سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
واکنش نیویورک تایمز و گاردین به تهدید فرهنگی ترامپ

واکنش نیویورک تایمز و گاردین به تهدید فرهنگی ترامپ

به گزارش تور مسافرتی به دنبال تهدید اخیر رئیس جمهور آمریکا در خصوص حمله این کشور به ۵۲ مرکز فرهنگی و آثار تمدنی ایران، نشریه «گاردین» مبادرت به تهیه لیستی از گنجینه های فرهنگی ایران کرد و همینطور نیویورک تایمز هم به این اقدام «ترامپ» در مقاله ای واکنش نشان داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، در بخشی از این گزارش «گاردین» که با محوریت معرفی گنجینه های تاریخی و فرهنگی ایران انتشار یافته، آمده است: « اگر تهدید « دونالد ترامپ» برای هدف قرار دادن «مناطق فرهنگی» ایران عملی شود، رئیس جمهور ایالات متحده هم در زمره «ویرانگرهای فرهنگ و تاریخ» یعنی « طالبان» و «داعش» قرار خواهد داد؛ گروهک هایی که هر دو به تخریب و ویرانگری های مشابهی در این قرن دست زده اند.»
در ادامه این گزارش «گاردین» می خوانید: « طالبان در سال ۲۰۰۱ «تندیس های بودا در بامیان» را بمباران کرد؛ «داعش» مساجد، مکان های مقدس و دیگر سازه های تاریخی واقع در عراق و سوریه را را نابود کرد، که همچون آنها می توان به شهر باستانی «پالمیرا» اشاره نمود.»
آیا ترامپ می داند چه چیزهایی از بین خواهند رفت؟ احیانا نه – اما ممکن نیست که او تنها فردی باشد که از ارزش این آثار آگاه نباشد. این حقیقت که گردشگران غربی به ندرت از کشور ایران بازدید کرده اند به فقدان جاذبه های گردشگری مربوط نیست. ایران با وجود داشتن تمدن ۵ هزار ساله و حدود ۲۰ سایت ثبت شده در لیست میراث جهانی «یونسکو»، یک کشور غنی و منحصر بفرد، بخصوص در حوزه معماری مذهبی به حساب می آید که معماری مذهبی را می توان نمایشگر مهارت و تسلط بالا بر علم هندسه، طراحی انتزاعی و مهندسی پیش صنعتی بی بدیل تمدن این کشور محسوب کرد. این ها فقط میراث فرهنگی ایران نیستند بلکه به تمام بشریت متعلق می باشد.»
این نشریه در ادامه به عرضه فهرستی راهنما از بناها و مناطقی که از آنها بعنوان «جواهرات ایران» یاد کرده، پرداخته است.
گاردین از « تخت جمشید» بعنوان جواهر تاج باستانی ایران، از مسجد «شاه چراغ» بعنوان بنایی با معماری منحصر بفرد و نورپردازی ماورایی، از کلیسای «وانک» بعنوان بنایی مملو از نقاشی های دیواری چند تکه ای و حکاکی های طلاکاری شده، از «پل های اصفهان» بعنوان پل هایی مبهوت کننده و شاهکارهایی از لحاظ مهندسی و کاربرد، از مسجد «شیخ لطف الله» بعنوان یکی از نفیس ترین بناهای کاشی کاری شده جهان، از حرم «امام رضا» (ع) بعنوان بزرگ ترین مسجد جهان و خانه آثار تاریخی ارزشمند، از «پاسارگاد» بعنوان مجموعه ساختمان های الهام بخش «تاج محل» و کاخ «الحمرا»، از آرامگاه «دانیال نبی» بعنوان آرامگاهی متعلق به هزاره ۴ قبل از میلاد، از «ارگ بم» بعنوان بزرگ ترین سازه خشتی جهان، از «گنبد کاووس» بعنوان نمونه ای بارز از بی نظیری بنا های ایران باستان در مهندسی و طراحی یاد کرد.
نشریه نیویورک تایمز هم در گزارشی درپی تهدیدهای اخیر ترامپ، هدف قرار دادن سایت های فرهنگی در جنگ را غیر قانونی و وحشیانه خواند. در بخشی از گزارش این نشریه آمده است: «دونالد ترامپ تهدیدهای خود برای نابود کردن گنجینه های هنری و معماری ایران را تکرار کرده و این کار او ایالات متحده را در زمره «داعش» و طالبان قرار می دهد.»