سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
با توجه به نوسانات بازار سرمایه؛ چراغ گردشگری در بورس پرفروغ میشود؟

با توجه به نوسانات بازار سرمایه؛ چراغ گردشگری در بورس پرفروغ میشود؟

تور مسافرتی: در صورتیکه هتل ها بعنوان قسمتی از صنعت گردشگری برای ورود به بازار سرمایه در اولویت هستند؛ عدم شناخت از بازار بورس و افت و خیزهای آن سبب شده چراغ هتل ها در این بازار کم فروغ باشد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ این روزها بازار بورس اوراق بهادار بسیار داغ است یک روز تب آن بالا می رود و روز دیگر فروکش می کند اما مدتی است که این بازار مردمی شده و حضور میلیونی سهامداران ایرانی در آن نشان از استقبال زیاد دارد. در بین سهام شرکت هایی که عرضه شده صنعت گردشگری حضور کم رنگ تری دارد تنها بعضی از مجتمع های رفاهی و توریستی، یک هتل و یکی از بانک ها سهام داران صنعت گردشگری در بازار سرمایه ای بورس هستند. اما به واقع چرا چراغ گردشگری هنوز در بازار سرمایه ای بورس پرفروغ نیست؟
سال ۹۵ حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار از اضافه شدن صنعت هتلداری در بورس تهران آگاهی داد و اظهار داشت: کار پذیرش صنعت هتلداری در بورس در حال انجام بوده و مقرر است در تابلوی بورس درج و به تدریج سهام آن ارائه شود. بدین سبب با عرضه سهام هتل ها یک صنعت به بورس اضافه می شود.
مهرماه همان سال هم هیأت پذیرش اوراق بهادار تهران با پذیرش یکی از شرکت های هتلی، در لیست نرخ های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران موافقت نمود. چون صلاحیت های لازم را برای ورود به این بازار داشت. این شرکت در واقع باید کشف قیمت می کرد یعنی می دانست با چه قیمتی سهامش وارد بورس می شود. بررسی این قیمت هم به عواملی مانند ارزیابی دارایی های شرکت، ارزش بازار سهام آن شرکت و موارد دیگر بستگی دارد.
نرخ سهمی که خوشایند تصمیم گیران نبود
اما زمانی که قرار بود این گروه هتلی وارد بازار بورس شود؛ قیمت سهامی که مورد انتظارش بود با رقمی که برای آن در نظر گرفته شد متفاوت بود. تصمیم گیران وقت نگاهشان این بود که ارزش سهام این هتل ها باید بیشتر از آنچه که اعلام شده ارزیابی شود. بدین سبب به صلاح نمی دانستند که با آن قیمت وارد بازار شوند.
سال ۹۶ یکی از هتل های بنیاد مستضعفان بعنوان اولین هتل بازار سرمایه به فرابورس وارد شد و توانست تا کنون نیز در عرضه سهامش موفق عمل کند.
محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان از فروش هتل های بنیاد بوسیله بورس آگاهی داده و اظهار داشته بود: «قرار است از حوزه هتلداری بیرون رود.» اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاد. با این وجود یکی از فعالان بخش گردشگری که توانسته در بازار سرمایه حضوری حتی کم رن داشته باشد، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که در نظر دارد هلدینگ گردشگری خودرا نیز وارد کند.
برخی از هتلداران سودده نبودند بنا بر این نمی توانند وارد بازار بورس شوند
در این باره سید حامد زعفرانچی معاون اداری و مالی یکی از هلدینگ های گردشگری بنیاد مستضعفان درباره اینکه چرا بخش های مختلف گردشگری وارد بازار سرمایه نمی شوند به خبرنگار مهر اظهار داشت: معمولاً باید شرکت ها شروط پروسه پذیرش را داشته باشند مانند اینکه در سه تا ۵ سال قبل سودده باشند و یا عرصه و اعیان به نام مالک باشد و غیره. اینها مواردی است که اگر با مجموعه های هتلداری هم صحبت کنید می گویند که چه مشکلاتی دارند مثل اینکه زمین آنها معارض دارد و یا به اسم شرکت نیست. در این میان بعضی از شرکت ها به مشکل برخورد کرده و یا عرصه را ترهین بانک برای گرفتن تسهیلات کرده اند و هنوز سند آن عرصه آزاد نشده یا زمین ها اوقافی است. این طور نیست که چون هتلی برای بنیاد و یا صندوق بازنشستگی است هیچ مشکلی نداشته باشد و اسناد به نام همان شرکت ها باشد. چنین مشکلاتی موجب می شود که شرکت ها در راه معرفی نماد گرفتار مشکل شوند. همین طور باید پیش نیازها مانند روند سوددهی روبه رشد باشند. اگر هتلی سال قبل ۶ میلیارد سود داشته امسال باید ۶و نیم میلیارد سود اعلام نماید و اگر ۵ میلیارد سود داشته باشد دوستان پذیرش بورس اعلام می کنند که چرا روند شما منفی بوده است بدین سبب در اولویت پذیرش قرار ندارید آن هم در شرایطی که بسیاری از شرکت ها در صف پذیرش هستند.
ورود یکی از بزرگترین مجموعه های گردشگری به بازار سرمایه
وی در ادامه بیان کرد: ذیل بنیاد هلدینگ وجود دارد که ۲۲ هتل، چهار مجموعه تفریحی و گردشگری و شرکت های حمل و نقل و آژانس مسافرتی را شامل می شود. ما با یک شرکت دیگر زیرمجموعه وزارت دفاع شرکتی را ثبت کردیم که نماد آن در فرابورس درج شده است و در نظر داریم تا کل هلدینگ را به بورس وارد نماییم. چون این هلدینگ دو بال گردشگری و حمل و نقل را دارد و با داشتن ۳۲ شرکت فعالیت می کند. طولانی شدن این روند به سبب کم کاری افراد نیست. ورود شرکت ها به بورس سخت بود الان هم که به لحاظ ساختاری این روند آسان شده به لحاظ عملیاتی زمان می برد. هنوز بسیاری از شرکت ها در صف پذیرش هستند. ورود به بازار بورس مقوله ای نیست که افراد به صورت سنتی و روال عادی بتوانند کاری کنند باید خون تازه ای وارد شریان های سیستم شود. بسیاری از افراد نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. بنیاد مستضعفان از قبل هم برای ورود به بازار سرمایه تلاش نموده بود و در واقع نخستین هتل خودرا وارد این بازار کرد.
زعفران چی درباره اینکه رئیس سابق بنیاد مستضعفان از واگذاری هتل های بنیاد به بخش خصوصی آگاهی داده بود اظهار داشت: ورود به بازار بورس منافاتی با این واگذاری ندارد. بهترین روش واگذاری، کشف قیمت و شفافیت فروش؛ بازار سرمایه است. وقتی سهام یک مجموعه ارزش گذاری می شود وقتی به بالانس رسید دیگر کسی نمی تواند بگوید که چرا با این قیمت به بخش خصوصی واگذار شد بلکه بوسیله بازار سرمایه به بخش خصوصی واقعی واگذار می شود نه شبه خصوصی و این مدل شرکت ها. زیرمجموعه های هلدینگ ها هم می توانند به صورت مستقل وارد بورس شوند. ما هم می توانیم هم یک دفعه هتل ها را وارد نماییم و هم کل مجموعه را.
وی درباره فراز و فرودهای بازار بورس نیز اظهار داشت: بازار بورس در سنوات مختلف بالا و پایین شده است و شاخص افت های بیشتری از این روزها را تجربه کرده است اما مردمی که اخیرا وارد شده اند الان فشار زیادی را حس می کنند درحالی که این روند را ما بارها دیده ایم. امیدواریم اتفاق جدیدی سال ۱۴۰۰ در اقتصاد کشور بوجود بیاید و باز هم به صعود برسیم.
تفاوت نگاه هتلداران با فعالان بورس
در میان فعالان بخش های مختلف صنعت گردشگری هتلداران ارزش دارایی زیادتری در اختیار دارند بنا بر این ورود آنها به بازار بورس با موفقیت بیشتری رو به رو خواهد شد آنچنان که تا کنون این مجموعه های گردشگری در بازار نشان داده اند. اما جمشید حمزه زاده رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور از عدم شناخت هتلداران نسبت به بازار سرمایه صحبت کرد و از تدوین طرح اولیه برای حضور هتلداران در بازار بورس آگاهی داد و به خبرنگار مهر اظهار داشت: در گروه هتل هایی که خودم هم مسئولیت آنرا به عهده دارم مقدمات این اقدام انجام شده است منتها هنوز فرهنگ ورود به بازار بورس یا فرابورس بین هتلداران جانیفتاده است باید جلسات مختلفی توسط کارشناسان بورس و هتلداران اجرا شود تا هر دو سمت یعنی فعالان بازار و هتل با این روند آشنا گردند چون بااینکه هتلداران با نحوه ورود به بازار آشنا نیستند اما مسئولان بورس هم با صنعت هتلداری آشنایی کاملی ندارند.
حمزه زاده یکی از دلیلهای عدم حضور هتلداران در پروسه ورود به بازار سرمایه را توضیح داد و اظهار داشت: نگاه بورس به سود سالانه است. درحالی که سود واقعی در صنعت هتلداری در ارزش افزوده ملک است.
وی به برگزاری جلسه با مدیران بورس در وزارت میراث فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: در این نشست از مدیران خواستیم تا شعبه ویژه ای برای رسیدگی به درخواست های گردشگری دراین زمینه ایجاد شود. چون سخت گیری های زیادی در این عرصه وجود دارد.
امروز را روز تحول تلقی کنید
جلسه ای که حمزه زاده از او صحبت کرد خرداد ماه سال ۹۹ با حضور رئیس سازمان بورس و وزیر میراث فرهنگی برگزار شده بود. در این نشست علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ورود به بورس یعنی آشنا شدن با دنیای جدیدی که همه مردم بتوانند از خدماتی که در صنعت گردشگری ارائه می شود به نحو مطلوب استفاده کنند. به نظر من اگر مقرر است صنعت گردشگری ایران را تغییر دهیم باید بتوانیم تعامل مالی این صنعت را عوض نماییم.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: پیشنهاد من این است که امروز یک قرار مشخص بگذارید و تشکل های گردشگری در چارچوب یک نهاد مشخص با هم کارهای مشارکتی انجام دهند. امروز را روز تحول تلقی کنید و با حمایت های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارهای مشترک را بوسیله یک نهاد مشخص پیگیری کنید.
مزیت ورود به بازار سرمایه چیست؟
نگرانی بخش خصوصی یا هلدینگ های بزرگ و گروههای هتلی از ورود به بازار سرمایه، به سبب ناآگاهی و یا بی اطلاعی آنها از مزیت های این بازار است درحالی که ورود به بازار بورس می تواند مزیت هایی را به همراه داشته باشد که در این زمینه محمدحسین عسکرپور مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خبرنگار مهر توضیح داد: بطور قطع تامین منابع مالی مورد نیاز جهت زیر ساخت های صنعت گردشگری بوسیله بازار سرمایه دارای مزایای فراوانی است. علاوه بر مزایایی از قبیل شفافیت، کارایی و بهبود عملکرد می توان به سهولت تامین منابع نسبت تسهیلات بانکی به سبب عدم نیاز به وثایق مختلف جهت ضمانت تسهیلات بانکی اشاره نمود. از دیگر مزایای بازار سرمایه برای صنعت گردشگری به روز رسانی خودکار ارزش دارایی های این بخش است. خرید و فروش سهام در بازار بورس همانند سایر بازارها دارای دو بخش مهم عرضه و تقاضا است و کارکرد اقتصادی این دو بخش سبب بروز رسانی ارزش واقعی شرکت ها باتوجه به وضعیت روز صنعت گردشگری می شود.
وی اشاره کرد: صاحبان سرمایه در بخش های مختلف صنعت گردشگری می توانند مالکیت و یا منافع خودرا بعد از احراز شرایط عمومی و اختصاصی در سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت سهام عرضه و منابع مورد نیاز خودرا تامین کنند.
وی با تاکید بر اهمیت بازار بورس در تامین منابع برای بخش خصوصی اظهار داشت: مثلاً مجموعه های هتلداری می توانند قسمتی از منافع و یا مالکیت موجودشان را در بازار بورس عرضه کنند و منابع مورد نیاز جهت طرح های توسعه ای و یا پروژه های جدیدشان را تامین کنند.
وی درباب ورود هلدینگ های گردشگری به بازار بورس اظهار داشت: شرکت های بزرگ که به صورت زنجیره ای یا هلدینگ اداره می گردند امکان بیشتری جهت ورود به این بازار را دارند. شرکت های سرمایه گذاری کوچک تر هم می توانند با تشکیل هلدینگ در چارچوب برندهای مختلف فعال شده و قسمتی از سهام خودرا در بورس عرضه کنند.
عسکر پور با اشاره بر اینکه چرا تعداد شرکت های گردشگری فعال در بازار سرمایه کشور اندک است افزود: صرف نظر از وضعیت فعلی صنعت گردشگری که شدیداً تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا است در ۳ عامل عملکرد بخش دولتی در هدایت بخش خصوصی به بازار سرمایه، نوع نگرش عرضه کنندگان خدمات گردشگری و نگرانی های مالیاتی خلاصه می شود. درحالی که دولت با ارائه تسهیلات این نگرانی را برطرف کرده است.

منبع: