سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری

تور مسافرتی: اعلام پروتکل بهداشتی مراکز گردشگری، خسارت زلزله به قلعه فلک الافلاک، درگذشت رئیس اسبق موزه ملی و بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری همچون خبرهای گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در این هفته همزمان با شیوع کرونا بعضی از مراکز تفریحی و گردشگری بعد از دوماه باز شدند نمونه آن طاق بستان در کرمانشاه بود که به علت داشتن فضای تاریخی و محوطه باز، امکان بازگشایی آن وجود داشت.
از آنجا که روند تدریجی بازگشایی تأسیسات گردشگری شروع شده است، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی از تهیه دستورالعمل سفر هوشمند یعنی سفر همراه با سلامت اطلاع داد و اظهار داشت که مقرر است از این به بعد طبق پروتکل اعلامی وزارت میراث فرهنگی موارد بهداشتی در هر یک از تأسیسات گردشگری و مکان هایی که امکان حضور توریست وجود دارد، رعایت شود تا مردم به صورت ایمن سفر کنند.
پس از اعلام تردد بین استانی تقریباً سفرهای ضروری مردم هم شروع شده است ازاین رو باید بتوان برای این افراد شرایط سفر ایمن را فراهم نمود.
طبق پروتکل اعلام شده از جانب وزارت میراث فرهنگی، هر مسافر باید بداند که در هر یک از محوطه های راه آهن، قطار، فرودگاه، هواپیما، هتل، رستوران و … چه خدماتی باید دریافت کند و به چه صورت. از طرفی مدیران این تأسیسات هم باید موارد اعلامی را رعایت نمایند هرچند که بیشتر این موارد همان موارد بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت است.
خسارت زلزله به بناهای تاریخی لرستان
اگرچه زلزله تهران که شب گذشته رخ داد؛ خسارتی به بناهای تاریخی این شهر وارد نکرد اما زلزله ای که این هفته در استان لرستان آمد، باعث شد تا امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وارد شدن خسارت به بعضی از ابنیه تاریخی لرستان به دنبال وقوع زمین لرزه خبر دهد. او اظهار داشت: متأسفانه در اثر این زلزله بعضی از ترک های موجود در دیواره این بنای پرارزش که از قبل وجود داشت عمق بیشتری پیدا کرده استوی، اظهار داشت: بلافاصله بعد از وقوع این زمین لرزه نسبتاً شدید در لرستان، بررسی های لازم برای تعیین خسارت ابنیه تاریخی لرستان صورت گرفت.
اشیای سفالی هزاره اول قبل از میلاد کشف و ضبط شدند
این هفته سردار امیر رحمت اللهی از کشف و ضبط اشیای تاریخی سفالی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد و دوره اسلامی با تلاش نیروهای یگان استان گلستان خبر دا. د.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اظهار داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان گلستان به محض کسب اخبار به دست رسیده از دوستداران میراث فرهنگی در خصوص خرید و فروش اشیای تاریخی در شهرستان بندر گز، تیمی مجرب از نیروهای حفاظت با هماهنگی مقام قضائی و عوامل انتظامی به محل موردنظر اعزام کرده و ضمن رعایت موازین شرعی و قانونی در بازرسی از منزل یکی از قاچاقچیان عتیقه، چهار قلم شیء تاریخی شامل سه عدد خمره و یک عدد کوزه سفالی کشف و ضبط کردند.
فعالان میراث فرهنگی، مسجد تاریخی را از تخریب نجات دادند
این هفته خبر رسید اهالی یک روستا در منطقه دشتیاری چابهار قصد داشتند «مسجد گزانی» را که می گفتند، سه نسل در آن نماز خوانده اند، تخریب کرده و به جای آن مسجد جدید بسازند. این مسجد از آنجائیکه سال ها پیش با مصالح قدیمی مانند خشت و گل ساخته شده، دیگر باب میل روستاییان نبود، آنها می خواستند مسجدی با بنایی از گچ و بلوک سیمانی داشته باشند.
اما بعضی از اهالی روستا و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری وقتی متوجه این مورد شدند، پی بردند که این مسجد در عین زیبایی دارای قدمت است، قدمتی که به قول اهالی روستای گزانی به بیشتر از ۲۵۰ سال پیش می رسد. مسؤلان مربوطه هم پیگیر این ماجرا نشده بودند، ازاین رو دوستداران میراث فرهنگی با انتشار تصاویر مسجد گزانی در شبکه های اجتماعی قدمی برای پیشگیری از تخریب بنای مسجد برداشتند. آنها تلاش کردند تا مردم روستا را از این تصمیم منصرف کنند حالا مقرر است با همکاری همان روستاییان و مسؤلان استان این مسجد تاریخی مرمت و پرونده ثبتی آن هم تهیه شود. پیش نویس ضوابط درجه بندی اقامتگاه های سنتی بررسی شد ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در جلسه کارگروه تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی اقامتگاه های سنتی که با حضور اعضای کارگروه برگزار شد، اظهار داشت: در صحبت های مرتبط باکیفیت خدمات گردشگری موضوعی با عنوان تهیه ضوابط و استانداردهای فنی و کیفیت داریم تا واحدهای گردشگری بتوانند بر مبنای آن خودشان را درجه بندی کنند.
او اضافه کرد: تدوین این ضوابط باعث می شود مردم بدانند اگر در هتل سه یا چهار ستاره اقامت دارند، باید منتظر دریافت چه خدماتی باشند. همینطور زمانی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درجه آنها را تأیید کرده، مردم به اعتماد این وزارتخانه در آن مراکز اقامت می کنند. درجه بندی واحدها چون مبنای نرخ گذاری قرار می گیرد از این حیث هم برای گردشگران مهم می باشد، در این راستا ارتقای کیفیت خدمات گردشگری یکی از اولویت های معاونت گردشگری بوده، پس برای انجام این کار باید تعدادی شاخص آماده نماییم، این شاخص ها متأسفانه در طول سال های گذشته تعریف و تدوین نشده بود و خلأ وجود داشت.
درگذشت مدیر اسبق موزه ملی این هفته خبر رسید که احمد تهرانی مقدم هفدهمین رئیس کل موزه ملی ایران و برادر ارشد شهیدان تهرانی مقدم دارفانی را وداع گفت. تهرانی مقدم، متولد ۱۳۳۰ و دانش آموخته رشته دیرینه شناسی از دانشگاه تهران بود که پس از کاوش در محوطه عصر آهن پیشوای ورامین بعنوان سرپرست کاوش، مدیر موزه ملی ایران شد. وی در فاصله سال های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۵ بعنوان هفدهمین رئیس موزه ملی ایران، موزه دوران اسلامی را افتتاح و جشن پنجاه سالگی موزه ایران باستان را برگزار کرد.