سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مهر بررسی می کند؛ ترک های جدید تاثیر شلیک توپ تحویل سال روی برج آزادی؟

مهر بررسی می کند؛ ترک های جدید تاثیر شلیک توپ تحویل سال روی برج آزادی؟

تور مسافرتی: ترک های جدید روی بدنه برج آزادی، مدیران این مجموعه را به شک انداخته که بر اثر شلیک توپ مشقی نظامی در مراسم تحویل سال بوجود آمده، موضوعی که باید به تأیید کارشناسان میراث فرهنگی نیز برسد.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ ۲۹ اسفند ۹۹ روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی در خبری اعلام نمود که لشکر ۲۳ نیروی زمینی و دژبان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در همکاری با شهرداری تهران، آئین لحظه تحویل سال جدید را با شلیک توپ به صورت نمادین و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرودهای حماسی در میدان آزادی تهران گرامی می دارد.
بنابراین ارتش شروع سال ۱۴۰۰ را با شلیک ۸ توپ نظامی به صورت نمادین در کنار برج آزادی جشن گرفت. بنابر اظهار برخی فعالین میراث فرهنگی شلیک این توپ های مشقی آن هم درست در کنار برج آزادی بی تأثیر روی این بنای تاریخی نبوده است؛ بنایی که امسال پنجاهمین سال ساختش را جشن می گیرد.

اکنون ترک هایی روی دیواره های طبقه آخر برج آزادی قابل مشاهده می باشد که مدیران این بنای فرهنگی و تاریخی ادعا می کنند قبل از این وجود نداشته و باید کارشناسان میراث فرهنگی تازگی و علت آنها را تشخیص دهند.
مدیریت مجموعه تاریخی و فرهنگی برج آزادی زیر نظر بنیاد رودکی از خبرنگاران میراث فرهنگی دعوت کرد تا از این بنا دیدن کنند آنها ترک هایی را کنار پنجره های گنبد فیروزه ای نشان داده و احتمال دادند این ترک ها که تا پیش از عید دیده نشده اند؛ در اثر صدا و ارتعاشات توپ های مشقی به وجود آمده باشند. همین طور از خبرنگاران خواسته شد برداشت خودرا از این ترک ها اظهار کنند. چون اعلام قطعیت درباره علت ترک های بوجود آمده از طرف مدیران برج یا مدیران بنیاد رودکی، نیاز به بررسی کارشناسان میراث فرهنگی دارد. با این وجود ادعا می شود که این ترک ها تا پیش از شلیک توپ ها نبوده است.

هر چند که در بازدید خبرنگاران از بنای برج آزادی مشخص شد که این ترک ها تنها در بخش بام برج آزادی وجود ندارد و طی سال ها بی توجهی به حفاظت از این بنای تاریخی ترک های زیادتری به این بنا وارد شده است و دیوار نویسی ها و آتش بازی ها؛ کاشی و سنگ های برج آزادی را از بین برده و آبیاری چمن های اطراف برج آزادی و عدم رسیدگی به نفوذ آب به داخل بنا، بخش های زیادی از آنرا گرفتار نم زدگی، شوره و ریزش کرده است. با این وجود برای تأیید خسارت ناشی از شلیک توپ ها هنوز مدیریت برج آزادی نامه و درخواستی به وزارت میراث فرهنگی نداده است با این بهانه که تعطیلات نوروزی در پیش بود.
ایرانی ها همیشه توپ در می کردند اما نه وسط شهر!
در این ارتباط و در بازدید از برج آزادی، احمد محیط طباطبایی تهران شناس نیز حضور داشت. وی به تاریخچه شلیک توپ در هنگام سال نو اشاره نمود و توضیح داد: در اروپا میدان های ساعت و در ایران قدیم، میادین توپخانه ایجاد می کردند. در این میادین توپ هایی می گذاشتند که کار ساعت را می کردند یعنی در مواقعی مانند افطار، سحر، مناسبت ها و اتفاقات مهم و شروع سال نو، توپ به سمت شرق یعنی طلوع آفتاب شلیک می شد. در کنار این توپ ها در میادین هیچ بنای دیگری جز توپ نبود.

رئیس ایکوم ایران بیان کرد: میدان توپ خانه اولی، رو به روی کاخ گلستان در میدان ۱۵ خرداد فعلی بود. در زمان ناصری با گسترش شهر، میدان توپخانه به میدان امام خمینی فعلی تغییر نمود. در دوره پهلوی اول نیز توپ را به میدان مشق منتقل کردند. اما بجای توپ از مروارید استفاده می کردند تا یک رفتار فرهنگی باشد. بدین سبب نفس توپ در کردن الزاماً بد نیست چون از زمان قدیم در ایران رواج داشته اما اینکه کجا این کار صورت گیرد مهم می باشد. جای توپ در کردن در میدانی است که چیزی در آن میدان نباشد نه کنار یک بنای تاریخی.

محیط طباطبایی اضافه کرد: می شد جای مناسبی را برای آن در نظر گرفت مانند ورودی شرقی تهران. اما حالا میدان آزادی داخل شهر شمرده می شود نه اطراف شهر. شلیک توپ نظامی ولو مشقی آن هم در کنار برج آزادی، حتما ارتعاشاتی دارد که روی بنا بی تأثیر نیست!
غافلگیری مدیران برج آزادی از شلیک ۸ توپ نظامی!
صبح همان روز شروع سال نو، نیروی انتظامی نیز مراسم رژه برگزار کرد اما مدیریت مجموعه برج آزادی را در جریان برنامه گذاشت و توانست هلی کوپتری را نیز کنار برج به زمین بنشاند. اما برای برگزاری برنامه ای که ارتش مسئول آن بود گویا تنها با شهرداری هماهنگی لازم انجام شده و مدیریت برج آزادی از آن خبر نداشت. در این زمینه، حمیدرضا خاکباز مدیر اجرائی برج آزادی اظهار داشت: هیچ هماهنگی با ما و بنیاد رودکی نشده بود و ما اساساً از موضوع غافل بودیم.

این مراسم درحالی اجرا شد که مدیریت برج آزادی در همان روز تعطیل و هیچیک از کارکنان در برج حضور نداشتند. آنها می گویند که بعد از انتشار فیلم های مربوط به شلیک توپ ها غافلگیر شدیم.
پیش از این مدیران برج آزادی، مسئولیت فضای سبز اطراف این بنا را متوجه شهرداری دانسته بودند و تنها اتفاقات مربوط به داخل برج را متوجه مدیریت برج آزادی و بنیاد رودکی می دانستند.

نم زدگی و ترک در خیلی از بخش های دیگر برج دیده می شود
اما الان با این اتفاق، مدیریت برج آزادی از عدم هماهنگی شهرداری بیشتر گلایه دارد هر چند که گویا هماهنگی با شهرداری تهران برای اجرای این مراسم کفایت می کرده و ضرورتی برای هماهنگی با مدیریت بنای تاریخی وجود نداشته است!

منبع: