سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جزیره موزه ها مجموعه ای تاریخی در برلین

جزیره موزه ها مجموعه ای تاریخی در برلین

تور مسافرتی: وقتی ۲۰۰ سال پیش، فریدریش ویلهلم سوم، پادشاه پروس، طرح ساخت مجموعه ای هنری در برلین را صادر کرد، کسی فکر نمی کرد دو قرن بعد، جزیره موزه ها در برلین به یکی از مجموعه های معروف اروپا بدل شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، این مجموعه دیدنی که تاریخ هنر چندین هزار ساله را روایت می کند، حالا شهرتی جهانی پیدا کرده و به یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران تبدیل گشته است.
جزیره موزه ها که از سال ۱۹۹۹ میلادی در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده، از موزه آلتس، موزه جدید، موزه بُده، گالری ملی قدیم و موزه پرگامون تشکیل شده است. در طول جنگ جهانی دوم، پنج ساختمان موزه به اشکال مختلفی لطمه دیدند و در طول سال های بعد از جنگ باردیگر بازسازی شدند.
موزه آلتس قدیمی ترین بخش جزیره موزه های برلین است. بنای موزه را کارل فریدریش شینکل، معمار آلمانی بین سال های ۱۸۲۳ تا ۱۸۳۰ ساخت تا میزبان کلکسیون هنری خانواده سلطنتی پادشاهی پروس باشد. امروزه نیز آثار تاریخی از موزه دولتی برلین در این مکان نگهداری می شود. همین طور در چند سال اخیر، قسمتی از این موزه، به صورت موقت میزبان آثار هنری یونان، رم و همین طور آثار تاریخی مصر بوده است.
موزه «بده» نیز توسط معماری به نام ارنست فون اینه، طراحی شد. این موزه که سال ها با عنوان کایزر فریدریش شناخته می شد؛ در سال ۱۹۵۶، به افتخار اولین موزه دار آن، ویلهلم فون بوده، تغییر نام داد. ویلهلم فون به ترکیب کلکسیون های هنری باور داشت و به همین دلیل، در این موزه، مجموعه هایی منحصر به فرد از تندیس ها، سکه ها و مدال ها وجود دارد.
امروزه در این موزه، آثاری از بیزانتیوم و راونا، قرون وسطی، هنر ایتالیایی و گوتیک به معرض نمایش گذاشته شده است. بی گمان موزه پرگامون نیز یکی از مهم ترین موزه های برلین است. در آلمان موزه ای شبیه به پرگامون پیدا نمی کنید که دانشنامه ای از شاهکارهای هنری، فرهنگی و صنایع دستی را به نمایش بگذارد.
در این موزه، مجموعه ای نفیس از آثار هنری متعلق به یونان باستان، آسیای مرکزی و خاورمیانه، مصر باستان، ایران باستان و همین طور آثاری از هنر اسلامی به معرض نمایش گذاشته شده است. از دیگر بناهای باارزش در جزیره موزه های برلین، می توان به موزه جدید اشاره نمود. این موزه در جنگ جهانی دوم لطمه دید و در سال ۲۰۰۹ بازسازی شد. در موزه جدید، مجموعه های متنوعی از اشیاء آنتیک و قدیمی کلاسیک، اشیاء مربوط به مصریان و بسیاری موارد دیگر به معرض نمایش گذاشته شده است.
گالری ملی قدیم، همآخرین موزه در جزیره موزه های برلین است. جایی که توانسته بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب نماید. علاوه بر این ها، در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ نگارخانه زیمون-جیمز بعنوان مرکز جدید جزیره موزه ها راه اندازی شد. گالری جیمز سایمون، تالار ورودی جزیره موزه ها است و به دست دیوید چیپرفیلد، طراحی و ساخته شده است.
این گزارش توسط بخش پژوهش های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان تهیه و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده شده است.

منبع: