها به خیابان خیام تهران انتقال داده شد. مدیر روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۷۱ تصمیم گرفت، ساختمان جدیدی در خیابان میرداماد بنا کند بنابراین این بنا در سال ۷۹ تخلیه و روزنامه به ساختمان جدید منتقل شد. این ساختمان که سال ۹۴ جزو آثار ملی قرار گرفت، شاید دارای تزئینات داخلی ویژه ای نباشد ولی نمای آجری ویژه ای دارد و بعنوان یکی از ساختمانهای قدیمی مطبوعات می توانست مرمت شده و با نام موزه مطبوعات مورد استفاده قرار گیرد ولی گویا چنین کاربری برای آن مدنظر نیست. چون اخیرا سردر ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات در خیابان خیام تهران آگهی واگذاری نصب شده است. در اینباره سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات با تاکید بر اینکه تنها سرقفلی این ساختمان در اختیار ماست نه خود ملک به خبرنگار مهر درباره اینکه این ساختمان چه کاربری خواهد داشت اظهار داشت: بستگی به توافق معامله بین مالک و خریدار دارد. ما تعیین کننده کاربری نیستیم. دستشویی یک دلاری باغ فین مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی بعد از شش ماه از انتصابش اولین جلسه خبری خویش را با شماری از وعده ها برگزار کرد و درباره سرانجام سرویس های بهداشتی و املاک در اختیار این شرکت سخن گفت. خشایار نیکزاد در این جلسه خبری که ۱۱ آذرماه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد، بیان کرد: یکی از اقدامات در جهت توسعه گردشگری ایران و روسیه لغو روادید روسیه است، در این راستا وزیر میراث فرهنگی در نظر دارد؛ شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی با درآمدی که حاصل از این لغو روادید به دست می آید در کشور روسیه برای معرفی ایران تبلیغ کند.
نیکزاد با اشاره به اینکه لغو روادید برای تورهای گروهی پنج نفر به بالا خواهد بود، افزود: در چند ماه آینده این اقدامات صورت خواهد گرفت و در کشور روسیه به تبلیغ ایران می پردازیم. روس ها از آنجایی که کوه ندارند، به ورزش های کوهنوردی و اسکی علاقه مند هستند، ازاین رو می توانیم آنها را در این حوزه ها جذب نماییم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی خاطرنشان کرد: نمایشگاه امسال گردشگری با نمایشگاه عیدانه صنایع دستی مشترکا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن برپا خواهد شد. می خواهیم تا یک روز به این نمایشگاه اضافه شود. ۴۵ هزار متر مربع زمین این نمایشگاه بوده که در تقویم ثبت شده است، ما می خواهیم آنرا به ۶۰ هزار متر مربع برسانیم.
استفاده از صنایع دستی در طراحی عطردان و نان رضوی این هفته دهمین نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید. در این جلسه، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: «از ابتدای سال ۹۷ با تاکید وزیر برنامه ریزی های طرح تجاری سازی صنایع دستی، در معاونت صنایع دستی وزارتخانه شروع شد. سپس سعی کردیم که با تهیه یک پکیج و عرضه آن در نشست های تجاری سازی در حوزه صنایع دستی فرهنگ سازی شود و از سال قبل کارهای عملی را در حوزه تجاری سازی شروع کردیم مثلاً با یک شرکت خودرویی تفاهم نامه ای به امضا رسید تا از کارهای هنرمندان فعال در حوزه سوزن دوزی استفاده گردد. این تفاهم نامه به انعقاد قراردادهای گوناگونی منجر گردید.»
او اضافه کرد: «بحث احرام های حاجیان بیت الله الحرام از حوله بافی خوراشاد هم سال قبل عملی شد و ادامه خواهد داشت. امسال هم با آستان قدس رضوی صحبت شده که عطردان های رایحه حرم رضوی از آثار هنرمندان باشد. با نان رضوی هم صحبت هایی شده که در این خصوص هم از هنر هنرمندان بهره گرفته شود.»
محمودیان تصریح کرد: «طرحی بعنوان صنایع دستی و شکلات داریم البته در کنار طرح تجاری سازی در آینده شاهد افتتاح خانه های خلاق خواهیم بود و خانه های خلاق کریدور تجاری سازی صنایع دستی خواهند بود و این خانه ها در کنار تجاری سازی صنایع دستی قرار خواهند گرفت.»