سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آغاز پروژه ساماندهی و مرمت آب انبار حکیم در قزوین

آغاز پروژه ساماندهی و مرمت آب انبار حکیم در قزوین

قزوین معاون میراث فرهنگی استان قزوین از آغاز پروژه ساماندهی و مرمت آب انبار تاریخی حکیم اطلاع داد.

احسان نورانی، معاون میراث فرهنگی استان قزوین، با بیان این خبر اظهار داشت: آب انبار تاریخی حکیم از آثار پرارزش به جای مانده از دوره قاجار واقع در خیابان سپه قزوین است که با عنایت به ضرورت حفاظت و صیانت از این بنا به علت پیشینه تاریخی و قرارگیری آن در بخشی از بافت تاریخی شهر پروژه ساماندهی و مرمت بخش هایی از بام و راه شیر آن شروع شد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی استان قزوین، نورانی با اشاره به اقدام های مرمتی این پروژه اظهار نمود: در این پروژه مرمت بخش هایی از بام آب انبار شامل اصلاح نورگیرها، برداشت و اجرای دوباره قسمت های صدمه دیده کف بام، عایق کاری بام، ساماندهی سر درب آب انبار شامل دانه گذاری آجری و ساماندهی راه شیر شامل بندکشی و مرمت تویزه ها با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره کل اجرا می شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، آب انبار حکیم در سال ۱۲۴۴ ه. ق توسط حاج میرزا آقای حکیم در انتهای بازارچه خیابان سپه ساخته شده و با سی و شش پله به راه شیر می رسد. گنجایش مخزن آن در حدود نهصد متر مکعب است و رسمی بندی و کاشی کاری سر در و کاربندی سقف راه شیر همچون خصوصیت های این بنا به حساب می آید. در مقابل سردر این آب انبار سقاخانه ای هم زمان با آب انبار شکل گرفته است.

منبع: