سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
طالبیان مطرح کرد؛ آثار توقیفی پیداشده در اتریش باید به ایران مسترد شود

طالبیان مطرح کرد؛ آثار توقیفی پیداشده در اتریش باید به ایران مسترد شود

به گزارش تور مسافرتی معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: اشیای پیدا شده در صندوق امانات اتریش، متعلق به ایران است و اظهارنظر دقیق درباره اصالت آنها به رویت آثار نیاز دارد بدین سبب باید به ایران برگردانده شوند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: در ماه آذر سال ۹۸ بوسیله تماس تلفنی رئیس اینترپل ایران، موضوع کشف و توقیف برخی از اشیای باستانی با منشأ ایران در محتویات لوح فشرده موجود در صندوق امانات یکی از اتباع ایرانی در کشور اتریش، به اطلاع معاونت میراث فرهنگی رسید.
وی اضافه کرد: باتوجه به این گزارش، رئیس اداره اموال منقول فرهنگی تاریخی اداره کل موزه ها برای پاسخگویی به پرسش های مطرح شده و اعلام نظر کارشناسی در محل پلیس اینترپل حضور پیدا کرد و بعد از رؤیت تصاویر اشیای اعلام شده، نظرات کارشناسی به فرماندهی اینترپل اعلام گردید.
معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: در بین این اشیا، نمونه هایی از اشیای مفرغی موسوم به سر سنجاق های لرستان مشاهده می شود که نمونه های مشابه آن در موزه های رضا عباسی و ملی ایران وجود دارد.
وی اضافه کرد: در این تصاویر یک عدد ریتون فلزی به سبک ریتون هخامنشی که نمونه آن در موزه ملی ایران و موزه متروپولیتن نیویورک است به همراه یک عدد سردیس مفرغی شاه ساسانی (شاپور دوم) که نمونه اصلی آن نیز از جنس نقره در موزه متروپولیتن نیویورک موجود است، مشاهده شد. البته نمونه این سردیس خارج از کارهای دیرینه شناسی به دست آمده است.
طالبیان اظهار داشت: بنظر می رسد باتوجه به تصاویر ارسالی برخی از این اقلام مانند دو نمونه اخیر تقلبی هستند. اما هرگونه اظهارنظر دقیق کارشناسی نیازمند رؤیت اصل آثار است. درباب اعلام نظر کارشناسی و دریافت اطلاعات دقیق درباره تعداد اقلام توقیفی و نیز ارسال تصاویر باکیفیت مناسب، با پلیس اینترپل و اداره کل امور بین الملل حوزه ریاست قوه قضائیه مکاتبه شده است.
معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: باتوجه به قوانین داخلی و کنوانسیون های بین المللی مانند کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو که اتریش نیز از امضاءکنندگان آن است، مقرر شده اقلام توقیفی در سریع ترین زمان به جمهوری اسلامی ایران مسترد شود.

منبع: