سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ کاخ سلیمانیه مجوز فعالیت گرفت

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ کاخ سلیمانیه مجوز فعالیت گرفت

کشف دروازه کوروش، صدور مجوز فعالیت کاخ سلیمانیه، تشخیص عدم نفاست یک خانه تاریخی در کرمان و برگزاری تورهای گردشگری ابوموسی همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ این هفته خبری از تخت جمشید منتشر گردید که از کشفیات جدید جستجوهای باستان شناسان در این محوطه تاریخی خبر می داد. پیرو آن مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: با اجرای فصل دهم کاوش در محوطه «تل آجری» دروازه کوروش در نزدیکی تخت جمشید نمایان شد. حمید فدایی، در جمع خبرنگاران از انجام مراحل مختلف جستجوهای دیرینه شناسی توسط هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی در تل آجری اطلاع داد و در اینباره مطرح کرد: فصل دهم کاوش در محوطه تل آجری در آذرماه سالجاری کلید خورد و در تکمیل جستجوهای فصول پیشین، با هدف ساماندهی و آماده سازی محوطه و عرضه شواهد پرارزش تاریخی آن به بازدیدکنندگان مجموعه تا کنون هم ادامه دارد. وی این کاوش را اقدامی مشترک با همکاران بین المللی در حوزه دیرینه شناسی با هدف بهره برداری و معرفی این محوطه، بناها و آثار تاریخی منحصر بفرد دوران هخامنشی به گردشگران و شهروندان دانست و در این حوزه اضافه کرد: با عنایت به پیشرفت همزمان عملیات اجرای سقف حفاظتی بر روی این محوطه تاریخی، امید می رود که در آینده نزدیک این محوطه بعنوان یک “سایت موزه” مهم بتواند به عموم بازدیدکنندگان پارسه ارائه شود. علیرضا عسکری چاوردی، سرپرست ایرانی این پروژه بین المللی دیرینه شناسی در این راستا به خبرنگاران اظهار داشت: آخرین فصل جستجوهای دیرینه شناسی هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی بعد از ۱۰ سال در حالی رو به اتمام است که باستان شناسان موفق شدند اثبات کنند که احتمالاً کوروش بزرگ فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر کرده است و این دروازه باشکوه در دوره فرزندش کمبوجیه به بهره برداری رسیده است.یک دیرینه شناس پیشکسوت درگذشتاین هفته خبر رسید که رئیس اسبق مرکز دیرینه شناسی ایران ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ در پاریس چشم از جهان فروبست. فیروز باقرزاده کسی بود که برای نخستین بار رویکردهای علمی را در دیرینه شناسی ایران مرسوم کرد. باقرزاده اولین رئیس کمیته میراث جهانی یونسکو بوده است. یکی از مهم ترین کارهای باقرزاده، تدوین ساختار و تشکیلات جدیدی بود که باعث تحول بنیادی در حوزه مطالعات دیرینه شناسی شد. از دیگر اقدامات باقرزاده طرح تشکیل مرکز دیرینه شناسی ایران به منظور قانون مند و ضابطه مند کردن و ساماندهی کاوش ها و پژوهش های دیرینه شناسی ایران بود.
مجوز فعالیت کاخ موزه سلیمانیه صادر شدبالاخره در این هفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از صدور مجوز فعالیت کاخ موزه سلیمانیه اطلاع داد. فریدون محمدی، اضافه کرد: در صورت ایجاد زیرساخت ها و شرایط لازم، میزبان بازدیدکنندگان در روزهای نوروز خواهیم بودبرگزاری تورهای گردشگری ابوموسی ویژه خانواده شهدادر این هفته هم همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرماندار جزیره ابوموسی از برگزاری تورهای گردشگری ویژه خانواده شهدا در این جزیره اطلاع داد و اظهار داشت: معمولاً ۹۰ درصد گردشگران جزیره میهمان خانواده های ساکن هستند. رضا پوربابایی فرماندار شهرستان ابوموسی اظهار داشت: اخیرا با شرکت زیرمجموعه سازمان بنیاد شهید صحبت شده تا بتوانیم میزبان خانواده شهدا در جزیره، برای انجام تورهای دو روزه گردشگری باشیم. برای این منظور، مجوز پرواز گرفته شده و از اسفندماه اجرا می گردد. مقرر است کلوپ غواصی هم در جزیره داشته باشیم در این حوزه منتظر نهایی شدن استعلامات هستیم. در واقع ۹۰ درصد توریستهایی که به اینجا می آیند؛ میهمان خانواده های ساکن هستند و تعدادی هم از دستگاههای اجرایی در چارچوب مأموریت های اداری از جزیره دیدن می کنند.
فرماندار ابوموسی درباره پروژه های گردشگری جزیره بیان نمود: سواحل بکر و زیبا، ماهیان زینتی، ماهیگیری با قلاب و آرامش جزیره در انتهای تنگه هرمز و در قلب خلیج فارس، جزیره ابوموسی را به نگینی در میان ۱۴ جزیره خلیج فارس تبدیل نموده است. پیگیری و آماده سازی بسته ورود گردشگران با ساخت هتل و ایجاد زنجیره های مرتبط از قبیل ایجاد بازارچه ملوانی، مراکز خرید کالا و … یکی از اهداف و رویکردهای دولت می باشد.شعبه حل اختلاف ویژه رسیدگی به شکایات گردشگری ایجاد شد
آئین گشایش شعبه ۲۶۳۴ شورای حل اختلاف در محل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران برگزار شد.
پیش از این کمیته رسیدگی به شکایات در معاونت گردشگری وجود داشت که اعضای آن در واقع کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری و دفاتر مسافرتی بودند. اگر رأیی صادر می شد این رأی قابلیت اجرایی نداشت و فردی که برای او رأی صادر شده می توانست باردیگر ضد آن رأی شکایت کند چون بعد قضائی و اجرایی نداشت اما این شعبه ویژه در واقع کارشناسان رسمی خواهد داشت که مورد تأیید قوه قضائیه هستند و مقرر است در حوزه های مختلف گردشگری، به شکایات رسیدگی کند.
در این برنامه در احکامی که برای اعضای این شعبه شورای حل اختلاف توسط رئیس کل دادگستری استان تهران به آنها اهدا شد، آمده این شعبه ویژه صنف هوایی و جهانگردی است.
در بودجه سال آینده به بیمه هنرمندان صنایع دستی توجه شودمعاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: بیمه هنرمندان صنایع دستی مبحث مهمی بوده و بارها هم مطرح گردیده است، امیدواریم تا حدی که امکان دارد در بودجه سال آینده به آن توجه گردد.
معصومه ابتکار در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی و تقدیر از برگزیدگان نمایشگاه و مسابقه مجازی صنایع دستی برتر در دوران کرونا به نمایندگی منطقه اظهار داشت: امروزه صنایع خلاق یکی از ابعاد مهم اقتصاد جهان محسوب می شوند. صنایع دستی همچون صنایع خلاقی هستند که در ایران مزیت های فوق العاده ای دارد به صورتی که ۷۵ درصد بانوان آنرا دنبال می کنند و دلیلش هنر، عشق و علاقه ای است که برگرفته از فرهنگ غنی، قومی، منطقه ای و طبیعت زیبای کشورمان است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: این نمایشگاه و پنجمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی دقیقاً در جهت پشتیبانی از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی برگزار شده و فرصتی است برای این که بتوانیم آثار هنرمندان کشورمان را ببینیم. نکته جالب توجه این نمایشگاه بدیع بودن آثار و تلفیق سنت و مدرنیته است.اعضای کمیته تشخیص نفایس، خانه لطفعلی زاده را نفیس ندانستندسومین جلسه کمیته تشخیص نفایس و کاربری هم شأن اثر به ریاست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد در این نشست نفیس بودن خانه لطفعلی زاده کرمان رد شد. در این نشست ۱۷ اثر از استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت که میل خسروجرد و مصلی سبزوار نفیس تشخیص داده شد.
همچنین از استان کرمان هم خانه لطفعلی زاده مورد بررسی قرار گرفت، این بنا که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد برای فروش آن از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص نفیس بودن اثر استعلام گرفته شده بود که در این نشست اعضای کمیته رأی به غیر نفیس بودن آن دادند و فروش آن بلامانع اعلام گردید.

منبع: