سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی: بنیاد ایران شناسی بدنبال تقویت هویت ایرانی در جامعه است

معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی: بنیاد ایران شناسی بدنبال تقویت هویت ایرانی در جامعه است

به گزارش تور مسافرتی معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: با راه اندازی شعب بنیاد در استانهاضمن مقابله با استحاله و تهاجم فرهنگی، به تقویت هویت ایرانی و معرفی پیشینه تاریخی کشور به جوانان کمک می نماییم.
محمد بهرام زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بنیاد ایران شناسی در عصری که تهاجم فرهنگی به صورت فزاینده ای، هویت و فرهنگ ما را نشانه گرفته رسالت سنگینی بر عهده دارد و می تواند در پیشگیری از استحاله فرهنگی نقش آفرین باشد. وی اظهارداشت: این بنیاد مامور انجام فعالیتهای بزرگی همچون مواجهه با دو جریان استحاله فرهنگی و نفوذ دشمنان است. بهرام زاده اظهار داشت: بخش مهمی از هویت تاریخی و هویت یک ملت شناخت از گذشته است و در واقع باید بتوانیم جایگاه خودمان را در دنیا در مقایسه با دیگر ملتها بسنجیم و بشناسیم و سر فصل هایی را برای تدوین تاریخ ایرانی بر خلاف آنکه در گذشته القا شده تبیین نماییم.
وی بیان کرد: همواره در طول سال های گذشته یکی از اشکالات بزرگی که داشتیم و همواره نگرانی های ما را در تاریخ و تمدن ایرانی دامن زده استفاده از مکاتب غربی بوده است. بهرام زاده یادآورشد: در واقع مکاتب مطالعاتی آمریکایی، فرانسوی و دیدگاه هایی که به نگارش تاریخ بدون قلم ایرانی بوده به ما آُسیب زده که باید برای آن تدبیر نماییم. وی ادامه داد: رهبری تاکید دارند که تاریخ ایرانی توسط ایرانیان نگارش شود و در این راستا ما امروز در بنیاد ایران شناسی پیگیر هستیم تا آنچه نیاز جامعه ایرانی بخصوص جوانان در مقابل تهاجم مکرر فرهنگ غرب است اندیشه کرده و برنامه ریزی نماییم بنابراین باید امکان دسترسی سریعتر جوانان به این داشته ها را مهیا نماییم. بهرام زاده خاطرنشان کرد: درعین حال هویت سازی مانع خیلی از اشتباهات و بزه هایی می شود که حتی برخی دست اندرکاران کشور و مدیران اجرایی امکان دارد مبتلا به آن باشند اما کسی که شناسنامه دارد و فرهنگ خویش را می شناسد حتما هویت دارد و کسی که به میراث آبا و اجدادی خود اشراف دارد و برای آن ارزش قائل است نمی تواند یک مدیر متخلف باشد. وی اظهارداشت: از همین نوع نگاه در مراتب مختلف آموزش که مهمترین فصل توسعه یک کشور به حساب می آید مورد توجه است و ما با شناخت هویت خودمان باید آنرا تعقیب و پیگیری نماییم و به این معنا اگر توانایی داشته باشیم که کودکانمان را با تاریخ و فرهنگ و هویت خود آشنا نماییم این دستاویز فرهنگی بعنوان آموزش می تواند رکنی در کنار ارکان دیگر آموزش های اجتماعی باشد تا شاهد کاهش صدمه ها باشیم.
بهرام زاده اضافه کرد: این که چرا نمی توان همه دغدغه های هویت را بیان کرد ناشی از این است که باید روش ما درست باشد تا نتیجه دهد، البته آنچه راجع به هویت ایرانی گاهی باعث سوء استفاده از جانب برخی افراد و گروهها از این شخصیت بزرگ جهانی شده ریاست بنیاد راجع به این مسائل برنامه هایی دارد که اجرا خواهد شد. وی یادآورشد: دو روی سکه که با آن مواجهیم یکی «پان ها» هستند که هرکدام تلاش دارند پاره هایی از ایران را به خود اختصاص دهند که این یک نافهمی بزرگ است در حالیکه خیلی از بزرگان همین اقوام مانند آذری ها به یقین این حساسیت را می دانند همچون در اشعار شهریار علاقمندی به ایران و حفظ وحدت و همبستگی اقوام را بخوبی می بینید. معاون پژوه بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: نکته دوم نئوناسیونالیسم ایرانی است که همه اقوام غیر پارس زبان را تحت تاثیرقرار می دهد و این هجمه فرهنگی و فرهنگ اقدام ایرانی اگر سیاست از پیش تعیین شده از بیرون نباشد یک غفلت و خطای بزرگ است. بهرام زاده اظهارداشت: برخی نادانسته نظریه هایی را مطرح می کنند که ایران شهری به خودی خود نافی فرهنگ و تمدن ایرانی نیست اما یک مخاطره است چون عقبه تاریخی بزرگی که همه مردم این کشور پیش از تسمیه ایران، مشترکات را داشته اند. وی افزود: مولفه های اولین فرهنگ و تمدن ایرانی مثل خط و نگارش، تجارت، ذوب فلزات، اهلی کردن حیوانات و گونه های گیاهی، سفال گری و گسترش شهرنشینی مصداق جمع شدن این ملت کنار همدیگر بوده است.
معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی یادآورشد: امروز برای دفاع از تسمیه درست خلیج فارس می جنگیم اما از عقبه ای به مراتب طولانی تر از تسمیه آن و مردمی که در این سرزمین زندگی می کردند غافلیم که از هزاره چهارم قبل از میلاد در این دریا تجارت می کردند، یعنی زمانی که نام ایران هم نبوده است. قزوین بهشت باستان شناسان استبهرام زاده در مورد اهمیت راه اندازی شعبه ایران شناسی در استان قزوین هم اظهار داشت: قزوین به مثابه ستون فقرات فرهنگ های اولین ایرانی به حساب می آید و بدون اغراق همه باستان شناسان دنیا، شهر قزوین را بهشت دیرینه شناسی جهان می دانند و این رویکرد فرصت طلایی است تا ما این میراث پرارزش را در همه شئون به مردم دنیا معرفی نماییم. وی افزود: نقشی که شهر قزوین درحکومت های دینی و شیعی در دوران صفوی بازی کرده برکسی پوشیده نیست که جا دارد آنرا به دنیا معرفی نماییم و در این راستا دانشمندان، هنرمندان و اندیشمندان می توانند در معرفی قزوین مشارکت کنند. بهرام زاده خاطرنشان کرد: استاندار قزوین دیدگاه فرهنگی خوبی دارد و مبحث اختصاص ساختمان مناسبی به شعبه بنیاد ایران شناسی و قزوین شناسی که جوانان هم به آن رجوع کنند و دختران و پسران بتوانند از این فضا استفاده مناسبی داشته باشند در دستور کار است و در شورای برنامه ریزی هم تصمیم گرفته شده که این تغییر صورت گیرد و با واگذاری ساختمانی مناسب، بخشی از پژوهش ها را به صورت متمرکز در قزوین پیاده نماییم.
راه اندازی ۱۸ شعبه ایران شناسی در کشوروی بیان کرد: مهمترین هدف از تاسیس شعب استانی بنیاد ایران شناسی، ایجاد فضای مناسب مطالعاتی برای معرفی هویت تاریخی و فرهنگی این شهر تاریخی است. بهرام زاده خاطرنشان کرد: بنیاد ایران شناسی در ۱۸ استان کشور شعبه دارد و شعبه قزوین هم از سال ۷۵ در خانه تاریخی استاد محصص در محله آخوند تاسیس شده و از سال ۷۷ تحت عنوان بنیاد ایران شناسی فعالیت می کند. وی یادآورشد: ۳۰۰ پژوهشگر با بنیاد ایران شناسی کشور همکاری دارند و در جهان هم ۳۵۰ نهاد در این حوزه فعالیت می نمایند. معاون پژوهش بنیاد ایران شناسی ابراز امیدواری کرد با اختصاص ساختمانی مناسب به شعبه بنیاد ایران شناسی در قزوین بستر فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی در مورد هویت تاریخی و فرهنگی قزوین بیشتر از گذشته مهیا شود.

منبع: