سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در اجلاس کمیته میراث ناملموس یونسکو بررسی می شود دوتار سهم ایران، فرش ترکمن برای ترکمنستان

در اجلاس کمیته میراث ناملموس یونسکو بررسی می شود دوتار سهم ایران، فرش ترکمن برای ترکمنستان

به گزارش تور مسافرتی در حالی چهاردهمین دوره اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری در شهر بوگاتا پایتخت کلمبیا در حال برگزاری است، که «دوتار» ایرانی تنها پرونده ی ایران در این اجلاس هم روی میز کارشناسان میراث ناملموس یونسکو قرار دارد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، این اجلاس که از تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) شروع شده و تا ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) ادامه خواهد داشت، نخستین باری است که کمیته میراث جهانی ناملموس یونسکو در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل جلسه می دهد.
در این اجلاس که با حضور ۲۴ کشور عضو کمیته میراث جهانی ناملموس و چند کشور دیگر برگزار می شود، آخرین تحولات و پیشرفت ها در جهت پیاده سازی کنوانسیون ۲۰۰۳ بررسی و تصمیمات مهمی در این راستا گرفته می شود.
همینطور ۴۲ اثر ناملموس هم برای ثبت در لیست میراث جهانی ناملموس یونسکو مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از جمهوری اسلامی ایران هم پرونده “مهارت ساخت و نواختن ساز دوتار” بررسی می شود.
دوتار از قدیمی ترین سازهای سنتی ایرانی است که معمولا با مضراب نواخته نمی گردد بلکه با انگشتان دست بر آن زخمه می زنند و در موسیقی مقامی و فولکوریک ایران نقش بسیار مهمی دارد.
هنر ساخت و نواختن دوتار