سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری؛ موزه های دفینه و کاخ مرمر افتتاح شدند

با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری؛ موزه های دفینه و کاخ مرمر افتتاح شدند

تور مسافرتی: آئین افتتاح ساختمان موزه دفینه با کاربری چهار موزه به همراه کاخ مرمر با کاربری موزه هنر ایران ظهر روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار گردید.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مراسم افتتاح چهار موزه در ساختمان دفینه با حضور حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفیق دوست رئیس اسبق بنیاد مستضعفان، سعیدی کیا رئیس سابق بنیاد مستضعفان و پرویز فتاح رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از کارشناسان مؤسسه موزه های بنیاد مستضعفان برگزار گردید.
همچنین در محل کاخ مرمر هم بعضی از اعضای هیئت مدیره بنیاد مستضعفان و کارشناسان این موزه به صورت آنلاین شاهد افتتاح و برگزاری این مراسم بودند.
در این برنامه حشمت الله قنبری مدیرعامل مؤسسه موزه های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بیان نمود: از ۱۵ ماه پیش تا به امروز دستور داده شده بر فراز نام جمهوری اسلامی و طبق فرموده ولی امر مسلمین، هفت موزه افتتاح شود. حالا موزه های هنر جهان، هنر اسلامی، آرایه ها و جواهرات تاریخی و موزه پول ایران در این ساختمان افتتاح می شود. همینطور موزه هنر ایران هم در محل کاخ مرمر افتتاح می گردد. در آینده نزدیک، موزه آوندهای تاریخی و کاخ رامسر و موزه خودرو های تاریخی هم در تهران مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد: ما می خواستیم این موزه ها در عالی ترین تراز موزه های دنیا افتتاح شود. موزه هنر ایران در محل کاخ مرمر در طول صد روز مرمت و بازسازی شد. ۴۵۰ اثر شاخص تاریخی از هزاره های قبل از میلاد تا دوره معاصر در این مکان قرار گرفت و آماده بهره برداری شد. اما به علت شیوع کرونا تا به امروز، افتتاح آن به تأخیر افتاد. موزه های آوندهای تاریخی هم بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
قنبری خاطرنشان کرد: بنای ساختمان دفینه در شرف تخریب بود. مهندسان صاحب علم بیان نمودند ستون ها گرفتار کمانه شده و فرو خواهد ریخت. در اقدامی بیشتر از یک میلیون اثر از این ساختمان جابجا شد و ساختمان مقاوم سازی و عملیات عمرانی و تأسیسات فنی در آن انجام گرفت و سپس این بنا آماده بهره برداری شد. نمای این ساختمان زحمت مضاعفی بود اما هم اکنون می توانیم بگوییم که این بنا یکی از مستحکم ترین مجتمع های موزه ای شده است.

وی بیان نمود: ۵ هزار اثر تاریخی از چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح انتخاب و اصالت سنجی شدند. همینطور ساختمان دفینه به نظر ما نام مناسبی نبود. این نام را در زمانی که عملیات تجاری برای آن انجام می دادند، گذاشتند. وقتی مقرر است چهار موزه در تراز اول دنیا در این ساختمان باشد، چه نامی فاخر تر از سردار سلیمانی. ازاین رو نام آنرا مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی گذاشتیم. همینطور فرایند ایجاد این موزه در آینده مکتوب خواهد شد.
در ادامه گل صباحی از موزه هنر ایران هم به صورت آنلاین بیان نمود: موزه هنر ایران راوی هفت هزار سال تاریخ است که در شاخه های مختلف هنری این تاریخ را به نمایش می گذارد. ۳۲۹ اثر تاریخی در این عمارت به نمایش درآمده است. موزه هنر ایران از این بابت در کنار کاخ مرمر دارای شاخصه بی نظیر است.
افتتاح کاخ مرمر به صورت آنلاین
پس از صحبت های گل صباحی، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اظهار داشت: حضور آقای گلپایگانی در این مراسم نشان داده است که برای مقام معظم رهبری این موزه ها بسیار مهم می باشد. کاخ مرمر بعد از سال ها آزاد و در اختیار بنیاد قرار گرفت تا به موزه ای در شأن مردم تبدیل گردد. همینطور فرمان مقام عظمای ولایت، ما را دلگرم کرد تا درب های این موزه را باز نماییم. حتی زودتر می توانستیم این موزه را افتتاح نماییم اما به علت شیوع ویروس کرونا، فعلاً توانستیم با رعایت آداب بهداشتی، آنها را افتتاح نماییم. اما از امروز اجازه گرفتیم که نخبگان اهل فن و دلسوزان کشور از موزه هنر ایران دیدن کنند. ازاین رو حالا که بین دو عید قرار گرفته ایم، موزه هنر ایران را در کاخ مرمر افتتاح می نماییم.
سپس موزه هنر ایران با ذکر صلواتی به صورت آنلاین راه اندازی شد. در این مراسم اعلام نمودند که نوبت دهی اینترنتی و ثبت نام انجام و امکان بازدید این بناها از ۲۰ اسفندماه فراهم می شود. سپس افراد حاضر در این مراسم به بازدید از بخش های مختلف موزه دفینه رفتند. این موزه شامل بخش گالری، موزه جواهرات و آرایه های تاریخی، موزه پول و سکه، موزه هنر جهان و هنر اسلامی است اما برای دیدن این چهار موزه می بایست سه بلیت تهیه کرد. هنوز قیمت بلیت این موزه ها معلوم نیست اما بازدید از این موزه ها هم مانند کاخ مرمر باید به صورت ثبت نامی و از راه سایت هایی که اعلام خواهد شد، صورت گیرد.

منبع: