سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جاوری خبر داد؛ بخش های باقیمانده از کف سازی های تاریخی چهارباغ کشف شد

جاوری خبر داد؛ بخش های باقیمانده از کف سازی های تاریخی چهارباغ کشف شد

تور مسافرتی: سرپرست هیأت دیرینه شناسی خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان از مشخص شدن بخش های باقی مانده از کف سازی تاریخی آجرفرش و سنگفرش دوره های صفوی و قاجار در این خیابان اطلاع داد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محسن جاوری عضو هیأت علمی گروه دیرینه شناسی دانشگاه کاشان اظهار داشت: بعد از آغاز کف سازی در بخش شمالی خیابان تاریخی چهارباغ و تأیید ضرورت انجام کاوش دیرینه شناسی برای مستندسازی داده های باستان شناختی احتمالی کف تاریخی این خیابان قبل از مدفون شدن زیر لایه کف سازی در حال اجرا، پیشنهاد انجام یک کاوش دیرینه شناسی به پژوهشکده دیرینه شناسی عرضه شد باصدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این برنامه با تشکیل یک هیأت شش نفره شروع شد.
وی با اشاره به اینکه اعتبار این برنامه دیرینه شناسی از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تأمین شده، اظهار داشت: در این برنامه ۵ کارگاه برای انجام کاوش انتخاب گردید که بعد از یک ماه به نتایج جالبی از وضعیت کف تاریخی چهارباغ رسید. طی ۶۰ سال قبل (دهه ۱۳۵۰ تا زمان حاضر) با عبور دادن تأسیسات شهری شامل شاه لوله آب، چندین غلاف کابل برق، مخابرات، فیبر نوری، خاکبرداری های عمقی با عرض نسبتاً زیاد، جدول کشی لبه خیابان و زیر سازی های مربوطه با سنگ و بتن مکرراً این کف تاریخی مورد تخریب قرار گرفته و حتی بخشهایی از شواهد و مستندات تاریخی را از میان برده است. با این وجود بخشهای باقی مانده از کف سازی های تاریخی این خیابان طی روند کاوش مشخص شد.
این دیرینه شناس در ادامه اظهار داشت: در کارگاه شماره ۶ دو دوره کف سازی شامل کف سازی آجر فرش و کف سازی سنگفرش متعلق به دوره های صفوی و قاجار و دو مسیر آبراه سنگ چین عمود بر هم به دست آمد.
جاوری با اشاره به اهمیت این داده ها و نشان دادن دو دوره تاریخی خیابان مذکور و چگونگی نقش عبور آب یا به عبارت دیگر، بازی با آب به منظور مفرح کردن هرچه بیشتر این خیابان در این بخش مهم و مرکزی آن، اظهار داشت: این بخش در طرح کف سازی به صورت یک ویترین شیشه ای بعد از اتمام کاوش برای همیشه به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. در کارگاه های دیگر همین وضعیت کف سازی طی دو دوره صفوی و قاجار به دست آمد که البته به شدت بر اثر عبور تأسیسات شهری گرفتار صدمه شده و بخش های اندکی از آنها باقی مانده که در امتداد کف سازی امروزی به تشخیص شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور احتمالاً در قسمت های دیگر به صورت ویترین شیشه ای بخش های قابل توجه و در خور حفاظت به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.
وی اظهار داشت: همینطور در کارگاه شماره ۲ در منتهی الیه جنوبی خیابان چهارباغ ۵ عدد سنگ لبه خیایان با قدمت صفوی به دست آمد که در طرح کف سازی فعلی درجای خود مکان گذاری خواهند شد. از این کاوش تعداد قابل توجهی داده های باستانی شامل قطعات سفال از دوره های مختلف، قطعات شکسته کاشی، قطعات فلز و آبگینه هم تابحال به دست آمده که به صورت جداگانه تحت مطالعه قرار خواهند گرفت. این برنامه کاوش به مدت دو هفته دیگر برای تکمیل اطلاعات و مستندسازی هرچه بیشتر بقایای تاریخی این خیابان ادامه خواهد داشت.