سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مهر گزارش داد؛ حل مشکل بیمه راهنمایان از محل عوارض

مهر گزارش داد؛ حل مشکل بیمه راهنمایان از محل عوارض

به گزارش تور مسافرتی معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه پیشنهاد شده از محل عوارض خروج مشکل تامین بودجه بیمه راهنمایان حل شود، اظهار داشت: برای خودروهایی که پلاک گردشگری می گیرند می توان سهمیه بنزین در نظر گرفت.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سفرهای نوروزی امسال بازهم با چالش گرانی رو به رو خواهد بود. گرانی بنزین و افزایش عوارض خروج از کشور به همراه بالا رفتن نرخ دلار سبب شده تا امسال نه تنها سفرهای خارجی بلکه سفرهای داخلی نیز با چالش رو به رو شود و کاهش پیدا کنند. به نحوی که پلیس راهور ناجا از کاهش سفرهای داخلی خبر می دهد و فعالان گردشگری نیز از ماه ها قبل اعلام نموده اند که میزان سفر مردم کمتر از قبل شده است. یکی از مهمترین دلیلهای آن هم همین گرانی هاست. گرانی عوارض خروج از کشور که از ۷۵ هزار تومان در سال ۸۶ به ۲۶۴ هزار تومان در سال ۹۹ رسید یا سهمیه بندی بنزین سفر.
کدام یک از این عوامل توانست مردم را برای نوروز ۹۹ تشویق به سفر کند آن هم به مقصد استان هایی که کمتر توریست دارند تا توزیع سفر در ایران اتفاق بیفتد؟
در این میان متولیان گردشگری چه کرده اند؟ چند وقت پیش ولی تیموری معاون گردشگری به امضای وزیر میراث فرهنگی نامه نوشت که در بحث سهمیه بندی بنزین فکری هم به حال گردشگری ایران شود. نامه ای که گویا به آن بی توجهی شد.
حالا ولی تیموری معاون گردشگری نظر دیگری دارد او به خبرنگار مهر اظهار داشت: این موضع مصوبه دولت بوده به دنبال این هستیم که فضای کار را آماده نماییم تا احتمال سوءاستفاده وجود نداشته باشد این فضا می تواند آماده شدن زیرساخت ها باشد امکان اینکه بتوانیم سهمیه ای برای گردشگری بگیریم وجود دارد.
منظور تیموری اختصاص بنزین سفر به عامه مردم نیست. بلکه وی در نظر دارد تا برای خودرو های گردشگری پلاک ویژه صادر شود تا از این طریق خودرو های سفر بتوانند از سهمیه بنزین استفاده کنند. او در این زمینه اظهار داشت: ما به برخی شرکت های حمل و نقل گردشگری مجوز می دهیم تا پلاک گردشگری بگیرند در آن صورت می توان سهمیه ای برای آنها اختصاص داد. اگر بگوییم به همه سهمیه سفر بدهید امکان تشخیص اینکه برای سفر استفاده شده یا نه وجود ندارد.
وی درباره اینکه این سهمیه بنزین برای شرکت های گردشگری مناسب می باشد پس این وسط سهم سفرهای مردم چه می شود نیز اظهار داشت: بخش به بخش صورت خواهد گرفت. در برنامه ها رسیدگی به این مساله قرار دارد.
او باردیگر از مزایای پلاک گردشگری گفت و اضافه کرد: پلاک گردشگری تنها در بحث بنزین مورد استفاده هست بلکه محدودیت های این خودرو های گردشگری نیز حل خواهد شد مانند توقف آنها در امکان گردشگری و ….
موضوع دیگری که سفرها را گرفتار چالش خواهدنمود. عوارض خروج از کشور است عوارضی که قرار بود بخش مهمی از آن صرف گردشگری شود منتها وزیر میراث فرهنگی سهم گردشگری را از عوارض ۲۲۰ هزار تومانی سفر اول و ۳۳۰ هزار تومانی سفر دوم و ۴۴۰ هزار تومانی سفر سوم در سال ۹۸ تنها ۱۷ هزار تومان اعلام نموده بود در صورتیکه قرار بود ۴۰ هزار تومان از سفر اول به گردشگری اختصاص پیدا کند.
با این وجود تیموری معاون گردشگری از افزایش سهم این صنعت از محل عوارض سفر آگاهی داد و اظهار داشت: پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی این بود که سهم گردشگری از عوارض خروج از کشور بیشتر شود. نه اینکه عوارض افزایش پیدا کند. این مساله را پیگیری کردیم در دولت هم عنوان شد. زمانی که عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کرد، سهم گردشگری نیز در سال ۹۹ به ۸۰ هزار تومان رسید. به دنبال این بودیم که سقف عوارض خروج از کشور بالا نرود. بعنوان متولی گردشگری روند را دو سویه می بینیم.
وی درباره اینکه چه اقدامی در این راستا انجام شد اظهار داشت: الان ما هم قسمتی از دولت هستیم در جلسات وقتی تصمیمی گرفته می شود، نظرات تخصصی می دهند وقتی اکثریت تصویب می کنند ما هم بعنوان عضو دولت باید حمایت نماییم.
حالا تیموری یک خبر هم درباره نحوه هزینه کرد این عوارض داده است و آن هم کمک به تأمین هزینه بیمه راهنمایان است او افزود: بخش خصوصی پیشنهاد کرده از محل عوارض خروج از کشور، درصدی برای بیمه راهنمایان اختصاص داده شود. به ما اعلام گردید که برای سوژه بیمه راهنمایان پیشنهاد نماییم از کدام منبع استفاده شود، که بوسیله عوارض خروج می توان مشکل بیمه را حل کرد.
اگر سهمیه گردشگری از عوارض سفر به خارج از کشور به وزارتخانه تعلق گیرد حداقل آن است که قسمتی از مشکلات صنف فعالان گردشگری حل خواهد شد.
با این وجود باید پرسید وزارت میراث فرهنگی چه برنامه ای برای گردشگری مردم دارد؟ این سوال را تیموری این طور پاسخ داد: همه این برنامه ها برای مردم است.

منبع: