سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
نائب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی پاسخ داد: نظارت ماموران برای بازگشایی مشاغل گردشگری پولی است؟

نائب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی پاسخ داد: نظارت ماموران برای بازگشایی مشاغل گردشگری پولی است؟

به گزارش تور مسافرتی نائب رئیس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران تصریح کرد: اماکن اقامتی و بومگردی ها برای بازگشایی باید در سامانه اصناف وزارت بهداشت ثبت نام کنند و در ازای بازدیدهای نظارتی مامور بهداشت و گردشگری و دریافت مجوز بازگشایی، هیچ وجهی نباید پرداخت گردد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در فضاهای ورزشی و گردشگری ۱۸ اردیبهشت ماه با ابلاغ دستورالعملی با عنوان «سفر هوشمند: سفر + سلامت» رسما مجوز بازگشایی تاسیسات گردشگری را صادر کرد. بعد از آن، برخی تاسیسات گردشگری با دریافت کد وزارت بهداشت، با ۵۰ درصد ظرفیت به چرخه خدمات سفر بازگشتند. اما در برخی از استان ها و شهرها به خاطر رفتارهای سیلقه ای، تاسیسات گردشگری سرگردان مانده اند، مثلا در شیراز برای صدور مجوز بازگشایی بومگردی ها و انجام بازدیدهای نظارتی کارشناس بهداشت و گردشگری، از صاحبان بومگردی ها مبلغ ۱۱۰ هزار تومان به صورت نقد طلب شده است. اداره بهداشت شیراز به دنبال پیگیری بومگردی ها اعلام بی اطلاعی کرده و به آنها گفته که بازدیدها را سرزده و بدون هماهنگی انجام می دهد و هزینه ای هم بابت آن دریافت نمی کند.
اکبر رضوانیان ـ نائب رئیس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران ـ هم به ایسنا اظهار داشت که بازدیدهای نظارتی ماموران بهداشت و گردشگری مجانی بوده و هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت نمی گردد و رفتارهایی که در بعضی استان ها اتفاق افتاده به هیچ وجه قاعده مند نبوده است.
وی افزود: مطابق قوانین وزارت بهداشت بعضی از پرسنل تاسیسات که حرفه حساس تری دارند، همچون خانه دار و مسؤول آشپزخانه باید آزمایش های سلامت را انجام دهند که بابت آن هزینه ای دریافت می شود، این پول را هم دولت نباید پرداخت کند، ما مسؤولیم برای حفظ سلامت نیروی انسانی و جلب اعتماد مهمان، این هزینه را پرداخت نماییم. این هزینه هم با آنچه برای بازرسی ها در بعضی شهرها طلب شده، متفاوت می باشد.
رضوانیان درباره بی اطلاعی برخی بومگردی ها از نحوه بازگشایی بعد از سه ماه تطعیلی کرونا، اظهار نمود: وزارت بهداشت مدت ها قبل اعلام نمود که مشاغل برای بازگشایی باید در سامانه اصناف و صنایع این وزارتخانه ثبت نام کنند. در آن سامانه همه مراحل توضیح داده شده است، اما این که برخی هنوز اطلاع و سرگردان هستند و نمی دانند از چه راهی باید برای بازگشایی اقدام نمایند، جای تعجب دارد.
وی افزود: بعد از خوداظهاری در آن سامانه، بازدید نظارتی مامور بهداشت و گردشگری بر روش اجرای پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد که در صورت تایید، کد QR به هر یک از تاسیسات گردشگری داده می شود که آنرا باید در نقطه دید میهمان نصب کنند. ما این راه را رفته ایم و از ۳۱ اردیبهشت ماه در کاشان با ۵۰ درصد ظرفیت کار را آغاز کرده ایم و تلاش می نماییم تمام پروتکل ها را رعایت نماییم. بیشتر استان ها هم این رویه را پیش گرفته اند.
رضوانیان همینطور سفارش کرد: اگر بومگردی ها در شهر و یا استانی با مشکل و یا رفتارهای سلیقه ای رو به رو شده اند بهتر است به معاونت گردشگری گزارش دهند. برخلاف مسؤولان پایین سطح که معمولا وقتی برای پاسخگویی ندارند، معاون گردشگری همیشه در دسترس مشاغل گردشگری و پاسخگو بوده است و به این مسائل رسیدگی می کند. تشکل های استانی هم اگر با تناقض های رفتاری در استان مواجه گشتند، می توانند برای پیگیری به این جامعه بعنوان تشکل کشوری اطلاع دهند.