سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چرخش سنگ های آسیاب آبی خان زواره بعد از ۶۰ سال

چرخش سنگ های آسیاب آبی خان زواره بعد از ۶۰ سال

به گزارش تور مسافرتی از تهران با گذشت بیشتر از نیم قرن از ایستادن چرخش سنگ های آسیاب آبی ششم زواره اصفهان معروف به آسیاب ˮخانˮ، سنگ های این آسیاب بعد از بازسازی باردیگر به چرخش درآمد.
با ورود آب به تنوره این آسیاب و به حرکت درآمدن سنگ های آسیاب کار تبدیل گندم به آرد شروع شد. آب بعد از به چرخش درآوردن سنگ های آسیاب وارد قنات آسیاب شده و بعد از مسافت ۲ کیلومتر باردیگر به جوی اصلی قنات تاریخی زواره باز می گردد.
در گذشته نه چندان دور شش آسیاب آبی در شهر زواره فعال بود و با استفاده از آب قنات های این شهر که قدمت آن به بیشتر از ۵ هزار سال می رسد گندم و جو مردم این شهر را که حاصل دست رنج خودشان برای امرار معاش بود به آرد تبدیل می کرد، اما امروزه متأسفانه پنج آسیاب تقریباً مخروبه شده یا از بین رفته اند. حال یکی از این آسیاب های شش گانه، معروف به آسیاب «خان» به همت “سید احسان الله ایزدی طباء زواره” بازسازی و به مجموعه سفره خانه سنتی برای پذیرایی از مسافران و توریستهای داخلی و خارجی تبدیل گشته است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا در همین رابطه مالک آسیاب آبی خان زواره اظهار داشت: برای حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری شهر تاریخی زواره، آسیاب آبی ششم معروف به آسیاب خان از مجموع شش آسیاب قدیمی شهر زواره که قدمت ۱۰۰۰ ساله دارد را خریداری و بازسازی کرده ام.
ایزدی ضمن اشاره به مساحت ۷۰۰ متر مربع آسیاب آبی اظهار داشت: با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان ساختمان آسیاب آبی خان بازسازی شده است و با کمک کارشناسانی از شهر دزفول قنات خروجی آسیاب تخلیه و آب در آسیاب به جریان در آمد و روز یکشنبه ۲۱ دیماه سنگ های آسیاب آبی بعد از ۶۰ سال به حرکت در آمد.
وی افزود: در مرحله اول بازسازی آسیاب آبی ششم “خان”زواره سفره خانه سنتی افتتاح شد و هم آسیاب آبی کار خودش را با تبدیل گندم به آرد شروع کرد.
وی ادامه داد: با تکمیل این طرح شامل ساخت اقامتگاه به مساحت دو هزار متر مربع، نمایشگاه دائمی صنایع دستی منطقه و غذاهای محلی و سنتی و شتر سواری و کویرنوردی زمینه اشتغال نزدیک به ۱۰۰ نفر فراهم خواهد شد.
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند قدمت ساختمان اصلی آسیاب آبی ششم زواره که در عمق ۱۰ متری زمین بنا شده به بیشتر از ۱۰۰۰ سال می رسد. این کارشناسان قدمت قسمت های بعدی این آسیاب آبی را به قبل از دوران صفویه می دانند.
در بازسازی بزرگترین آسیاب آبی ایران قسمت هایی از سقف این بنا که در ارتباط با هزار سال پیش است؛ حفظ شده است.
مهدی مشهدی، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان هم اظهار داشت: قدمت آسیاب آبی خان زواره به قبل از اسلام می رسد و در دوران صفویه هم بخش هایی به ساختمان اصلی آسیاب افزوده شده است.
وی ادامه داد: این آسیاب در مقایسه با سایر آسیاب های ایران از زیبایی فوق العاده ای برخوردار می باشد و پرونده این اثر با ارزش تاریخی برای ثبت در لیست آثار ملی ایران آماده شده و به تأیید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان رسیده و مقرر است پرونده به تهران ارسال شود.
در همین رابطه محمد رضا شواخی زواره یک قعال رسانه ای در این خصوص اظهار داشت: وجود قنات های زواره و جوی پر آب در گذشته سبب شده تا مردم این دیار در کنار جوی خروشان آب قنات ها، مبادرت به ساخت و راهاندازی شش آسیاب آبی نمایند.
وی ادامه داد: وجود این آسیاب ها در نزدیک هم حکایت از استقرار جمعیت زیاد و رونق کسب و کار در این منطقه در گذشته به مرکزیت شهر زواره دارد، چونکه فاصله آسیاب آبی اول تا آسیاب آبی ششم کمتر از ۴ کیلومتر است و بین این دو آسیاب آبی ۴ آسیاب آبی دیگر هم فعالیت داشته اند.
این فعال رسانه ای اظهار داشت: از ۶ آسیاب آبی شهر تاریخی زواره ۳ آسیاب به کلی تخریب شده است که به علت توسعه شهر زواره، آسیاب های اول و دوم در محدوده شهر قرار گرفته و بر بقایای این دو آسیاب ساختمان های مسکونی و تجاری ساخته شده است.
شواخی افزود: الان بقایای آسیاب های سوم و چهارم در دو طرف میدان ورودی شهر زواره میدان امام حسین ضد السلام خودنمایی می کند که قابل احیا و بازسازی هستند.
وی خاطرنشان کرد: آسیاب آبی پنجم هم به علت تغییر مسیر جاده زواره به اردستان در سالهای گذشته به کلی تخریب شد. آخرین آسیاب آبی زواره که ششمین آسیاب به حساب می آید و به آسیاب خان مشهور است الان در فاصله یک کیلومتری محدوده فعلی شهر زواره واقع است که بعنوان بزرگترین آسیاب آبی ایران بازسازی شده است.
این فعال رسانه ای تصریح کرد: آسیاب های آبی زواره روزگاری رونق داشته و افراد زیادی از راه آن امرار معاش می کرده اند. این آسیاب ها علاوه بر مکانی اقتصادی، محلی برای استراحت مسافرانی که با پای پیاده از زواره به اردستان یا بالعکس در این راه تردد می کرده اند و محلی برای تفریح مردم این شهر بخصوص جوانان هم بوده است.

منبع: