سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
وزیر میراث فرهنگی خبر داد: برنامه ریزی برای صادرات یک میلیارد دلاری

وزیر میراث فرهنگی خبر داد: برنامه ریزی برای صادرات یک میلیارد دلاری

به گزارش تور مسافرتی یزدـ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اشاره به اینکه هم اکنون ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در کشور انجام می شود، اظهار داشت: تلاش داریم این میزان به یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، علی اصغر مونسان شنبه شب در نشست هم اندیشی با فعالان گردشگری و تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه گردشگری استان یزد عنوان کرد: اعتبارات دولت محدود است بر این اساس یکی از رویکردهای جدی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، واگذاری امور به مردم است.
وی اظهار داشت: در همین راستا بیشتر از ۲ هزار و ۵۰۰ طرح با مشارکت مردم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال اجراست.
مونسان ضمن اشاره به کارکردهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وزارت میراث فرهنگی بیان نمود: این امر انتظارات بسیاری را از این وزارتخانه بخصوص در میان نمایندگان مجلس بوجود آورده اما در هنگام اختصاص بودجه، به این مورد توجهی ندارند.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بودجه میراث فرهنگی بسیار اندک است، اضافه کرد: کل بودجه این وزارتخانه ۱۸۶ میلیارد تومان است که با عنایت به گستره فعالیت ها و برنامه های این وزارتخانه بسیار ناچیز است.
وی ضمن اشاره به آمار توریستهای خارجی به رغم وجود تحریم ها بیان نمود: در سال ۹۷ با افزایش ۵۲ درصدی حضور توریستهای خارجی مواجه بودیم که بر مبنای معیارهای سازمان جهانی سفر، ایران دومین کشور از نظر سرعت رشد گردشگری بود.
مونسان خاطرنشان کرد: پارسال هم با وجود شیوع ویروس کرونا، ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار توریست خارجی وارد کشور شدند که این میزان یک رکورد در حوزه گردشگری می باشد چونکه در سال های قبل آمار توریستهای خارجی به ۵ میلیون نفر نمی رسید.
وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر انتشار کرونا متوقف می شد، بر مبنای برنامه ریزی انجام شده قرار بود آمار توریستهای خارجی به ۱۰ میلیون نفر برسد.
مونسان، توسعه گردشگری سلامت را از دیگر برنامه های وزارت میراث فرهنگی دانست و اظهار داشت: در این حوزه برنامه ریزی های بسیاری انجام شده و تعاملاتی هم با وزارت بهداشت داشته ایم.
وی همینطور ضمن اشاره به رویکردهایی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد، بیان نمود: هم اکنون ۲۷۹ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از مبادی گمرک و ۳۰۰ میلیون دلار از مسیر چمدانی به وسیله گردشگران انجام می شود.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: با این حساب صادرات صنایع دستی حالا به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.
مونسان با انتقاد از سیاست فله فروشی صنایع دستی که در گذشته وجود داشت و الان هم متأسفانه در مواردی انجام می شود، اضافه کرد: انصاف نیست که هنرمندان برای خلق یک اثر از جسم و روح خود مایه می گذارند بعد آثار آنها به صورت فله به فروش برسد.
وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، رقم صادرات صنایع دستی از کشور به یک میلیارد دلار برسد و در این حوزه نیازمند همراهی تشکل ها هستیم.

منبع: