سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی کبودراهنگ: تردد از پل تاریخی کوریجان ممنوع گردید

رئیس اداره میراث فرهنگی کبودراهنگ: تردد از پل تاریخی کوریجان ممنوع گردید

به گزارش تور مسافرتی همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ از راه اندازی پل جایگزین پل تاریخی کوریجان به درخواست اهالی این منطقه در فاصله ۸۰۰ متری از پل اطلاع داد.
مهدی غلامی در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار نمود: با هدف حفظ سازه تاریخی پل کوریجان تردد ادوات سنگین از روی پل تاریخی کوریجان ممنوع شده به طوریکه این بنا در تاریخ ۲۵ بهمن ۷۹ به شماره ۳۲۴۸ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و چندین بار هم توسط میراث فرهنگی مرمت شده است.
وی با اشاره به اینکه پل تاریخی کوریجان با پنج دهانه بزرگ و چهار دهانه کوچک با قوس های جناغی یکی از زیباترین و بزرگترین پل های تاریخی شهرستان کبودراهنگ و استان همدان به شمار می آید، اضافه کرد: پل کوریجان در روستایی با همین نام در راه رودخانه قره چای قرار گرفته و از دوران صفویه محل ارتباط بین روستاها و شهرها بوده است.
غلامی اظهار داشت: هنوز هم بعد از سال ها برخی از روستاها مثل روستای ریکان و برخی از کشاورزان اطراف به دلیل نبود پل جدید از این پل برای حمل و نقل و تردد استفاده می نمایند و این پل از سال ۹۸ به صورت مداوم شاهد عبور آب بوده و این امر سبب تردد بیشتر از روی پل شده است.
وی تصریح کرد: به دلیل نبود راه دسترسی مناسب به دیگر روستاها عبور ادوات سنگین از روی این پل مهمترین تهدید به حساب می آید چونکه این پل با قدمتی که دارد، محل مناسبی برای حمل و نقل ادوات سنگین نیست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ خاطرنشان کرد: ایجاد پل جدید در راه روستای ریکان واقع در شهرستان بهار که در نزدیکی پل کوریجان قرار گرفته، یکی از ضروریات مهم می باشد به طوریکه ایجاد این پل می تواند از تخریب پل تاریخی کوریجان جلوگیری کند.
رئیس شورای روستای کوریجان هم در باره پل تاریخی این روستا اظهار داشت: پل کوریجان در روستای کوریجان از توابع مرکز کبودراهنگ در۲۲ کیلومتری شمال همدان واقع شده، این پل که بر روی رودخانه قره چای راه اندازی شده، از بناهای دوره صفویه بوده و طی چند سال گذشته مورد مرمت قرار گرفته است.
علی میرزایی در گفتگو با ایسنا، تصریح کرد: این پل دارای پنج دهانه بزرگ و چهار دهانه کوچک است که به قوس های جناغی مزین است.

منبع: