سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ زخم تئاتر شهر، آدم کوچولوهای فتوشاپی

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ زخم تئاتر شهر، آدم کوچولوهای فتوشاپی

لطمه های وارده به بنای تئاتر شهر، آدم کوچولوهای فتوشاپی، ریزش طاق کسری و کشفی دیگر در حوزه دیرینه شناسی و کشف دندان انسان نئاندرتال همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ این هفته خبرگزاری مهر درباره صدمه های وارد شده به بنای ثبت ملی شده تئاتر شهر گزارشی را منتشر نمود. در این گزارش آمده: همه نوع اتفاقات و بلاهایی که باید برسر یک بنای تاریخی بیاید تا از هم بپاشد، به سر بنای ثبت ملی شده «تئاتر شهر» آمده است.
بنای تاریخی تئاتر شهر بزرگ ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که در سال ۱۳۴۶ توسط علی سردار افخمی یکی از شاگردان هوشنگ سیحون طراحی شد و ساخت آن پنج سال طول کشید.
این مجموعه به علت داشتن معماری منحصر به فرد و مکانی مهم برای اهالی تئاتر شهر بعنوان مرکز فرهنگی و هنری در لیست میراث ملی ایران قرار دارد. اما این بنای تاریخی که محصور در چهارراه ولیعصر مانده هر روز با یک داستانی رو به روست از ماجرای حفر زمین برای عبور مترو گرفته تا بلاهایی که بر سر بنا وارد می شود.

حفاری های متروی چهارراه ولیعصر برای بسیاری از افراد به خصوص هنرمندان تئاتر شهر به یادماندنی شد آنجا که همه ضد این اقدام اعتراض کردند ولی کسی به حرفشان گوش نکرد و در نهایت یکی از خروجی ها دقیقاً در چند متری بنا باز شد. حالا نتیجه این اقدام آن شده که هر دو دقیقه یک مرتبه بنای تئاتر شهر می لرزد.
شلوغی بیش از اندازه تئاتر شهر به هر مناسبی یکی از دلایلی است که باز شدن خروجی مترو به روی محوطه تئاتر شهر به دنبال داشت. این شلوغی سبب شده تا دست فروشان چهارراه هر روز بیشتر و بیشتر شوند چون محوطه شلوغ است و مردم مشتاق به خرید زیاد!
هزینه خرید قلعه بستک با عدم حفاظت از بین رفت این هفته گزارشی درباره قلعه بستک در استان هرمزگان هم منتشر گردید. در این گزارش آمد: باآنکه میراث فرهنگی هرمزگان بودجه میلیونی برای خرید عمارت قلعه بستک هزینه کرد اما بی توجهی به حفاظت از آن، باعث شد این هزینه از بین برود و مرمت های نادرست تخریب بیشتر بنا را به ارمغان بیاورد.

در این گزارش به مبحث عدم حفاظت از این بنای تاریخی در شهر بستک پرداخته شده است و اینکه چنین بنای با عظمتی زمانی میزبان نمایندگی میراث فرهنگی بستک بود اما بعد از زلزله ای که باعث شد بخش زیادی از این بنا از بین برود، بنا را تنها گذاشت. بعد از آن هم سرک کشی به این بنا انجام نمی شد. به نحوی که هم اکنون وضعیت همان اتاقی که نمایندگی قرار داشت، رو به تخریب کامل است. در این گزارش تصاویر از قبل و بعد اتفاقات اخیری که بر این قلعه افتاده منتشر گردید.
تخریب طاق کسری در این هفته همینطور گزارشی از بنای تاریخی طاق کسری منتشر گردید بنای تاریخی که بار اول شبکه های اجتماعی عراقی تصاویری از ریزش بخشی از سقف آنرا گزارش دادند و بعد از آن خبرگزاری مهر با ترجمه و انتشار این واکنش ها بار دیگر به این مورد پرداخت که تفاهمنامه های گوناگونی بین ایران و عراق درباره مرمت این بنا امضا شده بود اما هیچ وقت به نتیجه نرسید. در واقع سالهاست که در وعده های دو کشور ایران و عراق بلاتکلیف مانده است؛ بنای دوره ساسانی با معماری ایرانی که در داخل خاک عراق گرفته و هر بار بخشی از آن فرو می ریزد.
چند روز پیش همزمان با شروع سال ۲۰۲۱ در شبکه های اجتماعی عراقی تصاویری از طاق کسری منتشر گردید که نشان می داد بخش دیگری از طاق این اثر باستانی فرو ریخته است. این مورد باآنکه بین دوست داران میراث فرهنگی در عراق واکنش زیادی داشت به نحوی که در شبکه های مجازی هم این تصاویر پخش گردید و کاربران، دولت عراق را مسبب آن دانستند و از بی توجهی دولت عراق انتقاد کردند اما در ایران هم واکنش ها پس از ترجمه این خبر کم نبود.
بسیاری از باستان شناسان و دوست داران میراث فرهنگی و حتی رسانه ها به این مورد پرداختند و یادآوری کردند که قرار بود این بنای تاریخی نه تنها در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد بلکه می بایست در همکاری مشترک بین ایران و عراق مرمت شود.

این طاق منبع الهام خیلی از معماران شده است مانند آندره گدار، معمار مشهور فرانسوی که با الهام از این طاق و معماری فرانسوی، طاق موزه ایران باستان را طراحی کرد یا محسن مقدم، استاد دانشگاه تهران و دیرینه شناس و معماری که با ایده گرفتن از این طاق، یک نشان گچی و ساسانی، آرم دانشگاه تهران را طراحی کرد و ساخت.
این بنا به این علت اینکه چندین سده است که دیگر درون مرزهای ایران قرار ندارد بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته و ناامنی در عراق در چند دهه گذشته هم مزید بر علت شده است. این اتفاق سبب شده بنایی با این درجه از اهمیت هنوز بعنوان میراث جهانی یونسکو ثبت نشود.
با این وجود وزارت میراث فرهنگی همچنان در گفتگوهایش با مسؤلان عراقی از آمادگی ایران برای مرمت این بنای تاریخی صحبت می کند. مسؤلان کشور عراق هم همیشه از این آمادگی استقبال کرده اند اما هیچگاه به سرانجام نرسیده است.
مراتب ثبت خانه دولت آبادی به استاندار تهران ابلاغ شد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه های جداگانه به استاندار تهران مراتب ثبت ۹ اثر فرهنگی تاریخی همچون خانه دولت آبادی را ابلاغ نمود. در یکی از نامه های علی اصغر مونسان خطاب به انوشیروان محسنی بندپی آمده است: «در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس نامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی در خصوص ثبت آثار پرارزش منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در لیست آثار ملی و لیست های ذی ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی “کافه رستوران گل رضائیه” واقع در استان تهران، شهرستان تهران، بخش مرکزی، شهر تهران، منطقه ۱۲، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، بین کوچه ایروان و بن بست مصری پور که بعد از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۲۶۸۶ مورخ ۹۷/۱۲/۲۰ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می شود.
اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، جرم به حساب می آید و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.»
همچنین در هشت نامه دیگر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار تهران، مراتب ثبت هشت اثر فرهنگی تاریخی دیگر به شرح زیر به او ابلاغ گردیده است: «خانه دولت آبادی- اثر معماری هوشنگ سیحون»، «بنای تاریخی معروف به مؤسسه آموزشی بانکداری ایران»، «حمام بی نظیر»، «کلیسای سرکیس مقدس»، «ورزشگاه امجدیه»، «خانه فولادوند»، «بنای واقع در معاونت جلوگیری از وقوع جرم قوه قضائیه»، «ساختمان معروف به رستوران سورن».
تبدیل کاخ شهرستانک به بوتیک هتل مدیرعامل صندوق احیا اظهار داشت: می خواهیم عمارت شهرستانک هم یک بوتیک هتل باشد هم باید بتواند فضای بهداشتی درمانی را عرضه کند تا برای نخستین بار مردم یک حمام ایرانی را به معنای واقعی آن ببینند.
هادی میرزایی مدیرعامل و رئیس هئیت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ضمن بازدید از برخی بناهای تاریخی همچون کاخ موزه سلیمانیه، حمام تاریخی مصباح و کاروانسرای شاه عباسی کرج، در نشستی مشترک با فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به بررسی وضعیت کاروانسرای شاه عباسی کرج برای تعیین تکلیف کاربری و بهره برداری از این بنا پرداخت.
موزه و مرکز تجاری خاویار راه اندازی می شود این هفته معاونت میراث فرهنگی و شرکت خدمات کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی برای راه اندازی موزه خاویار و مرکز تجاری بورس خاویار، تفاهمنامه امضا کردند. محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و محمد مجابی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی به منظور گسترش همکاری و لزوم توسعه همه جانبه و هم افزایی امکانات و بهره مندی از ظرفیت های در اختیار طرفین، تفاهم نامه دو ساله ای را امضا کردند.
همکاری در پروژه مجموعه گردشگری، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی در چارچوب راه اندازی موزه باز ملی خاویار ایران در محوطه ماهیان خاویاری بندر کیاشهر استان گیلان، همکاری و استفاده از ظرفیت های در اختیار طرفین برای توسعه صنعت توریسم شیلاتی، همکاری در حفظ سرمایه های فرهنگی و منابع ملی و کمک به رونق و توسعه صنعت خاویار ایران از راه راه اندازی اقامتگاه بوم گردی، راه اندازی مرکز تجاری ملی و بین المللی و بورس خاویار، راه اندازی آکادمی پرورش ماهیان خاویاری، آموزش و راه اندازی مرکز فرهنگی تفریحی خاویار، برگزاری دوره های آموزشی و تورهای تخصصی در جهت موزه زنده خاویار ازجمله اهداف این تفاهم نامه به حساب می آید.
سن دندان کشف شده در قزوین ۱۰۰ هزار سال پیشبینی شد وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار داشت: تخمین سن دندان انسان نئاندرتال در آوج قزوین با کربن ۱۴ امکان پذیر نبود ازاین رو از کشورهای دیگر کمک گرفتیم که سن آنرا تا صد هزار سال پیشبینی می کنند. علی اصغر مونسان، در مراسم اعطای لوح ثبت شهرها و روستاهای ملی، سال ۹۹ که در کاخ نیاوران تهران برگزار شد، اضافه کرد: همیشه در بخش جستجوهای دیرینه شناسی و میراث فرهنگی برای تخمین سن اشیای تاریخی که به دست می آمد از تست کربن ۱۴ استفاده می شد که تا ۴۵ هزار سال قبل را تخمین می زد. افتخار دیگری در بخش کاوش ها به دست آمده است. در منطقه آوج قزوین طی یک کاوش دیرینه شناسی قطعاتی از دندان انسان.. به دست آمد که انجام تست کربن ۱۴ در مقابل آن کم آورد. وی اظهار داشت: این دندان قدمت بیشتر از ۴۵ هزار سال داشت و مجبور شدیم برای تخمین سن آن از کشورهای خارجی کمک بگیریم ازاین رو قدمت این دندان تا عدد ۱۰۰ هزار سال قدمت پیشبینی شد. این تاریخ بسیار حائز اهمیت می باشد. پیش از این یافته های علمی زیادی به دست آورده بودیم در این عرصه هم باید کاوش ها ادامه پیدا کند. این کشف تقدیم به ملت ایران می شود و نشان داده است که ایران پیش از تاریخ هم یکی از نقاط زندگی بشر بوده است. کشف آدم کوچولو در ایران توهم است این هفته گزارشی منتشر گردید درباره آدم کوچولوهایی که بعضی از افراد به ظاهر کارشناس در فضاهای مجازی اعلام می کنند که در محوطه های باستانی پیدا کرده اند. در اینباره رئیس مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران اظهار داشت: عکس و فیلمهای تهیه شده درباره کشف آدم کوچولوها در ایران حقیقت ندارد. این توهمات بعضی از افراد است.
مصطفی ده پهلوان رئیس مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران درباره برخی شایعات و توهمات افراد در خصوص پیدایش آثار باستانی عجیب مانند آدم کوتوله ها و گنج های فراواقعی به خبرنگار مهر، اظهار داشت: فکر می کنید آیا اگر چنین چیزهایی بود ما نمی دیدیم؟ آن هم در دوره ای که همه مردم حتی در روستاهای دورافتاده یک گوشی موبایل با امکان تصویربرداری دارند؟ یکی دو فیلم در فضای مجازی پخش شده که تقلبی است این افراد به ما مراجعه نموده و گفتند در منطقه خوی حین حفاری در شب، سه آدم کوتوله ۳۰ سانتی از خاک بیرون زده اند که یکی از آنها زیردست و پا له شد و دو تای دیگر زن و مردی هستند که جیغ می کشند و کاهو می خورند. من از آنها خواستم فیلم و عکسی به من نشان دهند اما گفتند که اجازه ندارند گفتم من را ببرید آنجا ببینمشان گفتند خبر می نماییم. چند سالی است رفته اند که خبر بدهند! این وظیفه سازمان ها دولتی مرتبط و رسانه ملی است که به مردم آگاهی و هشدارهای لازم را باید بدهد تا در دام این کلاهبرداری ها نیفتند. مالباختگان جرأت ندارند شکایت کنند و به مراجع حقوقی و قضائی رجوع کنند وگرنه تعداد این مالباختگان هزاران نفر هستند. میراث ایران با دستان فرزندان خودش در حال نابودی است و این واقعیتی بسیار دردناک و تلخ است. آه و افسوسی که آیندگان خواهند کشید را از هم اکنون می توان شنید.